Gå til innhold

lavt stoffskifte

Fremhevede innlegg

Gjest maria
Skrevet

Jeg er så vanvittig fortvtilet! Jeg har lavt stoffskifte og bruker Levaxin tbl daglig. Men det som jeg opplever som det værste problemet er vekten!! Det er fullstendig umulig å gå ned i vekt! Jeg er skikkelig overvektig, og jeg jobber med det, spiser sunt, er medlem av vektklubben i VG, jeg trener 4-5 dager i uka. De dagene jeg ikke trener på treningssenteret går jeg tur en halv til en time. Da jeg har snakket med leger og ernæringsfysiolog om dette sier de bare at det eneste er å være tålmodig, spiste lite, ofte, og trene så vil jeg gå ned etterhevert. Men jeg gjør faktisk ikke det! Nå har jeg gjort det jeg har blitt anbefalt av lege/ernæringsf. i over ett år, og har ikke gått ned! Varierer opp og ned 200 gram, det er alt! Jeg har en BMI som er nær 30..Jeg er kjempefortvila, og fatter ikke hva jeg skal gjøre for noe mer...noen der ute som har noen gode ideer? Eller har erfaring med dette..? :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig vanlig når man har lavt stoffskifte desverre.

Skrevet

Når var sist du tok blodprøver da? Tar du riktig dose?

Gjest norah
Skrevet

jeg hadde samme problem, men med en lavere bmi. jeg gikk opp ganske mye i vekt, og klarte ikke stoppe det. jeg måtte gå på slankekur for å ikke gå OPP i vekt.

forsøkte i mange år å gå ned i vekt, og selvtillitten ble jo ganske lav på veien av å lese/høre alle gode råd.

jeg har venninner som har klart å gå ned i vekt med lavt stoffskifte, men de sier at det tok veldig lang tid.

jeg tror nok også at de jeg kjenner gjorde det på en meget uheldig måte......de klarte heller ikke holde vekten, men det kan skyldes mye forskjellig.

først av alt må du sjekke at verdiene dine er normale. legen min sa i mange år til meg at jeg hadde normale prøver, men det var for lavt for meg.

resultatet av det var at jeg selv foretok en kontrollert oppdosering over lang tid, men da legen ikke fulgte opp dette heller skikkelig så gikk jeg ned VELDIG mye på kort tid og ble ganske syk ellers.

jeg måtte altså få for høyt stoffskifte for å klare å gå ned i vekt, og det er absolutt ikke å anbefale. men det kan være lurt å teste ut sin øvre grense for normal for å se hvor den faktisk ligger, og om du er langt unna den nå.

du må for all dell følge prøvene nøye, og kjenne godt etter på formen.

mitt høye stoffskifte kom sakte og "snikende", men gav ganske kraftig negative virkninger om jeg har slitt mye med å bli kvitt - spesielt psykisk.

nå som stoffsiftet mitt er normalisert igjen vet jeg enda ikke om jeg klarer å holde vekten normal.

jeg har bare innstilt meg på at jeg kanksje aldri klarer å kontrollere vekten, og at jeg uansett skal leve sunt og aktivt uavhengig av vekt.

jeg trener 3-4 ganger i uken og spiser sunt. det gjorde jeg som lubben, og det gjør jeg nå som slank. det handler om at det er viktig for helsen, så får det heller være en bonus at vekten følger etter eller ikke.

Skrevet (endret)

*

Endret av Lexington
Skrevet (endret)

Jeg har hypothyreose. Tok vekk all soya fra kosten (inkludert vegetabilske oljer som ikke er spesifisert i varedeklarasjon) og hvete (erstatta med spelt. Gått ned 11 kg på 3 mnd, uten å spise mindre. Geotrogen mat, dvs soyaprodukter, peanøtter, mandler, ukokt kålrabi og brokkoli er kjent for å øke betennelsesreaksjoner i kroppen, og dermed også betennelsen på skjoldbruskkjertelen som gjør at stoffskifte går ned. Jeg hadde ikke tro på det i starten, men det gikk kort tid før jeg begynte å både føle meg friskere og gikk ned i vekt.

Endret av inga:)
Skrevet

Jeg har akkurat vært hos legen og fått vite at jeg hadde litt lavt stoffskifte. Ble kjempe redd og skuffa og har lest masse om det. Jeg vil da ikke gå OPP i vekt jeg! er helt uttafor! Visste ikke at det var vanlig å gjøre det. Har aldri før hatt lavt stoffskifte så jeg lurer på om det er vanlig å få det en gang i livet? Kan det gå over av seg selv igjen? Jeg vil ikke gå på piller resten av livet for å ikke bli tjukk...

Gjest Gratis
Skrevet

Jeg har akkurat vært hos legen og fått vite at jeg hadde litt lavt stoffskifte. Ble kjempe redd og skuffa og har lest masse om det. Jeg vil da ikke gå OPP i vekt jeg! er helt uttafor! Visste ikke at det var vanlig å gjøre det. Har aldri før hatt lavt stoffskifte så jeg lurer på om det er vanlig å få det en gang i livet? Kan det gå over av seg selv igjen? Jeg vil ikke gå på piller resten av livet for å ikke bli tjukk...

Hvilke verdier hadde du da? - gjerne oppgitt med referanseverdier... Tenker da på TSH, FT4 osv.

Dersom du ikke har slitt noe med vekta frem til nå, så er det jo slettes ikke sikkert at du kommer til å slite med det heller. Så lenge man er riktig medisinert skal det jo uansett ikke være noe problem.

Skrevet

Hvilke verdier hadde du da? - gjerne oppgitt med referanseverdier... Tenker da på TSH, FT4 osv.

Dersom du ikke har slitt noe med vekta frem til nå, så er det jo slettes ikke sikkert at du kommer til å slite med det heller. Så lenge man er riktig medisinert skal det jo uansett ikke være noe problem.

Nei det stod det ikke noe om i brevet jeg fikk, hvilke verdier jeg hadde. Har ikke slitt med vekten, men likevell så er jeg som alle jenter at jeg ikke vil opp i vekt. Men jeg har merket at selvom jeg trener og spiser sunt så går jeg ikke ned et gram. Likte ikke det brevet fra legen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...