prill Skrevet 27. mars 2010 #1 Skrevet 27. mars 2010 Hei! Jeg skal gifte meg i sommer og lurer på dette med kjole... Jeg har funnet en kjole som jeg selv syns er veldig fin, det er en lys sommerkjole med blomstermønster i rødtoner. Kunne tenkt meg å ha den som brudekjole, men lurer på om det er veldig sært å ikke ha helt hvit kjole(eller elfenbenshvit osv.)? Skal gifte oss i kirka. Kan det hende at presten eller andre syns dette er galt/provoserende? Kom på at jeg ikke kjenner noen som har giftet seg i kirka i annet enn hvit kjole, så skulle gjerne likt å hørt flere meninger om dette:)
Kirby Skrevet 27. mars 2010 #2 Skrevet 27. mars 2010 Ja, dette hadde jeg faktisk syntes var veldig sært. En ting hadde vært om den hadde hatt en fasong som lignet en typisk brudekjole, men det høres ut som du vil se mest ut som en random gjest enn en brud. Man kan godt ha brudekjole i en annen farge, men når du gifter deg i kirken osv. synes jeg det skal være en skikkelig brudekjole. Men det er min mening.
Gjest Cho Skrevet 27. mars 2010 #3 Skrevet 27. mars 2010 Jeg mener at man skal gifte seg i en kjole som er "seg", det være seg tradisjonell brudekjole eller kimono med rosa biler brodert på ryggen. Det er du som skal gifte deg i kjolen, og da syns jeg at du skal få lov til å bestemme selv hvordan kjolen skal se ut. Sålenge du og mannen er enige og fornøyde er det alt som teller!
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mars 2010 #4 Skrevet 27. mars 2010 Presten bryr seg katta om hva du har på deg så lenge du er anstendig kledd. Det eneste jeg mener er at du bør si i fra til gjestene dine at det er litt uformelt, så de slipper å føle seg over-dressed, for det er kjipt.
prill Skrevet 27. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 27. mars 2010 (endret) Takk for at dere svarer Det er jo en veldig pen sommerkjole, den er lang og i et slags silkestoff. Med litt ekstra pynt og tilbehør (bukett, håroppsats osv) så tror jeg ikke gjestene ville føle seg overpyntet.. Men ikke godt å si hvor tradisjons-orienterte folk er. På en måte føler jeg det blir litt feil å stå hvit brud, også. Symbolikken er jo helt utdatert, så det er jo bare en tradisjon uten særlig mening egentlig. Endret 27. mars 2010 av prill
Jade Skrevet 27. mars 2010 #6 Skrevet 27. mars 2010 Hvis dette er deg, så tenker jeg at både gjestene og presten kommer til å tenke at kjolen er perfekt for deg!
Bambimor Skrevet 27. mars 2010 #7 Skrevet 27. mars 2010 Mange flotte kjoler som ikke er i hvit:) Hadde ei venninne som giftet seg i sort og hvit kjole
Spirit Skrevet 28. mars 2010 #8 Skrevet 28. mars 2010 Den kjolen du snakker høres knall pen ut. Det er bare spennende at noen ønsker å ha en kjole som ikke er tradisjonell hvit eller ivory, eller elfenben.... Har selv en dag tenkt å kansje ha en litt annen variant i fargen når jeg skal gifte meg. Men uansett hva du velger så velg det du føler deg bra i
Gjest SmallTalk Skrevet 28. mars 2010 #9 Skrevet 28. mars 2010 Kjør på! Om kjolen er blå, rosa eller spygrønn er det ingen som har noe med. Presten kunne neppe brydd seg mindre, så lenge du møter opp påkledd i kirka.
Daria Skrevet 29. mars 2010 #10 Skrevet 29. mars 2010 Jeg har sett flere grønne bruder og en helt fantastisk rød -alle i kirkebryllup. De har vært nydelige bruder, ingen har vært et øyeblikk i tvil om at de var burd og ikke gjest, og ingen (så vidt jeg fikk med meg) reagerte negativt på fargevalget. Hvit kjole symboliserer vel egentlig jomfru, slik sett burde mange flere vurdere andre farger enn hvit...
Concertina Skrevet 29. mars 2010 #11 Skrevet 29. mars 2010 Hvit kjole symboliserer vel egentlig jomfru, slik sett burde mange flere vurdere andre farger enn hvit... Det stemmer ikke, det er en mening som er tillagt i ettertid Hvit brudekjole ble først brukt av Dronning Victoria (i 1840), etter at hun hadde giftet seg så ble det mote blant de som hadde råd til det - en hvit kjole er jo så upraktisk at man aldri kan bruke den igjen og dermed så viste det at man hadde råd til å kjøpe en kjole som bare skulle brukes en gang. Rundt slutten av 1800-tallet så var hvite kjoler det som var vanligst å gifte seg i blant den høyere klasse i Europa og USA, og det var rundt det tidspunktet at hvit kjole ble tradisjon og det ble sagt at det skulle vise brudens jomfruelighet. Det var forresten først etter andre verdenskrig at hvit kjole ble vanligst blant folk flest i Europa/USA, så det er ikke lange tradisjonen egentlig
Daria Skrevet 29. mars 2010 #12 Skrevet 29. mars 2010 Takk, visste det var farlig å slenge ut av seg noe sånt uten å sjekke fakta først
Frøken Helene Skrevet 29. mars 2010 #13 Skrevet 29. mars 2010 Go for it! Kjøp en kjole som du liker og føler deg vel i - det er det viktigste!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå