Gå til innhold

valpen vil ikke gå på do ute


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Hei..

Har nå en valp som ikke vil gå ut på do. Han går på do inne, men med en gang vi merker han må på do o tar med han ut holder han seg igjen og går på do med en gang hann kommer inn. hvordan skal jeg lære den å gå på do ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Syrin_Ulven

Du må nesten være tålmodig og stå ute med den til den har gjort fra seg (så sant det ikkje er iskaldt da). Hunden min satte seg ved døra og ville inn hver gang eg gikk ut med den, gjaldt bare å stå der de ekstra minuttene det tok så gjorde den fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen må ut hver gang den har spist, drukket, sovet og lekt pluss en og annen gang innimellom. Helt i begynnelsen vil det si ca. 48 ganger i døgnet. (Og det er faktisk ingen stor overdrivelse...). De vil også helt gjøre fra seg på kjent underlag og for en liten valp vil det naturligvis si på gulvet inne. Du må derfor være ute med valpen til den har gjort fra seg og gi den masse ros og evt. en godbit når den gjør det.

Hvis valpen er litt mer enn åtte uker og dette ikke har vært noe problem tidligere, ser jeg for meg to muligheter. Hvis snøen er i ferd med å bli borte, betyr det at et nytt og ukjent underlag dukker opp ute og valpen prøver å finne noe kjent, nemlig gulvet inne. En annen mulighet er at en eller flere voksne hunder har gjort fra seg der valpen blir sluppet ut og da vil valpen helst unngå å gjøre fra seg der. Uansett er løsningen å ta valpen ut ofte og vente til den er ferdig. Noen ganger kan det ta så mye som 10 - 15 minutter. At en valp ikke må verken det ene eller det andre, skjer så og si aldri og slipper man den inn igjen uten at den har gjort noe, kan man bare forberede seg på å vaske litt... Det kan også være lurt å la det ligge igjen litt bæsj der valpen gjør fra seg for da går den gjerne dit neste gang også. Inne bør du sørge for vaske med noe som fjerner absolutt all lukt slik at valpen ikke forbinder akkurat det stedet på gulvet med bæsj/tiss.

Heldigvis pågår dette "sirkuset" stort sett bare noen få uker og jeg har til dags dato ikke sett en valp som ikke har blitt stueren.

Personlig startet jeg dagen (Egentlig var det vel natt da...) i hagen i iskaldt styrtregn iført morgenkkåpe, Crocs og ett stk. dachsvalp. Valpen er født midt på vinteren, er ikke vant til regn og ville helst bare inn igjen... Juhu! :hund:

Som nybakt hundeier må man, som Syrin Ulven også sier, bare ha stor tålmodighet samt være forberedt på å bli observert av naboene i aparte antrekk til alle døgnets tider :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...