Gjest AnonymBruker Skrevet 28. mars 2010 #1 Skrevet 28. mars 2010 Min venninne har mistet barna sine til barnevernet, altså BV har hentet de.. Nå ønsker venninne at jeg skriver et brev hvor jeg forteller hvordan jeg opplever henne som mor osv.. Jeg har ikke sett hvordan mor hun er de 6 siste årene( bare sporadisk) Vi har kun hatt mye telefon kontakt. Jeg føler det blir veldig feil å uttale meg nåe jeg faktisk ikke vet hvordan ting har vært hos dem. Da vi ble kjent var hun verdens beste mamma! En ener i sitt fag:-) Men nå vet jeg ikke.. Noe må jo ha skjedd så lenge BV har tatt dem. BV har vært på uanmeldte besøk en gang i uke over lengre tid pga ting som har skjedd tidligere med far.. Hva nå?
Gjest annemor30 Skrevet 28. mars 2010 #2 Skrevet 28. mars 2010 Med tanke på barnas beste ville jeg ikke skrevet noe brev, da du sier dere ikke har hatt kontakt annet enn på telefon. Kanskje venninne har "glemt" å fortelle deg noe?
Siiw Skrevet 28. mars 2010 #3 Skrevet 28. mars 2010 Du kan jo prøve, men det er ikke sikkert det har så mye og si når du ikke har sett hvordan hun er som mor det siste åra. men du får snakke med henne og høre hva som egentlig er årsaken til dette.
Gjest Huffsa Skrevet 28. mars 2010 #4 Skrevet 28. mars 2010 Jeg syntes ikke du skal gjøre det.. Det virker ikke som om du kjenner henne godt nok, og det er en grunn til at barna ble tatt fra henne.
Tobbi Skrevet 28. mars 2010 #5 Skrevet 28. mars 2010 Jeg ville heller ikke skrevet det brevet. Og OM du føler deg tvunget og ikke klarer å si nei så vil du jo skrive sannheten, og da vil det komme fram at du ikke har hatt kontakt med mor de siste årene og dermed egentlig vet lite. Så uansett hva du velger vil det vel neppe spille stor rolle fra eller til?
Gjest Barnas beste Skrevet 28. mars 2010 #6 Skrevet 28. mars 2010 Det skal veldig mye til og det er gjort veldig mange tiltak innad før barnevernet går til det skrittet å ta barna fra foreldrene. Dersom du ikke aner hvordan hun har vært som mor de siste seks årene, hva vil du skrive da? Og hvordan vet du at du gjør det rette med tanke på barnas beste?
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2010 #7 Skrevet 28. mars 2010 Min venninne har mistet barna sine til barnevernet, altså BV har hentet de.. Nå ønsker venninne at jeg skriver et brev hvor jeg forteller hvordan jeg opplever henne som mor osv.. Jeg har ikke sett hvordan mor hun er de 6 siste årene( bare sporadisk) Vi har kun hatt mye telefon kontakt. Jeg føler det blir veldig feil å uttale meg nåe jeg faktisk ikke vet hvordan ting har vært hos dem. Da vi ble kjent var hun verdens beste mamma! En ener i sitt fag:-) Men nå vet jeg ikke.. Noe må jo ha skjedd så lenge BV har tatt dem. BV har vært på uanmeldte besøk en gang i uke over lengre tid pga ting som har skjedd tidligere med far.. Hva nå? Kanskje det har noe med barnas far å gjøre at barnevernet har gitt barna et annet hjem? At barnas mor er en god omsorgsperson, men at hun ikke klarer å beskytte barna mot faren? Eller at faren har løyet om moren til barnevernet for å hevne seg på henne for et eller annet og at barnevernet tror på løgnene hans? Jeg synes du kan skrive brevet. Men du må opplyse om når du hadde kontakt med familien, og informere om at dere bare har hatt sporadisk kontakt de 6 siste årene.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mars 2010 #8 Skrevet 29. mars 2010 Det skal veldig mye til og det er gjort veldig mange tiltak innad før barnevernet går til det skrittet å ta barna fra foreldrene. Dersom du ikke aner hvordan hun har vært som mor de siste seks årene, hva vil du skrive da? Og hvordan vet du at du gjør det rette med tanke på barnas beste? Det jeg mente med dette var at mor kanskje ikke klarer og ta godt nok vare på ungene og at BV har gjort det som er best for barna, og så kommer jeg og skriver hvor flink hun er som mor når jeg ikke aner hvordan hun er..
Duplex Skrevet 29. mars 2010 #9 Skrevet 29. mars 2010 For å klare å stå for det du sier, må du jo fortelle som sant er at du har begrenset kunnskap om denne familien. Barnevernet har hatt mange uanmeldte hjemmebesøk som kanskje danner noe av grunnlaget for omsorgsovertagelsen. Da tror jeg neppe at et brev fra en av mors venninder vil tillegges mye vekt når omsorgsovertagelsen allerede er et faktum. Jeg syns mor legger i overkant mye press på deg som venninde.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2010 #10 Skrevet 29. mars 2010 Barnevernet har hatt mange uanmeldte hjemmebesøk som kanskje danner noe av grunnlaget for omsorgsovertagelsen. BV har vært på uanmeldte besøk en gang i uke over lengre tid pga ting som har skjedd tidligere med far.. Det som er viktig å skille er hva er farens rolle i forhold til dette? Og hva er morens rolle i forhold til dette? Selv om faren er en dårlig omsorgsperson trenger ikke moren å være en dårlig omsorgsperson. Barnevernet er der for å hjelpe og de gjør det de mener er best for barna. Men de er bare mennesker. Og noen ganger bygger de sine vedtak på feil grunnlag eller på mangelfullt grunnlag. Da er ikke barnevernets vedtak til barnas beste. Hvis denne saken er en slik sak er det viktig å få belyst familiesituasjonen best mulig. Et slikt brev vil ikke være avgjørende, men sammen med annen dokumentasjon kan det bidra til å danne et mer riktig bilde av saken. Hvis du skriver fakta og holder deg 100% til sannheten kan et slikt brev på ingen måte ødelegge for barna.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mars 2010 #11 Skrevet 29. mars 2010 Hvorfor spekulere i ting du ikke aner noe om? Som du skriver var hun jo svært flink da du hadde mye kontakt med henne. Det bør vel være utgangspunktet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå