hverdagslykke Skrevet 28. mars 2010 #1 Skrevet 28. mars 2010 Jeg vet at alle i familien blir glade og fornøyde av frisk luft og få bruke kroppen. Allikevel synes jeg det er tiltak å komme seg ut, særlig når været ikke er superdupert. Hvordan motiverer dere dere for å ta med hele familien ut (særlig i helgene)? Og har dere noen gode tips til "lavterskelting" man kan gjøre? Barna er ett og snart fire.
Kara W Skrevet 28. mars 2010 #2 Skrevet 28. mars 2010 Vi sliter med det samme, så håper andre har gode råd å komme med. Det som har fått oss ut ihvertfall er å lokalisere koselige steder i nærmiljøet hvor vi kan gå og gjøre noe sammen, f.eks en lekeplass eller gå ut og mate ender. Når barna er så små er jo alt spennende, så prøv å bruke god tid på alt du skal og gjør selve turen til en oppdagelsesferd. Har selv en to-åringen, og prøver å la være å bruke vognen eller bilen når vi skal i butikken. Nå kan man f.eks jakte på hestehov eller gåsunger langs veien. 4-åringen kan kanskje telle antall blå biler dere ser, eller noe? Regelen her i huset er at vi skal ut en tur hver helg, men i vinter har den blitt brutt oftere enn den har blitt holdt...
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. mars 2010 #3 Skrevet 28. mars 2010 Hund er fin måte å komme seg ut på. E det noen hunder i nabolaget som har lyst på ekstra lufting? Kanskje dere kan låne en hund for en helg fra famile og venner? Å låne en hund for en kort periode er populært hos barna
Gjest *Mim* Skrevet 28. mars 2010 #4 Skrevet 28. mars 2010 Er det de voksne eller barna som er problemet?
hverdagslykke Skrevet 31. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 31. mars 2010 Er det de voksne eller barna som er problemet? Hehe, det er jo vi voksne som må ta initiativet. Fireåringen sier av og til at han ikke vil, men jeg regner med han har plukket opp våre vibber.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 31. mars 2010 #6 Skrevet 31. mars 2010 Barn plukker veldig lett opp vibbene til de voksne, så dere må lede an. Ikke spør om de vil bli med ut, ta de jevnlig med ut på tur i skog, fjell og sjø året rundt. Sørg for å gjøre turene til positive opplevelser: i planleggingen under turen og etterpå. På den måten skaper dere gode minner og vaner hos barna deres. Sopp, fisk, dyr, stillhet, andre mennesker man møter på, ski, vannaktiviteter...bare fantasien setter grenser. God tur!
Caramba Skrevet 31. mars 2010 #7 Skrevet 31. mars 2010 Ta med engangsgrill, kakao og kaffe til de voknse. Gå ned til sjøen og finn en koselig plass til å tenne grillen. Det fungerer også kjempegodt med pølser på termos hvis man ikke tar seg bryet med å grille, eller bare en liten matpakke. Vi har med bøtte og spade og koser oss masse. Gutten vår er bare 3 så han klarer ikke gå så veldig langt før han blir lei, derfor legger vi opp til korte turer og har mange koselige områder vi liker å gå til. Det må også gå an å trille vogn for tvillingbabyene. Gleder meg til alle barna er litt større, da skal vi komme oss på lengre turer i skog og mark. 3-åringen skal få sykkel til sommeren (helst med styrestang bak) så får han litt større rekkevidde...
Trampe Skrevet 31. mars 2010 #8 Skrevet 31. mars 2010 Jeg er ikke spesielt glad i lange turer som tar halve dagen, og toåringen vår har sovetid fra 12-14. Dermed blir det mest korte turer her, og det passer oss utmerket. Vi prøver å komme oss ut et par ettermiddager i uka, og minst en av dagene i helgen. I vinter har vi vært flinke, vi har vært ute både lørdag og søndag flere helger. Vi legger ofte ettermiddagsturene mot butikken. Lillemann greier å gå en vei, men blir ofte sliten på tibaketuren. Da er det kjekt å ha med akebrettet eller vogna, alt etter føret. Da får vi handlet og rørt på oss i samme slengen. Ellers kan en time på lekeplassen være nok i massevis. Heller to korte turer avbrutt av en lunsjpause hjemme eller sovetid, enn en lang...
Kamikatze Skrevet 31. mars 2010 #9 Skrevet 31. mars 2010 Og har dere noen gode tips til "lavterskelting" man kan gjøre? Plant kaktus i sofaen.
Kara W Skrevet 31. mars 2010 #10 Skrevet 31. mars 2010 Plant kaktus i sofaen. Tusen takk! Jeg trengte virkelig en god latter idag. Denne skal jeg huske på!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå