Gå til innhold

Fibroamalgy


Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Nettopp vært hos revatolog og jeg skal utredes for fibromalagy ( er det slik det skrives?)

Har fått med meg at det er enkelte her på KG som er trygded grunnet det, og jeg lurte på om dere ville dele deres erfaringer med sykdommen, behandlingsopplegg, medisinering, hva nå enn. Jeg er helt grønn på dette, eneste revmatologen sa var at det etter så lang tid med sykemeldt for senebetennelse, så var det mest sannsynlig at det var gått over til fibroamalgy. Att jeg etterhvert ville kjenne smerter flere plasser i kroppen.

Men foreløpig ny blodprøve i morgen, så skulle vi ta det derifra.

Er det noen lyspunkter her? Kan jeg forvente å komme tilbake til jobb?

Hvordan er deres opplevelse av sykdommen?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dytte opp!

Ingen som har erfaring?

Gjest Marlo
Skrevet

Det finnes mange som lever et nærmest normalt liv med FM og det finnes mange som er helt uføre med FM.

Du må heller se hvordan du har det, hva kan du gjøre, regner med at du ikke vil bli sykere fordi du får diagnosen så selve diagnosen vil nok ikke gjøre store forskjellen for deg.

Jeg syns kanskje det høres litt rart ut at han mente du ville utvikle fibromyalgi pga senebetennelse. Det å fortelle en pasient at han/hun vil komme til å kjenne smerter andre steder i kroppen er jo å skape en smertetilstand som kunne vært unngått....

Skrevet

Hei,

Nettopp vært hos revatolog og jeg skal utredes for fibromalagy ( er det slik det skrives?)

Har fått med meg at det er enkelte her på KG som er trygded grunnet det, og jeg lurte på om dere ville dele deres erfaringer med sykdommen, behandlingsopplegg, medisinering, hva nå enn. Jeg er helt grønn på dette, eneste revmatologen sa var at det etter så lang tid med sykemeldt for senebetennelse, så var det mest sannsynlig at det var gått over til fibroamalgy. Att jeg etterhvert ville kjenne smerter flere plasser i kroppen.

Men foreløpig ny blodprøve i morgen, så skulle vi ta det derifra.

Er det noen lyspunkter her? Kan jeg forvente å komme tilbake til jobb?

Hvordan er deres opplevelse av sykdommen?

Hei.

Jeg fikk den diagnosen for 2 år siden. Og er i 20 årene.

For meg går det veldig opp og ned, fra helt smertefri til litt smerter.

Jeg plages ikke noe spesielt, og føler meg heldig og føler jeg har en bra kropp.

Jeg lever som normalt.

Jeg har i bakhodet da at jeg kan få vondt, og at det kan bli værre med årene. Men det vet man jo aldri. Jeg går ikke til noe behandling for jeg trenger det ikke.

Min bestemor derimot sliter veldig, hun er ufør og har mye smerter og går på endel medikamenter. Så etter min erfaring er dette veldig individuelt.

Det skrives forresten sånn: fibromyalgi :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange som lever et nærmest normalt liv med FM og det finnes mange som er helt uføre med FM.

Du må heller se hvordan du har det, hva kan du gjøre, regner med at du ikke vil bli sykere fordi du får diagnosen så selve diagnosen vil nok ikke gjøre store forskjellen for deg.

Jeg syns kanskje det høres litt rart ut at han mente du ville utvikle fibromyalgi pga senebetennelse. Det å fortelle en pasient at han/hun vil komme til å kjenne smerter andre steder i kroppen er jo å skape en smertetilstand som kunne vært unngått....

TS her.

Ikke vet jeg, men det revmatologen sa var at det ikke var funnet noen årsak til FM, men ofte tilfelle at etter langvarig muskel/sene smerter, så vil kommunikasjonen mellom hjerne og muskler/nervevev, med signaler om smerter fortsette, om enn sannsynlig at den opprinnelige grunnen for smerte ( i mitt tilfelle senebetennelse) har dødt ut, så fortsetter smertesignalene. Det er nettopp det som er FM sa han, at hjernen lurer deg. En har reèle smerter, men det er hjernen som sender smertesignalene der en opprinnelsig hadde smerter. Så ingenting fysisk galt, men smerter endog.

Nå tok jeg blodprøve i morges, grunnet påsken tar alt litt tid, men han vil se blodprøveanalysen før han skulle sette meg på en kortison hestekur. Blir det ikke resultater av det, så blir neste steg klinisk undersøkelse for FM.

Stopp toget, jeg vil av! Jeg vil ha livet mitt tilbake!

Gjest Marlo
Skrevet

Jo, det høres logisk ut at man vil få smerter andre steder slik du forklarer, men fibromyalgi er ikke lengre et samlebegrep for smerter, men en sykdom.

For å få diagnosen, så må man ha utslag på visse triggerpunkter, og dersom man "lurer" hjernen og får smerter andre steder, så vil ikke disse nødvendigvis sette seg i disse triggerpunktene.

Om du vil ha livet ditt tilbake, så er dette noe du må finne ut hvordan selv. Kommer du langt nok ut i mølla, så vil nok NAV kreve en del ting av deg, men ikke hjelpe deg med å komme videre.

Det du burde gjøre fort som fy - før smertene tar helt overhånd (for da blir det bare enda vanskeligere), er å prøve ut diverse treningsprogram som kan hjelpe deg. Finn ut av hva du kan gjøre.

I mitt tillfelle så er det bare svømming som gjør godt - alt annet blir jeg sengeliggende av.

Du må finne din balanse i livet, ikke lek "snill pike/gutt", men finn ut hvor dine grenser går og hold deg til dem til du selv føler for å flytte grensene (lavere eller høyere grenser ettersom hvor dårlig eller bedre du blir)

Det er nemlig ingen som vil stoppe toget for deg - og om du har FM så er det heller ingen som kan det. ALLE med fm reagerer forskjellige, så det er kun deg selv som vet hva som trengs for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...