Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mars 2010 #1 Skrevet 29. mars 2010 Hei, Nettopp vært hos revatolog og jeg skal utredes for fibromalagy ( er det slik det skrives?) Har fått med meg at det er enkelte her på KG som er trygded grunnet det, og jeg lurte på om dere ville dele deres erfaringer med sykdommen, behandlingsopplegg, medisinering, hva nå enn. Jeg er helt grønn på dette, eneste revmatologen sa var at det etter så lang tid med sykemeldt for senebetennelse, så var det mest sannsynlig at det var gått over til fibroamalgy. Att jeg etterhvert ville kjenne smerter flere plasser i kroppen. Men foreløpig ny blodprøve i morgen, så skulle vi ta det derifra. Er det noen lyspunkter her? Kan jeg forvente å komme tilbake til jobb? Hvordan er deres opplevelse av sykdommen?
Gjest Elfrida Skrevet 30. mars 2010 #3 Skrevet 30. mars 2010 Det heter fibromyalgi. Jeg kan ingenting om det, men du finner sikkert masse på nettet hvis du søker, f.eks. http://www.fibromyalgi.no/
Gjest Marlo Skrevet 30. mars 2010 #4 Skrevet 30. mars 2010 Det finnes mange som lever et nærmest normalt liv med FM og det finnes mange som er helt uføre med FM. Du må heller se hvordan du har det, hva kan du gjøre, regner med at du ikke vil bli sykere fordi du får diagnosen så selve diagnosen vil nok ikke gjøre store forskjellen for deg. Jeg syns kanskje det høres litt rart ut at han mente du ville utvikle fibromyalgi pga senebetennelse. Det å fortelle en pasient at han/hun vil komme til å kjenne smerter andre steder i kroppen er jo å skape en smertetilstand som kunne vært unngått....
Gjest meg Skrevet 30. mars 2010 #5 Skrevet 30. mars 2010 Hei, Nettopp vært hos revatolog og jeg skal utredes for fibromalagy ( er det slik det skrives?) Har fått med meg at det er enkelte her på KG som er trygded grunnet det, og jeg lurte på om dere ville dele deres erfaringer med sykdommen, behandlingsopplegg, medisinering, hva nå enn. Jeg er helt grønn på dette, eneste revmatologen sa var at det etter så lang tid med sykemeldt for senebetennelse, så var det mest sannsynlig at det var gått over til fibroamalgy. Att jeg etterhvert ville kjenne smerter flere plasser i kroppen. Men foreløpig ny blodprøve i morgen, så skulle vi ta det derifra. Er det noen lyspunkter her? Kan jeg forvente å komme tilbake til jobb? Hvordan er deres opplevelse av sykdommen? Hei. Jeg fikk den diagnosen for 2 år siden. Og er i 20 årene. For meg går det veldig opp og ned, fra helt smertefri til litt smerter. Jeg plages ikke noe spesielt, og føler meg heldig og føler jeg har en bra kropp. Jeg lever som normalt. Jeg har i bakhodet da at jeg kan få vondt, og at det kan bli værre med årene. Men det vet man jo aldri. Jeg går ikke til noe behandling for jeg trenger det ikke. Min bestemor derimot sliter veldig, hun er ufør og har mye smerter og går på endel medikamenter. Så etter min erfaring er dette veldig individuelt. Det skrives forresten sånn: fibromyalgi
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. mars 2010 #6 Skrevet 30. mars 2010 Det finnes mange som lever et nærmest normalt liv med FM og det finnes mange som er helt uføre med FM. Du må heller se hvordan du har det, hva kan du gjøre, regner med at du ikke vil bli sykere fordi du får diagnosen så selve diagnosen vil nok ikke gjøre store forskjellen for deg. Jeg syns kanskje det høres litt rart ut at han mente du ville utvikle fibromyalgi pga senebetennelse. Det å fortelle en pasient at han/hun vil komme til å kjenne smerter andre steder i kroppen er jo å skape en smertetilstand som kunne vært unngått.... TS her. Ikke vet jeg, men det revmatologen sa var at det ikke var funnet noen årsak til FM, men ofte tilfelle at etter langvarig muskel/sene smerter, så vil kommunikasjonen mellom hjerne og muskler/nervevev, med signaler om smerter fortsette, om enn sannsynlig at den opprinnelige grunnen for smerte ( i mitt tilfelle senebetennelse) har dødt ut, så fortsetter smertesignalene. Det er nettopp det som er FM sa han, at hjernen lurer deg. En har reèle smerter, men det er hjernen som sender smertesignalene der en opprinnelsig hadde smerter. Så ingenting fysisk galt, men smerter endog. Nå tok jeg blodprøve i morges, grunnet påsken tar alt litt tid, men han vil se blodprøveanalysen før han skulle sette meg på en kortison hestekur. Blir det ikke resultater av det, så blir neste steg klinisk undersøkelse for FM. Stopp toget, jeg vil av! Jeg vil ha livet mitt tilbake!
Gjest Marlo Skrevet 30. mars 2010 #7 Skrevet 30. mars 2010 Jo, det høres logisk ut at man vil få smerter andre steder slik du forklarer, men fibromyalgi er ikke lengre et samlebegrep for smerter, men en sykdom. For å få diagnosen, så må man ha utslag på visse triggerpunkter, og dersom man "lurer" hjernen og får smerter andre steder, så vil ikke disse nødvendigvis sette seg i disse triggerpunktene. Om du vil ha livet ditt tilbake, så er dette noe du må finne ut hvordan selv. Kommer du langt nok ut i mølla, så vil nok NAV kreve en del ting av deg, men ikke hjelpe deg med å komme videre. Det du burde gjøre fort som fy - før smertene tar helt overhånd (for da blir det bare enda vanskeligere), er å prøve ut diverse treningsprogram som kan hjelpe deg. Finn ut av hva du kan gjøre. I mitt tillfelle så er det bare svømming som gjør godt - alt annet blir jeg sengeliggende av. Du må finne din balanse i livet, ikke lek "snill pike/gutt", men finn ut hvor dine grenser går og hold deg til dem til du selv føler for å flytte grensene (lavere eller høyere grenser ettersom hvor dårlig eller bedre du blir) Det er nemlig ingen som vil stoppe toget for deg - og om du har FM så er det heller ingen som kan det. ALLE med fm reagerer forskjellige, så det er kun deg selv som vet hva som trengs for deg.
Gjest green tea Skrevet 30. mars 2010 #8 Skrevet 30. mars 2010 Jeg fant en artikkel nor jeg søkte på candida. http://ezinearticles.com/?Candida-and-Fibromyalgia---Is-Candida-a-Cause-of-Fibromyalgia?&id=3842443 så kanskje det er noe for noen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå