Gå til innhold

Svart arbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener at man må tenke på mulighetene for selv å bli skadelidende når man bruker svart arbeidskraft. Vanskelig klageadgang er et av problemene.Å bli anmeldt som medansvarlig for skatte og momsunndragelser er et annet.

Jeg er ikke interessert i noen av delene.

Skrevet

Svart arbeid er ikke det samme som dårlig arbeid da, og hvem har sagt at man ikke kan klage på svart arbeid?.

Hvor kan en klage på svart arbeid?

Til den som jobber svart? H¤n kan jo si at han aldri har vært hjemme hos deg for du har ingen rettigheter.

Skrevet

Du får broren din som er snekker til å legge parkett i hele leiligheten din. Som betaling gir du han 6000,- svart.

Han kapper av seg hånda på en sag.

Hva gjør du?

Jo han jobba hvitt.

Ergo: Ulykke er lik hvitt, svart =ingen problemer. Det er ingenting som er enten eller.

Lett å eventuelt omgåes da arbeid alltid betales etterskuddsvis.

Svart arbeid er jo alltid dokumentløst så ingen dokumenter å forfalske heller. Kun hvite kontrakter som kan forfalskes.

Skjønte ikke denne jeg :klaske:

Kan du forklare meg er Ulykke er lik hvitt, svart =ingen problemer

Skrevet

Tipstelefon for Svart Arbeid OSLO; 23 46 90 21

Skrevet

De som er skikkelig i mot svart arbeid, er stort sett de som ikke har muligheten til å jobbe svart selv, de som sitter på kontor, men å kjøpe svart arbeid, det gjør de!

Når man kjøper svart arbeid, bør man gjøre det gjennom kjente. Jeg ville valgt en nordmann!

Jeg ville aldri gjort noe svart som kan få alvorlige konsekvenser i huset som strøm og vann. Men å få ola bilmekaniker til å reparere bilen min, jørgen maler til å male stua mi, eller karsten snekker til å legge panel i gangen, det syns jeg er greit!

Syns staten tar nok penger av oss, håndverkerfagene er noe man aldri kan bli rik på (med mindre man starter for seg selv og klarer og lykkes med å gjøre det STORT), og som håndverker har man ofte en fysisk slitsom jobb som burde vært bedre betalt!

Syns det burde vært lov å jobbe svart, feks at man så fra om jobbene man gjorde, og kunne tjene en viss sum (feks 100 000 i året)! Men det kommer aldri til å skje:)

Skrevet

De som er skikkelig i mot svart arbeid, er stort sett de som ikke har muligheten til å jobbe svart selv, de som sitter på kontor, men å kjøpe svart arbeid, det gjør de!

Når man kjøper svart arbeid, bør man gjøre det gjennom kjente. Jeg ville valgt en nordmann!

Jeg ville aldri gjort noe svart som kan få alvorlige konsekvenser i huset som strøm og vann. Men å få ola bilmekaniker til å reparere bilen min, jørgen maler til å male stua mi, eller karsten snekker til å legge panel i gangen, det syns jeg er greit!

Syns staten tar nok penger av oss, håndverkerfagene er noe man aldri kan bli rik på (med mindre man starter for seg selv og klarer og lykkes med å gjøre det STORT), og som håndverker har man ofte en fysisk slitsom jobb som burde vært bedre betalt!

Syns det burde vært lov å jobbe svart, feks at man så fra om jobbene man gjorde, og kunne tjene en viss sum (feks 100 000 i året)! Men det kommer aldri til å skje:)

Så lenge du velger å benyttet deg av svart arbeid så vil ikke håndtverkeren bli rik. For han taper pensjon o.l. for hver gang noen velger å benytte ham svart. At han takker ja er nok mer for å få oppdrag. For mange håndtverkere sliter med å få oppdrag hvitt av samme grunn som de du oppgir for å få jobben gjort svart. I tillegg så utsetter du både deg selv og håndtverkeren for sjansen at skattemyndigheten skal finne ut at du har benyttet svart arbeidskraft.

Men lykke til med å få jobben gjort.

Skrevet

Så lenge du velger å benyttet deg av svart arbeid så vil ikke håndtverkeren bli rik. For han taper pensjon o.l. for hver gang noen velger å benytte ham svart. At han takker ja er nok mer for å få oppdrag. For mange håndtverkere sliter med å få oppdrag hvitt av samme grunn som de du oppgir for å få jobben gjort svart. I tillegg så utsetter du både deg selv og håndtverkeren for sjansen at skattemyndigheten skal finne ut at du har benyttet svart arbeidskraft.

Men lykke til med å få jobben gjort.

Pensjonspoengene er vel ikke rare greiene i forhold til hva de oftest tjener på svarte jobber. En ting er at mva utelates, men tenk på at hele beløpet da går rett i lomma uten beskatning. Av 100.000 svarte kroner så er kanskje 30-40.000 spart i skatt. Sånn sett så lurer jo håndtverkeren kunden godt i samme slengen, ikke bare staten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...