Gå til innhold

Forskjell i lommepenger?

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi har en 17-åring som har en deltidsjobb og tjener egne penger, men han får likevel litt lommepenger fra oss innimellom når vi får lyst å sponse han på noe. Han får ellers alt han trenger i hverdagen, men han må betale selv om han vil ha dyre merkeklær osv. Lillesøsteren er 10 år og får litt lommepenger på fast basis, og ellers alt hun trenger, naturligvis.

Nå skal vi på ferie i sommer. Dette er den første ferien etter at gutten har fått seg jobb. Det vi lurer på er hvordan det vil være mest fornuftig å gjøre med lommepengene på ferieturen? Skal begge få like mye lommepenger, eller bør gutten som tjener egne penger få mindre enn lillesøster, eller ingenting i det hele tatt? På ene siden tenker jeg det er urettferdig for storebror om lillesøster får masse og han lite. På den andre siden er det jo urettferdig for lillesøster om storebror får like mye som henne og i tillegg har masse egne penger. (De liker begge to å shoppe klær, sko osv)

Hadde de vært like gamle så kunne vi forventet at begge tjente egne penger, men tiåringen har jo ikke mulighet til å tjene penger på samme måte som storebror. Er det lillesøster som må akseptere og forstå at en dag er det hun som tjener egne penger men i dag er det storebror? Eller er det storebror som må forstå at han er snart voksen, tjener egne penger og derfor ikke kan vente like mye av oss?

Det hører med til grublingen at vi ikke har veldig mye penger, så det er begrenset hvor mye vi kan gi dem i lommepenger totalt. Vi betaler selvsagt for alt av aktiviteter o.l. på ferien, så det de trenger er stort sett penger til shopping.

Hvordan ville dere gjort det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er noe lillesøster må akseptere, at storebror har jobbet for pengene skal da ikke gå ut over han.

Skrevet

Det er noe lillesøster må akseptere, at storebror har jobbet for pengene skal da ikke gå ut over han.

Enig i denne. Og en 17 åring bruker vel strengt tatt mer penger enn en 10 åring.

Men er det mulig å finne ekstra ting 10 åringen i huset kan gjøre for å tjene litt ekstra penger frem til sommerferien? Det kommer jo litt ann på hvilke oppgaver hun allerede har i huset og hvilke ordninger dere har på det, men det går vel kanskje ann å tjene litt på vindusvasking o.l.

Skrevet

Jeg ville gitt dem like mye i lommepenger. 17-åringen har vel uansett lyst på dyrere ting enn det 10-åringen har, så regner med at de da har råd til ca like mye. Synes også det er viktig for 17-åringen at han ser at dersom han jobber mye, så får han råd til mer enn dersom han jobber lite eller ingenting.

Det går jo også ann at dere betaler litt mer for 10-åringen dersom dere synes det blir for ujevnt. Jeg betalte ihvertfall ikke for egne klær og slikt da jeg var 10 år.

Skrevet

En tiåring gjør vel også stort sett mer sammen med foreldrene på turen (går sammen i butikker, o.l.) enn gjerne 17-åringen vil gjøre. Så kan man gjerne se behovet etterhvert der.

Skrevet (endret)

Vi bestemmer oss for et beløp og gir begge barna like mye penger i begynnelsen av ferien - og det er det de har å handle for (både ting og iskrem osv.). Beløpet vi gir dem varierer med hvor mye penger vi har hver sommer. Når det er tomt er det tomt, og da får de bruke av egne penger som de har spart opp eller tjent. Vi pleier også å begrense hvor mye de får lov til å bruke av egne penger utenom det de fikk på begynnelsen av ferien på iskrem og godteri og sånne ting, men ikke å begrense hva de kan kjøpe seg av ting for oppsparte penger, eller om den eldste ønsker å prøve dyrere aktiviteter enn den yngste (noe som ofte skjer her, og den yngste er ikke alltid gammel nok til å være med på aktiviteten heller).

I utgangspunktet ville jeg følt at å gi mer penger til den yngste er forskjellsbehandling, all den tid den eldste har jobbet for de pengene han/hun har tjent. Hos oss så har vi noen ganger gjort det slik at hvis den ene kommer over noe han/hun ønsker seg veldig, så har vi spurt den andre om det er greit at vi forskjellsbehandler i det tilfellet. Som regel, når den eldste har fått lov til å være den "voksne" som i siste instans bestemmer om det skal forskjellsbehandles så har det alltid pleid å gå greit ;) Så hvis dere i utgangspunktet ikke har så god råd, så kanskje dere kan spørre ham om det er greit at dere kun gir henne penger denne sommeren og la ham få ta avgjørelsen?

Alternativt kan dere velge å gi kun lillesøster penger på turen, men da føler jeg at dere må være helt klare på at når hun blir 17 så må hun også skaffe seg deltidsjobb for å dekke sommerferieutgifter selv. I så fall så blir det (slik jeg ser det) ikke urettferdig lenger.

Så det er egentlig flere måter å løse det på, men jeg synes utgangspunktet skal være at de får likt, og at de selv må stå for opptjening/sparing ved siden av. Jeg synes derfor ikke at det er urettferdig at den ene tjener penger gjennom jobb, for når den andre er like gammel så kan han/hun velge å gjøre det samme. Men jeg ser problemet dere har :)

Endret av Phaedra
Skrevet

Hva med at de får lommepengene de normalt sett skulle ha hatt, og at de utover det kan "tjene" ekstrapenger ved å hjelpe til ekstra (utover det de gjør i dag) i huset/hagen. Storebror vil da ha mindre behov for å tjene ekstrapenger, siden han tjener det i jobben sin. Mens lillesøster kan få seg litt ekstra, men jobbe litt for det, som storebror må.

Gjest Anita
Skrevet

Vi har barn på samme alder, 2 stk på 16-17 med deltidsjobb og en på 10 år.

De store barna koster mye mer enn 10 åringen på årsbasis, de spiser mye mer, klærne koster mer, bruker mer strøm og telefonutg osv, og skal man til syden så koster billetten like mye som voksne.

De er store ungdommer som snart skal ut av redet, de har fått seg jobb og skal nå lære seg å klare seg selv etterhvert, sånn som å skaffe seg penger til shopping.

Vi betaler reise og mat til de store barna, resten får de stå for selv.

10 åringen må spare endel i forkant, men får i løpet av ferien litt nå og da.

Alle barna får noen kroner av besteforeldre før ferien.

Hvis vi skulle gi de store ungene penger til shopping så hadde vi ikke hatt råd å dra på ferie, de får de tingene de trenger gjennom hele året, så shopping er ikke et must i ferien.

Gjest Constanze
Skrevet

Vi har fem års aldersforskjell på barna våre - i feriene har de fått akkurat like stort beløp av oss i "lommepenger". I tillegg har de jobbet selv og fått penger fra besteforeldre og oldeforeldre.

Shopping er en viktig del av feriene våre etter at ungene ble store - så de starter tidlig med å legge vekk penger til ferien. Vi reiser oftest på forskjellige storbyferier og da er det et skikkelig høydepunkt med nye og spennende butikker.

Skrevet

Hmm, synes 17 åringen kan greie seg uten lommepenger fra foreldra:-)

jeg har forsørget meg siden jeg var 16 år!, men om dem hjemme har dårlig råd så spytter jeg i, og da får jeg hjelp seinere... :P

Og hun på 10, dere kan vel gi henne litt 'ekstra' jobb hjemme sånn at hun kan tjene seg litt ekstrapenger til ferien.

Skrevet

Jeg ville gitt like mye til begge to.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

For å snu det litt på hodet:

Lillesøster må akseptere at storebror får/har mer å rutte med enn henne. Den er jeg igrunnen helt med på, men:

Kan man ikke også forlange av storebror at han aksepterer at lillesøster får lommepenger mens han som jobber og tjener selv, må betale sin egen sjopping? Han fikk jo sikkert lommepenger da _han_ var ti år og dro på tur med dere?(Les: Da han var ti år fikk han de lommepengene lillesøster får nå. Ergo blir det likt)

Skrevet

Hmm, synes 17 åringen kan greie seg uten lommepenger fra foreldra:-)

jeg har forsørget meg siden jeg var 16 år!, men om dem hjemme har dårlig råd så spytter jeg i, og da får jeg hjelp seinere... :P

Og hun på 10, dere kan vel gi henne litt 'ekstra' jobb hjemme sånn at hun kan tjene seg litt ekstrapenger til ferien.

Å motta stønad fra sosialen er ikke å forsørge seg selv.

Jeg ville gitt likt med lommepenger til begge ungene.

Skrevet

Dersom han ikke får like mye, virker det nesten som at dere straffer ham for at han er så flink at han jobber. Lønnen han får bør ikke innvirke på lommepenger i det hele tatt.

Skrevet

Jeg ville gitt like mye. Storebror skal ikke "straffes" for å tjene egne penger.

Skrevet

Jeg ville gitt 10-åringen det 17-åringen fikk da HAN var 10 år.

Om det ble noe igjen, ville jeg gitt 17-åringen det jeg fant passende at han brukte i tillegg til egne penger

Kan ikke skjønne at en slik måte å gjøre det på skulle kunne bli urettferdig, og har dere penger til å dekke begge med like mye penger ut fra en sånn regel er det greit.

Skrevet

Jeg og søsteren min fikk likt. Tror jeg. Det er 5års aldersforskjell mellom meg og henne. Hvor jeg er eldst.

En sommer så fikk jeg lommepenger av faren min (vi har forskjell pappa) og da mente moren min at søsteren min ville føle seg utenfor. Kan se poenget hennes men jeg ga ikke tilbake pengene til faren min. Siden det var en gave. Da ville han blitt skuffet. Snakket med søsteren min om det og det var helt greit.

Skrevet

Jeg ville gitt like mye. Storebror skal ikke "straffes" for å tjene egne penger.

Jeg kan ikke si at jeg synes det er noen straff når storebror er så mye eldre. Han fikk vel lommepenger da han var 10 år, antar jeg. Hvis budsjettet er trangt, synes jeg ikke det burde være noe problem for storebror å forstå det hvis han har egne penger.

Gjest Vilma
Skrevet

For å snu det litt på hodet:

Lillesøster må akseptere at storebror får/har mer å rutte med enn henne. Den er jeg igrunnen helt med på, men:

Kan man ikke også forlange av storebror at han aksepterer at lillesøster får lommepenger mens han som jobber og tjener selv, må betale sin egen sjopping? Han fikk jo sikkert lommepenger da _han_ var ti år og dro på tur med dere?(Les: Da han var ti år fikk han de lommepengene lillesøster får nå. Ergo blir det likt)

Det forutsetter jo at lillesøster ikke får lommepenger når hun er 17 for at det skal gå helt opp.

Jeg ville gitt penger til dem begge. Jeg synes ikke man skal "straffes" for å tjene egne penger.

Gjest oppforung
Skrevet

Hvis jeg forstår det riktig bor 17åringen hjemme og betaler ikke noe for det selv om han jobber, pluss at han får litt penger nå og da. Dere dekker reise og mat på ferie. Ungdommem har mulighet til å legge seg opp lommepenger til ferien. Det er rimelig å forvente at han selv holder seg med lommepenger i ferien.

Hadde han bodd på hybel hadde han hatt store levekostnader og han er jevnt over dyrere i drift enn en 10åring.

Lillesøster kan få mulighet,som andre har nevnt, til å tjene opp ekstra lommepenger ved å utføre flere plikter.

Alle må behandles forskjellig for å behandles likt.

OppForUng

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...