Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mars 2010 #1 Skrevet 27. mars 2010 Det er en svært alvorlig lidelse men den kan håndteres behandles og det vil du/hun være tjent med å få hjelp til, jo før jo heller. Jeg så denne påstanden i en annen tråd, og i stedet for å avspore den tråden, spør jeg heller her. Jeg trodde jeg kunne en del om ADHD, jeg har en pedagogisk utdannelse, jeg har jobbet med barn med ADHD, og jeg vet at det er en nevrologisk forstyrrelse som medfører mange vanskeligheter for den/de som har den diagnosen. Jeg mener ikke på noen måte å bagatellisere utfordringen det er å leve med ADHD, jeg vet det kan være vanskelig både å leve med, og å være pårørende til mennesker med diagnosen, men å karakterisere den som "en svært alvorlig lidelse", blir for meg helt feil ut i fra den kunnskapen jeg har om diagnosen. Så, hva er det jeg har misforstått? Hvorfor er ADHD en "svært alvorlig lidelse"?
Gjest navnelapp Skrevet 27. mars 2010 #2 Skrevet 27. mars 2010 ADHD er ikkje ein svært alvorleg sjukdom. Den kan handterast på mange ulike måtar. Viss du sjekkar toppane i meklarhusa rundt omkring i Vika finn du mange med ADHD der.
Gjest Marlo Skrevet 27. mars 2010 #3 Skrevet 27. mars 2010 ADHD kan være en svært alvorlig lidelse for noen, mens andre lever helt fint med den. Jeg kjenner en gutt som har ADHD i veldig sterk grad og ingenting hjelper han (og han har vært gjennom så og si ALT på eget initiativ). Eneste som "hjelper" er medisiner - MYE medisiner, men dette hjelper egentlig ikke ham selv, men omgivelsene hans. Hans reaksjon på medisiner er at han blir totalt sløv som om han er den verste hasjrøykeren, hvorpå han gir blaffen i alt rundt seg, bare ligger på sofaen og glaner på TV. Når han ikke bruker medisiner, så klarer han ikke kontrollere seg i forhold til omgivelsene. Han ypper på seg bråk uten å mene det (havnet på sykehuset flere ganger fordi han ubevisst har hisset opp andre og blitt banket), NAV fikk han arrestert fordi han ble tolket som "truende" når han egentlig bare ble frustrert fordi han ikke forstod hva de mente, han klarer ikke jobbe fordi det er ingen som vil ta i han med ildtang engang. Hans form for ADHD vil jeg klassifisere som en svært alvorlig lidelse. Min samboer har en ikke så ille variant av ADHD. Han har lenge slitt med å klare å holde på en jobb, men nå som han har funnet en som forstår han og klarer å se potensialet i ham om de "bruker" ham riktig, så har han klart å holde på samme jobben i 2 år (rekorden hans var et par måneder tidligere) Han er også VELDIG bevisst på seg selv og klarer å kontrollere seg dersom omgivelsene hans lar ham få gjøre det på sin måte. Blir han veldig hyper og sint her hjemme, så vet jeg hvordan jeg skal takle det og dermed så takler han seg selv mye bedre også.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mars 2010 #4 Skrevet 27. mars 2010 -Problemer med å få venner - Problemer med å bli værende i en jobb - Poblemer med å fullføre en utdannelse - Selvmordstanker som følge av alle andre problemer man har Er ikke dette svært alvorlig så vet ikke jeg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. mars 2010 #5 Skrevet 28. mars 2010 At konsekvensene for de som er hardest rammet av ADHD kan være veldig alvorlige, er hevet over enhver tvil, men at det er en "svært alvorlig lidelse" i seg selv, nei det er det ikke. Da kan man like gjerne si at benbrudd eller en forkjølelse er to svært alvorlig lidelser, fordi man kan dø av det (hvis det tilkommer komplikasjoner).
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2010 #6 Skrevet 28. mars 2010 Jeg er mamma til en god gutt med adhd:) I motsetning til mange andre er jeg positiv, nekter å la meg fange av det dystre;)... Med god tilrettelegging vet jeg at mange klarer seg, dere må huske på at det er sanseforstyrrelser som gjør at det blir vanskelig å holde fast ved en ting om gangen, det er også mye mer hjelp å få nå enn tidligere, problemet bli egentlig hvordan omgivelsene takler det og hvilke kunnskap en har. Bruker selv mye positive opplevelser, trening av ferdigheter og er en del i fysisk aktivitet, sammen med en god dose humor og selvironi når vi faktisk veldig langt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. mars 2010 #7 Skrevet 28. mars 2010 At konsekvensene for de som er hardest rammet av ADHD kan være veldig alvorlige, er hevet over enhver tvil, men at det er en "svært alvorlig lidelse" i seg selv, nei det er det ikke. Da kan man like gjerne si at benbrudd eller en forkjølelse er to svært alvorlig lidelser, fordi man kan dø av det (hvis det tilkommer komplikasjoner). ADHD kan ikke sammenlignes med forskjølelse eller benbrudd, disse tingene er jo veldig sjelden farlig. Folk som har adhd KAN klare seg bra, men uten riktig støtte, medisiner og utredning er det en tilstand som kan få svært alvorlige konsekvenser. Man kan leve et bra lic med HIV dersom de får riktige medisiner, vil du si at HIV ikke er alvorlig av den grunn?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå