Gjest AnonymBruker Skrevet 30. mars 2010 #21 Skrevet 30. mars 2010 Jeg synes det blir rart enten dere har en tilknytning til Wien eller ikke. Dersom barnet kan fortelle nysgjerrige sjeler at "Mamma og pappa var på bryllupsreise/ traff hverandre i Wien og derfor kalte de meg det" e.l. blir det sånn kjendis-wannabe. Vi kjenner jo alle til at kjendisene gjerne kaller barna opp etter byen de ble unnfanget i... Vienna er et fint navn, men ikke på et barn. JMHO.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. mars 2010 #22 Skrevet 30. mars 2010 Hva med Ashley Olsen, høres det også rart ut ? Ingen (eller få) vil uansett vite hva slags tilknyttning man har til navnet uansett. Selv synes jeg Viena var et helt greit navn. Jeg likte det og det er nok også bedre med en Viena i klassen enn 3 Maria, 2 Grete og 10 Christina.
Karmosin Skrevet 30. mars 2010 #23 Skrevet 30. mars 2010 (endret) Anonym - Ashley Olsen har et ganske vanlig fornavn og et litt mer eksotisk etternavn, der hun bor, i motsetning til en Viena Olsen i Norge. Hva menes med "uttales ikke utenlandsk"? Er det Vi-e-na eller Vii-na? Skal det være trykk på Vi- eller -e- eller -na? Fordi det ligger så tett på Vienna tror jeg det vil bli mye greier å forklare for Viena når hun blir stor. Edit: det fineste jentenavnet jeg vet om er Viel (uttales Viil), som er et norrønt navn. Jeg skjønner appellen ved Viena. Endret 30. mars 2010 av Karmosin
Gjest ts igjen Skrevet 30. mars 2010 #24 Skrevet 30. mars 2010 Litt mer trykk på i'en, ... hvis jeg forklarer riktig nå.. Mannen er den som er mest FOR navnet..jeg er usikker.. Er mange sprikende svar her..hmm-. må tenke litt til Vil jo ikke at folk ska se rart på datteren vår fordi hun har et rart navn, da velger vi heller et annet. Har diskutert litt..føler kanskje det er for spesielt. Men,... tiden får vise! TAKK FOR ALLE SVAR!
Gjest ts igjen. Skrevet 30. mars 2010 #25 Skrevet 30. mars 2010 eller..trykket blir kanskje på e'en... tror jeg.. nei, vanskelig å forklare når dere ikke kan 'høre'
Gjesten Skrevet 30. mars 2010 #26 Skrevet 30. mars 2010 Jeg har gått ut fra at uttalen var viEna? På en måte bare en saktere versjon av Vienna? Anonym: Ashley er et veldig vanlig navn, og Olsen er ikke fullt så vanlig (dog fortsatt kjedelig) i USA, så nei, det høres ikke rart ut.
toyses Skrevet 30. mars 2010 #27 Skrevet 30. mars 2010 Jeg er enig med de andre her om at fornavn og etternavn bør passe sammen. Men jeg synes ikke man trenger å bruke et urnorsk fornavn selv om man har et urnorsk etternavn. Jeg synes Viena er et fint navn, selv ville jeg nok heller valgt Vienna, men begge er fine. Vi trenger å få inn litt nye navn. Snart heter jo alle Emma, Nora, Linnea, Sara, Emilie eller Thea.
Gjest Spinell Skrevet 30. mars 2010 #28 Skrevet 30. mars 2010 Snart heter jo alle Emma, Nora, Linnea, Sara, Emilie eller Thea. Skal man virkelig skille seg ut heretter, må man kalle døtrene sine Hege, Line, Monica, Randi, Gerd eller Bjørg. Det er det nesten ingen som kalles for tiden
Spirit Skrevet 30. mars 2010 #29 Skrevet 30. mars 2010 Viena er et fint navn. Mye bedre enn det de kjedelige navnene som Karina, Ida, Kristine. Ugh! er møkk lei av de navnene der. De finner du jo overalt.
sjøhest Skrevet 30. mars 2010 #31 Skrevet 30. mars 2010 Syns det var fint, men finere med Vienna. Det er vakkert.
Gjest Skrevet 30. mars 2010 #32 Skrevet 30. mars 2010 Nydelig navn - både Viena og Vienna! Men syns Viena var nydelig spesielt. Jeg prøver å uttale navnet som det skrives, og da legges trykket på n'en: VIE N A Eller så går det sånn: VI EN A.
Gjest ts:) Skrevet 31. mars 2010 #34 Skrevet 31. mars 2010 Jeg har gått ut fra at uttalen var viEna? På en måte bare en saktere versjon av Vienna? Jepp! Takk for alle svar!
Trampe Skrevet 31. mars 2010 #35 Skrevet 31. mars 2010 Jeg ville ikke lagt navnet på min datter, men jeg ville heller ikke rynket på nesen om ei venninne valgte navnet på sin datter. Med andre ord synes jeg navnet er helt greit, men ikke pent nok til å bruke selv. Jeg synes også det er finere å skrive Vienna.
Lachesis Skrevet 31. mars 2010 #36 Skrevet 31. mars 2010 Jeg har en venninne i Malta som heter Vienna. Synes det er en flott navn enten det er med en eller to n'er. men sikkert mer vanlig nedover enn her i Norge.
Ciara Skrevet 31. mars 2010 #37 Skrevet 31. mars 2010 Jeg synes ikke det er så verst, men man må jo smake på det en del ganger før det sitter, og selv foretrekker jeg navn som er mer umiddelbare. Og jeg er enig med resten, det er viktig at dere har et etternavn som passer.
Knøttet Skrevet 31. mars 2010 #38 Skrevet 31. mars 2010 Jeg synes det er jålete, tydelig inspirert av Vienna og helt klart et navn som er oppfunnet av foreldre som skal prøve å være originale. Navnet i seg selv er ikke stygt, men pga nevnte grunner ville jeg ikke brukt det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå