Belima Skrevet 27. mars 2010 #1 Skrevet 27. mars 2010 Jeg synes tomatsuppe (posesuppe) er godt, men jeg vil helst lage den selv. Har prøvd 2-3 forskjellige oppskrifter, men det blir ikke samme smaken. Enten så smaker det kraft eller så smaker det tomatpure. Er det noen som har oppskrift på en fyldig og smakfull tomatsuppe å dele med meg?
Arkana Skrevet 28. mars 2010 #2 Skrevet 28. mars 2010 En løk, 3-4 hvitløksfedd og 1 liten rød paprika (alt hakket) surres mykt i olje. Tilsett ca 1 liter kraft/buljong, to bokser hermetiske tomater, salt og pepper (du kan også tilsette f.eks. litt hvitvin eller en hakket chili). La småkoke en times tid. Kjør suppen glatt i blender og rør inn litt god olivenolje, finhakket basilikum og evt også litt fløte eller crème fraîche.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. mars 2010 #3 Skrevet 30. mars 2010 Her er det en oppskrift på tomatsuppe. http://husetpaaplanen.blogspot.com/2009/09/dagens-lettvinte-middagstips-og-litt.html
Belima Skrevet 30. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 30. mars 2010 Tusen takk for hjelpen. Den siste oppskriften skal jeg prøve nå i påsken.
Cheesecake Skrevet 15. april 2010 #5 Skrevet 15. april 2010 Den beste suppen lages på ferske tomater. Det er veldig viktig at tomatene er skikkelig modne og myke. På jallabutikker har de bilige, gode tomater. Dette er også en fin måte å bli kvitt tomater som har ligget for lenge på kjøkkenbenken. Du trenger ca 12-13 stk tomater. En løk (jeg bruker rødløk) ca 4 hvitløksfedd 1/2 Chili Tomatpurè Hakk opp løk og hvitløk og surr det i en kaserolle. Imens vasker du tomatene og hakker de opp i 4. Bland tomatene litt etter litt i en smoothiemaskin. Tilsett chili. Når løken er blank, heller du det i smoothiemaskinen sammen med tomatene. La dette blande godt i maskinen i ca. 2min. Hell suppen tilbake i kaserollen og la det koke opp. Tilsett noen desiliter vann til den har en fin konsistens. Tilsett 2 ss tomatpurè, 2 grønsaksbuljonger, salt, pepper, 1 ts paprikapulver og 1ts sukker. Hakk opp en skikkelig god bunt fersk basilikum og ha oppi. La suppen koke 15-20 min. Servèr med fersk pepper, et strøk god oliven olje, godt brød og en dæsj crème fraîche. Kanskje et kokt egg. (kan tilsettes pasta) Lykke til!
Brunhilde Skrevet 16. april 2010 #6 Skrevet 16. april 2010 Den beste suppen lages på ferske tomater. Det er veldig viktig at tomatene er skikkelig modne og myke. På jallabutikker har de bilige, gode tomater. Dette er også en fin måte å bli kvitt tomater som har ligget for lenge på kjøkkenbenken. ... Lykke til! Hva er en jallabutikk? :klø:
Brunhilde Skrevet 16. april 2010 #8 Skrevet 16. april 2010 Åja, haha. En utenlandsk butikk. Jeg forstod det, men betegnelsen forstår jeg virkelig ikke hensikten med å bruke.
Cheesecake Skrevet 16. april 2010 #9 Skrevet 16. april 2010 Det er bare noe jeg har kalt det i alle år. Jeg har det fra min far, og han er fra Bulgaria.
Brunhilde Skrevet 16. april 2010 #10 Skrevet 16. april 2010 For meg er "jalla" brukt på den måten et negativt ord, men greit nok. Tomatsuppe har jeg ikke oppskrift på, så jeg tusler ut av tråden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå