Gå til innhold

Hvor mange ganger trene i uka?


Gjest Caylee

Anbefalte innlegg

Gjest Caylee

Etter påske skal jeg trene på sats med vennina mi. Jeg har tenkt til å trene 2 eller 3 ganger i uka. Jeg skal også begyne på yoga tror jeg. Burde jeg da trene 2 eller 3 ganger på sats siden jeg skal trene yoga også?

Jeg er redd jeg blir veldig tynn hvis jeg trener 4 ganger i uka. Har vært veldig tynn før fordi jeg hadde bulumi og det så ikke pent ut når jeg ser på bilder. Nå er jeg normal vektig men kunne hatt litt mindre lår og rompe. hva syns dere? Er også redd mensen vil bli borte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter påske skal jeg trene på sats med vennina mi. Jeg har tenkt til å trene 2 eller 3 ganger i uka. Jeg skal også begyne på yoga tror jeg. Burde jeg da trene 2 eller 3 ganger på sats siden jeg skal trene yoga også?

Jeg er redd jeg blir veldig tynn hvis jeg trener 4 ganger i uka. Har vært veldig tynn før fordi jeg hadde bulumi og det så ikke pent ut når jeg ser på bilder. Nå er jeg normal vektig men kunne hatt litt mindre lår og rompe. hva syns dere? Er også redd mensen vil bli borte..

For en kvinne som er normalvektig så skal det ganske mye trening til før menstruasjonen forsvinner. Da skal du ha så lite fettreserver at kroppen tror det er sultetider og skrur av menstruasjonen.

Hvis du ikke allerede er godt trent bør du uansett ikke trene mer enn fire ganger per uke. Jeg har trent sykling i mange år, men jeg trener veldig sjelden mer enn fire ganger per uke. For å komme i bedre form er det viktig å gi kroppen nok tid til å restituere seg etter en treningsøkt.

Nå vet jeg ikke så mye om yoga, men jeg vil tro at man ikke blir sliten på samme måte som hvis man jogger en time eller sykler to-tre timer, så jeg vil tro det går fint å gå på Sats dagen etterpå.

Det viktigste er at du synes det er gøy å trene. Om du velger SATS, yoga, karate, dans eller svømming som treningsform er ikke så viktig så lenge du får opp pulsen.

Hvis du egentlig kjenner deg sliten og uopplagt bør du ikke dra på trening. Pass på å få nok søvn. Det er mange idrettsutøvere, særlig blant oss amatører som har vanlig jobb ved siden av, som har brent seg på å ikke få nok søvn. Det hendte også med langrennsløperen Therese Johaug før jul og i Tour de Ski. Før jul trente hun for fullt samtidig som hun leste til eksamen og tok eksamen. Det gikk da også rimelig dårlig for henne i Tour de Ski, men i OL og verdenscuprennene etter OL har det gått bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du spiser riktig så er det ingen problem og trene 3-4 ganger i uka:)Da blir du ikke for tynn. Bare pass på å få i deg nok næring så du har energi! Og drikk masse vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig positivt at du tenker deg om før du setter i gang mtp. at du tidligere har slitt med bulimi, men mitt tips er at du prøver deg litt frem, se hvordan kroppen reagerer på all treningen, spis gjerne mer mat om du har lyst trene, men føler du går ned i vekt, det vil også gi deg mer overskudd til treningen! Kos deg med treningen og gi kroppen mer næring om du føler det trengs!!

Endret av Lotte28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Caylee

Takk for svar :)

Men forresten en ting til, hva burde man spise etter trening? Burde man spise no før trening også? Hva er i så fall maten man burde spise da:P? vi har tenkt å trene i en time hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HUFF mye kritikkverdig på iform etter min mening.

Før trening; helst trege karbohydrater i form av korn eller noe i den duren. (feks noe grøt som en bolle med havregryn, kruskalkli, linfrø)

Etter trening er det viktig med raske karbohydrater for å fylle opp glykogenlagrene! Derfor feks en til to bananer over blåbær (NAM), eller to tre riskaker, og proteiner (proteinshake, proteinbarer). Da vil du hvert fall får maksimalt ut av treningen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type yoga skal du trene? Jeg trener Hatha/Ashtanga, og jo -- man blir absolutt svett og sliten. Men man kan fint trene dagen etterpå også (om man takler å trene når man er støl -- for støl blir man. Men Yoga myker det opp igjen, så da er det greit). Last ned denne eller denne (eller begge!) Yogavideoen og se hva du synes. Den siste er i et raskere tempo, og poseringene er mer riktige og dermed også vanskeligere.

Da jeg først begynte klarte jeg ikke 30 minutter engang, men jeg var ekstremt ute av form -- hadde ikke trent på flere år.

Man får nok av styrketrening med hatha/ashtanga yoga, så egentlig synes jeg at kondistreningen kan man fint gjøre hjemme -- jogge eller bruke stepmaster.

Endret av maritha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...