Gå til innhold

iferd med å få et alkoholproblem?

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

har hatt et par vanskelige år, med økonomiske problemer, dødsfall i nær familie og andre livsutfordringer. Lenge klarte jeg å holde alt litt på avstand, men nå kjenner jeg at det er altfor mye å takle for meg på en gang, og jeg klarer ikke å slappe av...Eller det vil si,jeg klarer det hvis jeg drikker litt. En øl til lunsjtider, en til middag, to, tre til kvelden..Dette er eneste måten jeg klarer å være tilstede i mitt eget liv på. Foreløpig går ikk dette "ut over noe" og jeg har ikke ansvar for barn eller kjører bil eller lignende eller jobber(sykemeldt), men jeg er redd for å utvikle alkoholproblemer. Jeg kan muligens være litt arvelig belastet på det området, da en del i familien min "drikker litt" som det heter, men uten at det har gått over streken, de har vanlige liv.

Jeg vet ikke helt hva jeg er ute etter her, noen råd, tips, erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Det er en tøff bekjennelse du kommer med. Det er viktig at du selv viser innsikt i at dette muligens er på vei i en retning verken du eller sikkert noen andre ønsker skal gå.

Det første jeg ville gjort hvis jeg var deg var å kontakte fastlegen din å fortelle det du skriver her, selv om du er sykmeldt vil jeg også tro at din arbeidsplass har AKAN kontakt. De er jo folk på din arbeidsplass som er kurset i, og vet hvilke instanser man kontakter når en kollega har alkoholproblemer. De er nok mer enn villig til å hjelpe selv om du er sykmeldt.

Eventuelt har du jo ulike telefoner, rustelefonen b.la. som du finner nummeret til her på internett, eller muligens du har noen som står deg nær som kan hjelpe deg å ta kontakt med de rette instansene.

Lykke til!

Skrevet

har hatt et par vanskelige år, med økonomiske problemer, dødsfall i nær familie og andre livsutfordringer. Lenge klarte jeg å holde alt litt på avstand, men nå kjenner jeg at det er altfor mye å takle for meg på en gang, og jeg klarer ikke å slappe av...Eller det vil si,jeg klarer det hvis jeg drikker litt. En øl til lunsjtider, en til middag, to, tre til kvelden..Dette er eneste måten jeg klarer å være tilstede i mitt eget liv på. Foreløpig går ikk dette "ut over noe" og jeg har ikke ansvar for barn eller kjører bil eller lignende eller jobber(sykemeldt), men jeg er redd for å utvikle alkoholproblemer. Jeg kan muligens være litt arvelig belastet på det området, da en del i familien min "drikker litt" som det heter, men uten at det har gått over streken, de har vanlige liv.

Jeg vet ikke helt hva jeg er ute etter her, noen råd, tips, erfaringer?

vel, det positive er at du enda ikke er drukket deg fra familie og hus slik som mange andre gjør før de søker hjelp.

hvorvidt man har et vanlig liv eller ikke har ingen betydning for hvorvidt du er avhengig.

jeg kan ikke si at du er fysisk avhengig enda av alkohol, men psykisk avhengig er du heolt definitivt.

du har også helt definitivt er alkoholproblem, og du kan ikke klare å komme deg ut av dette alene.

jeg sier dette med den erfaring at så og si hele min familie og flere bekjente er avhengige av både alkohol, narkotika, spill etc.

tre i familien har mest sannsynlig dødd av det, og den ene døde tross for at h*n "kun" drakk øl.

jeg ser helt klart en stor fordel for deg ved at du faktisk ser dette selv før det har gått til det ekstreme.

ta kontakt med fastlegen din og få henvisning til nærmeste rusklinikk. samtidig bør du ta kontakt med AA, http://www.anonymealkoholikere.no/ .

du tror helt sikkert at det kun er de verste alkisene som oppsøekr AA, men det er helt feil. her vil du møte mennesker du aldri ville trodd kunne ha samme problem som deg.

avhengigheten vinner dessverre over absolutt alt, og jo før du innser det jo bedre. du kan ikke kontrollere avhengigheten, og den vil bare ta større og større plass hvis du ikke gjør noe drastisk med det.

Gjest hare igjen
Skrevet

og jeg må bare legge til at alle de jeg henviser til i min familie/bekjentskapskrets som har klart seg, har alle oppsøkt AA / NA.

de tre som ikke overlevde, gjorde ikke det - men fortsatte sine liv i total fornektelse.

Skrevet

Jeg jobber i rusomsorgen for alkoholmisbruk for tiden, og kan si at det ikke bare er "gatefylliker" som oppsøker oss. Når det gjelder poliklinisk behandling, kan hvem som helst som har et problematisk forhold til alkohol og ønsker hjelp med dette, få tilbud.

Dersom du ønsker, kan du ringe Rustelefonen: 08588. Her kan du høre litt om hvor du står, hvordan du skal gå fram for å få behandling, osv.

Hos oss trenger man henvisning fra fastlege eller NAV for å få tilbud, det gjelder alle rustilbud i spesialisthelsetjenesten.

Lykke til!

Skrevet

Tråden er ryddet

SportyShorty, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...