Gå til innhold

Klassisk Musikk


EmmaK

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen her inne som er intressert i klassisk musikk?

I såfall, hva hører dere på? Hvem er favoritt komponisten?1212[ Dette Innlegg er endret av: Skravla den 2002-04-30 17:12 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så mye klassisk musikk som er fin at jeg synes det er vanskelig å ha en favorittkomponist - jeg har bare favrittstykker. Jeg er kanskje litt preget av at jeg spiller piano selv... Noen av dem er:

Vivaldi: Konsert i A

Mozart: Symf. nr. 40, klaverkonsert nr. 21 i A, Pianosonate i cm

Beethoven: Symf. 7 og 9, alle klaversonatene, Grosse Fuge (strykekvartett)

Schubert: Div. lieder

Schumann: Klaverkvintett i Ess

Brahms: Klaverkonsert nr 2, symf. 3 & 4

Schnittke: Faust-kantate

Men det er MYE annet som er fint! F.eks. renessansemusikk...

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye fint. Personlig er favoritten barokkmusikk og Grieg (nasjonalfølelsen). Grieg's pianokonsert i amoll er bare helt fantastisk..Årstidene av Vivaldi står høyt på lista, men Händel er den absolutte vinneren. Synes det mest av hans musikk er bra.

Kan du forklare meg mer om renessansemusikken, og hvilke komponister som står sterkt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så at du likte Händel, og jeg har selv hodet fullt av Händel etter å ha sunget to Anthems på en svært vellykket konsert i helga. Hvilken er din favorittinnspilling av Messias? Jeg holder en knapp på Gabrieli Consort & Players / Paul McCreesh. Synes den formidler veldig mye, samtidig som de har en friskhet som går utenpå de andre klassiske innspillingene. Hvis det er noe som trekker ned, må det være at sangerne av og til strever litt med høye tempi, samtidig som korklangen ikke blir helt massiv med et så lite ensemble. Det siste er likevel en fordel i de fleste satsene.

Renessansemusikk? Prøv Giovanni da Palestrina eller Gregorio Allegri, begge har skrevet gode sakrale korverk.

Hvis du har sansen for engelske madrigaler, så kanskje du finner noe du liker av John Wilbye, Thomas Weelkes, Thomas Morley, det finnes flere i samme løypa.

Tar gjerne i mot flere anbefalinger jeg også.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at du driver å synger, Sander!

HAr du lang utdannelse på området? I så fall hvor har du studert?

Joda, har hørt endel av Palestrina, fine, polyfone klanger i musikken hans. Tenkte egentlig litt på om Amarone likte f. eks Ockeghem og des Prez, altså musikk fra tidlig renessansse.

Har hørt de mest kjente til T. MOrley (Now is the month of May og April is my Mistress' face ol), å de er fine de altså, til sitt bruk. Har dere hørt noe av Gabrieli?

Angående innspillinger av Händels Messiah, så vet jeg faltisk ikke hvilken jeg har, har to forskjellig innspillninger på minidisk, men ene er med The Scholars Baroque Ensemble, den andre vet jeg ikke-men kan sikkert finne det ut!

Men det finnes fantastisk mye fin klassisk musikk, bare så synd at det er så få som er klar over det!

Nå i det siste har jeg fått litt interesse for Franz Shuberts musikk. Synes Lieden hans er fantastiske!Måten ahn bruker klavret på for å understreke of forsterke handlingen i Lieden på er helt enorm.

ER det andre som har noen syn på dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synger bare i kor, altså, og jeg er amatør. Men heldigvis så finnes det amatørkor med ambisjoner også. Har sunget "Now is the month of Maying" for noen år siden. Er ikke så veldig inne i tidlig renessanse, men venter på innspill fra Amarone. Når du har sansen for polyfone klanger, så er Allegri's "Miserere mei" et must.

Jeg deler ellers din begeistring for barokken, det svinger enormt når det spilles bra!

Forholdet til Franz Shuberts lieder er noe delt, men det kommer mest av at jeg ikke utstår mange av sangerinnene som fremfører dem. Overdreven patos og vibrato for eksempel, det klarer jeg bare ikke. Men jeg skjønner hva du mener med bruken av klaveret, ja absolutt.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sexysadie

Jeg er en elsker av klassisk musikk. Og den komponisten som står mitt hjerte nærmest er polakken Hendryk Goresky.

I 93 kom hans 3 symfoni på hitlistene i England,noe jeg heldigvis fikk med meg; jeg lurte på hva i helvete er d her da og drog til MusikkBuret for å kjøpe Cd-en

satte meg ned og ble mere som rammet av lynet.

Samme høst skulle 3-klassen på almennfaglig til Polen i anledning Hvite busser til Auscwithc. Jeg skulle bli med.Polen var ett deprimerende syn.

Etter Auschwitc fikk jeg nok av KZ-leirer og stakk av og dro til Katowise og oppsøkte musikkkonsevatoriet hvor Goresky underviste i komposisjon og direksjon.

Alle ble meget forbauset da d stod en liten nordmann der som ville treffe Goresky. De var ikke helt klar over hvor stor han faktisk var i utlandet.

Goresky inviterte meg hjem; hvor jeg traff hans elskede kone, (Som den 3 symfoni er dedikert til)vi spiste Borstj, (rødbetesuppe)Og samtalerte om musikk,filosofi og krigshistorie.

På kvelden var jeg nødt itl å ta toget til Kiel for å prøve på å ta igjen de andre,men jeg stoppet alikevel i Marsipanbyen Lubeck hvor jeg forspiste meg på sjokolade,pølser og Zauerkraut.

Jeg rakk da fergen i tide,var på hengende håret ira å bli utvist ifra skolen.Men d er en annen historie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas Scholl er en kontratenor fra TYskland (tror jeg). Han synger helt fantastisk. HAn har gitt ut ei plate som heter "Tyske Barokksanger", den er utrolig fin. Ellers var jeg så heldig at jeg fikk høre ham "live" under Proms-konsertene i London i høst.Det var en fantastisk opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...