Gå til innhold

Ber muslimer gå med David-stjerne

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

http://www.dagbladet.no/2010/03/27/nyheter/innenriks/fremskrittspartiet/islam/jodedom/11045416/

Leder av Oslo Frp, Christian Tybring-Gjedde, foreslår at muslimske skoleelever skal bære David-stjerne for å markere jødeutryddelsen.

- Det vil være en fin måte å vise solidaritet med jødenes lidelser på, sier Tybring-Gjedde til VG.

Hva synes dere om dette? Er det et bra forslag eller dårlig? Burde det gjelde kun muslimer eller alle?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.dagbladet.no/2010/03/27/nyheter/innenriks/fremskrittspartiet/islam/jodedom/11045416/

Hva synes dere om dette? Er det et bra forslag eller dårlig? Burde det gjelde kun muslimer eller alle?

Det bør gjelde dem som bør dekke seg til.

Jeg stemmer ikke FrP, ei heller er jeg innbitt motstander av muslimer generelt, men jeg ser poenget med dette utspillet. (Selvsagt kommer ikke muslimer til å måtte bære jødestjerne).

Skrevet

Hva synes jødene om dette?..

Gjest Gjest
Skrevet

Leder av Oslo Frp, Christian Tybring-Gjedde, foreslår at muslimske skoleelever skal bære David-stjerne for å markere jødeutryddelsen.

- Det vil være en fin måte å vise solidaritet med jødenes lidelser på, sier Tybring-Gjedde til VG.

Forslaget om med å vise solidaritet med andre mennesker er en fin tanke. Men det må ikke gjelde bare solidearitet med jødene. Jødene må også praktisere solidaritet med muslimene.

Jeg synes absolutt at muslimene bør ta på seg David stjernen som en solidaritets erklæring ovenfor jødene. Men vi må også forvente at jødene viser solidaritet med f.eks. Palestinere på de okkuperte områdene og at Jødene gir områdene tilbake til Palestinerene. Dessuten må Jødene slutte å henrette Palestinske barn og sivile.

Det vil være lite sansynlig at vi får en solidaritetsbevegelse bare en vei. Frp burde derfor i samme åndedrag forslått at Jødene umiddelbart gir tilbake de okkuperte områdene og at de slutter å henrette Palestinere.

Kanskje vi kan få til en offisiell Jøde dag , Muslimsk dag, en dag for Hinduer og for Budister, etc, etc, kombinert med praktisk støtte til disse religionene og folkeslagene. Rett og slett en støtte til alle religioner og folkeslag som vi har i verden.

Men bare en støtte til Jødene og ingen andre, det har jeg ingen tro på.

Gjest Gjest
Skrevet

Forslaget om med å vise solidaritet med andre mennesker er en fin tanke. Men det må ikke gjelde bare solidearitet med jødene. Jødene må også praktisere solidaritet med muslimene.

Jeg synes absolutt at muslimene bør ta på seg David stjernen som en solidaritets erklæring ovenfor jødene. Men vi må også forvente at jødene viser solidaritet med f.eks. Palestinere på de okkuperte områdene og at Jødene gir områdene tilbake til Palestinerene. Dessuten må Jødene slutte å henrette Palestinske barn og sivile.

Det vil være lite sansynlig at vi får en solidaritetsbevegelse bare en vei. Frp burde derfor i samme åndedrag forslått at Jødene umiddelbart gir tilbake de okkuperte områdene og at de slutter å henrette Palestinere.

"Jødene" har ikke okkupert land eller henrettet Palestinere. Staten Israel kan sikkert beskyldes for dette, men hva har det med jøder generelt å gjøre, enn si jødiske barn på en norsk skole?

Det er nettopp denne typen logiske kortslutninger man prøver å bli kvitt blant f.eks. ungdommer som kommer fra enkelte land i Midt-Østen og Afrika (eller som har foreldre derfra), men det er ikke fritt for at de samme holdningene lever godt også i andre grupper i befolkningen.

Gjest Trajan
Skrevet

Da synes jeg at de skal be jødene gå med muslimske religiøse symboler

Gjest Gjest
Skrevet

"Jødene" har ikke okkupert land eller henrettet Palestinere. Staten Israel kan sikkert beskyldes for dette, men hva har det med jøder generelt å gjøre, enn si jødiske barn på en norsk skole?

Det er nettopp denne typen logiske kortslutninger man prøver å bli kvitt blant f.eks. ungdommer som kommer fra enkelte land i Midt-Østen og Afrika (eller som har foreldre derfra), men det er ikke fritt for at de samme holdningene lever godt også i andre grupper i befolkningen.

Israel er en jødisk stat på lik linje med at f.eks. Iran er en muslimsk stat. Den politiske ledelsen i Israel bør mao støtte muslimene om det skal være realistisk å tro at muslimene vil gå med Davis stjerne.

Den Jødiske staten Israel har henrettet noen tusen Palestinere, og denne staten bør endre holdning og isteden støtte muslimene.

Årsaken til denne misforståelsen er som du selv antyder at staten Israel er skyldig i folkemord på muslimer, og så lenge staten Israel har sagt at de skal være en Jødisk stat så er det fort gjort å blande disse begrepene.

Skrevet

Tråden er ryddet for utenomsnakk.

Phaedra,mod

Gjest Gjest
Skrevet

Israel er en jødisk stat på lik linje med at f.eks. Iran er en muslimsk stat. Den politiske ledelsen i Israel bør mao støtte muslimene om det skal være realistisk å tro at muslimene vil gå med Davis stjerne.

Den Jødiske staten Israel har henrettet noen tusen Palestinere, og denne staten bør endre holdning og isteden støtte muslimene.

Årsaken til denne misforståelsen er som du selv antyder at staten Israel er skyldig i folkemord på muslimer, og så lenge staten Israel har sagt at de skal være en Jødisk stat så er det fort gjort å blande disse begrepene.

Hvis muslimer ikke vil gå med David stjerne eller annet som støtte til Jødene fordi Israel er en Jødisk stat, så vil sansynligvis heller ikke Jødene gå med støtte til Muslimene fordi Iran er en Muslimsk stat (en antagelse fra min side). Vi har alle lest om hvor ivrig Israel er på å bombe Iran, og vi har hørt en del jøder fortelle at muslimene ønsker noe tilsvarende med Israel. Likevel er jeg av den formening at noen må ta iniativ til en fredlig løsning og at Israel og Iran velger samme holdning ovenfor hverandre og folket som lever i og i områdene rundt landene.

Israel og Iran er på sett og vis to sider av samme sak (ekstremisme), men med hver sin religion som styrer deres meneskesyn.

Kansje vi burde få FrP til å vise sin støtte til likeverdige Jøder og Muslimer, før vi kan forvente at Jøder og Muslimer gjør det samme. I så tilfelle viser FrP at de ikke er så ekstreme som de kan oppfattes noen ganger.

Skrevet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...