Gå til innhold

Tips til p-pille?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei! Jeg vil begynne på p-piller for første gang, men lurer på hvilket merke som er vanlig å begynne med? Mini-pille? Eller annen type? Vet at jeg må kontakte lege, men vil gjerne ha litt info på forhånd om hva som er vanlig, sånn at jeg kan lese litt om de forskjellige typene...

(Alder 19-snart 20, middelsblødninger ved mens, litt kviser i ansikt,hals og rygg, vil absolutt ikke øke i vekt eller få større bryster da jeg driver med idrett).

Har ei venninnne som går på p-stav og er veldig fornøyd med den. Hun har ikke hatt mensen siden hun begynte på den for 2 år siden. Det høres jo veldig deilig ut. Er p-stav et godt alternativ?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er umulig å si hvilke bivirkninger akkurat du vil oppleve av de forskjellige merkene, dette er helt individuelt!

Minipiller skal inneholde færre hormoner enn kombinasjonspiller (vanlige p-piller), men det er igjen vanskelig å si hvordan kroppen din vil reagere på de.

Diane er en pille som brukes mot akne, med prevensjon som tilleggseffekt. Mange opplever store forbedringer i huden med denne, men anbefales ikke å brukes dersom man bare opplever noen små kviser og ikke har alvorlig akne.

Det finnes flere forskjellige høydoserte og lavdoserte på markedet, og det sies vel at de lavdoserte skal være 'mildere' og gi færre bivirkninger.

Ut fra egen erfaring vil jeg ikke anbefale p-piller dersom du driver med idrett eller absolutt ikke kan legge på deg et par kg. Jeg har selv gått på Mercilon og merket at pillene "bremset" meg i treningen, jeg bygget ikke muskler på samme måte som tidligere og fikk ikke den samme treningseffekten. Dessuten gikk jeg opp 5 kg både på grunn av vannsamlinger i kroppen og en veldig økt appetitt.

P-stav er et lite implantat som opereres inn under huden, og kan sitte der i flere år. Dette er også hormonell prevensjon som kan gi bivirkninger på lik linje med p-piller.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar!

Hmm ok, dumt det med alle disse bivirkningene altså! Irrierende at det skal være så vanskelig. Men føle at jeg må begynne på de nå. Holder på med en fyr som jeg har blitt veldig glad i, og da er det kjipt å ikke gå på prevasjon...

Må vel bare bestille legetime og høre hva han sier da...off, gruer meg litt, har legeskrekk.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har tilgang til helsesøster gjennom skole er hun veldig behjelpelig! Ikke at legen ikke er det :fnise:

Jeg ville ha begynt på en av de pillene med minst hormoner og østrogen, Loette og Microgynon er to av dem i allefall.

Minipillen ville jeg ikke sett på som et alternativ en gang. De skal nemlig tas til samme tidspunkt hver eneste dag, senest 3 timer forsinket, i motsetning til den "vanlige" pillen som kan tas 36 timer etter du har glemt den (om jeg ikke husker feil). Da sier det seg selv at du må planlegge når på dagen du skal ta pillen, alltid ha dem med deg i tilfelle du ikke kommer deg hjem i tide, ha dem med på ut byen om du pleier å ta den på kveldstid etc..

Skrevet

Jag började med Neovletta och barnmorskan sa att detta var vanligast att ge till nybörjare. Nu vet jag inte hur det är i Norge, men fråga på ungdomsmottagningen eller gynekologen. :) Jag har inte haft några större biverkningar med Neovletta förutom att jag som aldrig haft mensverk förut har det nu. Men jag började med p-piller ganska tidigt och mensen hade inte hunnit bli regelbunden än, så jag kanske skulle ha fått mensvärk så småningom ändå? :P

Gjest Gjest
Skrevet

TS igjen her: gir helsesøster ut resept på p-piller? Og kan man gå til helsesøster i en annen kommune enn der man har adresse registert i folkeregisteret?

Btw, leste forresten en tråd der det var snakk om å slutte på p-pillen, og der var det så mange som skrev at de hadde fått et nytt og bedre liv etter at de sluttet (blitt kvitt humørsvingninger var vel den viktigste endringen). Må si jeg ble litt mer skeptisk til å begynne på pillen etter at jeg leste det. Er det veldig vanlig å få humørsvingninger/depresjoner og å gå opp i vekt?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, helsesøster kan skrive ut resept på p-piller :jepp:

Hvordan dette fungerer i en annen kommune enn hjemkommunen din vet jeg ikke, men vil ikke tro dette er noe problem.

Kan ikke svare for andre enn meg selv, men ja: jeg gikk opp i vekt og fikk nok også et generelt dårligere humør. Kastet pillene for 2 dager siden etter å ha gått på de i 7 mnd, og det er mulig jeg innbiller meg ting, men føler allerede nå en forbedring. På pillene fikk jeg en appetitt jeg ikke kjente igjen og gikk derfor opp 5 kg. Merker allerede i dag at matlysten er betraktelig mindre..Herlig! :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...