Gjest AnonymBruker Skrevet 26. mars 2010 #1 Skrevet 26. mars 2010 Jeg har en 11 år gammel gutt som i det siste har begynt å leke med en annen gutt som jeg ikke er så veldig begeistret for. Det virker som den gutten får lov til alt hjemme og ikke har noen grenser. Når de er sammen så er det stort sett bare tull og tøys de holder på med. Blant annet så maser sønnen min om det ene og det andre, f.eks så maser de om å gå på butikken og jeg sier nei og at han vet at det får han ikke lov til og da hører jeg jo han kameraten stå bakgrunnen å presser på. I skogen går de også og de beveger seg også ut av boretslaget vi bor i når de er sammen noe han vet at han ikke får lov til. Er sønnen min hjemme hos han så spiller de playstation bare og er de her så maser de og klager over at det er lite å gjøre eller så leker de voldtsomt og med mye bråk og støy noe som aldri skjer om sønnen min er med andre venner. Nå i det siste så har min sønn begynt å bli mer masete, maser om å få tv-spill og se ektefilmer og argumenterer med at kameraten får lov. Jeg ser jo fort at når de ikke har vært sammen på ei stund så går sønnen min mer tilbake til det normale og blir ikke så masete og "hyper" og klarer å leke normalt hjemme. For snart ei uke siden så tok jeg dem i å gå på butikken etter skoletid og jeg ga da min sønn husarraset i ei uke og nå så er han mye greiere med å ha med å gjøre, masing etter tv-spill, det ene og da andre har jeg ikke hørt siden mandag. Jeg bare lurer egentlig på om jeg burde nekte min sønn å leke med den gutten? Og hvordan burde man best mulig gå frem? Regner med at sønnen min ikke vil godta det med det samme.
Siiw Skrevet 26. mars 2010 #2 Skrevet 26. mars 2010 Sånn er typsisk:P har ikke peiling på dette men:o Men du kan jo la sønnen din henge sammen med kameraten, men snakke med sønnen din på forhånd og si at han har litt andre regler og følge enn det kameraten hannes har, og at sånn er det! - og om noen år skjønner han hvorfor:) hehe.
FruFryd Skrevet 26. mars 2010 #3 Skrevet 26. mars 2010 En litt vanskelig situasjon. Tror ikke det er så lurt å nekte de å være sammen. Det er sjelden det fører så mye bra med seg. Men du kan si at i ditt hjem er det dine regler som gjelder. Og at gutten din har regler å følge selv om han ikke er hjemme. Det vil alltid være noen som har det annerledes og mindre strengt en andre. Og unger vil også forandre seg i forhold til at de blir eldre, og fordi kamerater og andre "får lov".
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. mars 2010 #4 Skrevet 26. mars 2010 Jeg har en 11 år gammel gutt som i det siste har begynt å leke med en annen gutt som jeg ikke er så veldig begeistret for. Det virker som den gutten får lov til alt hjemme og ikke har noen grenser. Når de er sammen så er det stort sett bare tull og tøys de holder på med. Blant annet så maser sønnen min om det ene og det andre, f.eks så maser de om å gå på butikken og jeg sier nei og at han vet at det får han ikke lov til og da hører jeg jo han kameraten stå bakgrunnen å presser på. I skogen går de også og de beveger seg også ut av boretslaget vi bor i når de er sammen noe han vet at han ikke får lov til. Er sønnen min hjemme hos han så spiller de playstation bare og er de her så maser de og klager over at det er lite å gjøre eller så leker de voldtsomt og med mye bråk og støy noe som aldri skjer om sønnen min er med andre venner. Nå i det siste så har min sønn begynt å bli mer masete, maser om å få tv-spill og se ektefilmer og argumenterer med at kameraten får lov. Jeg ser jo fort at når de ikke har vært sammen på ei stund så går sønnen min mer tilbake til det normale og blir ikke så masete og "hyper" og klarer å leke normalt hjemme. For snart ei uke siden så tok jeg dem i å gå på butikken etter skoletid og jeg ga da min sønn husarraset i ei uke og nå så er han mye greiere med å ha med å gjøre, masing etter tv-spill, det ene og da andre har jeg ikke hørt siden mandag. Jeg bare lurer egentlig på om jeg burde nekte min sønn å leke med den gutten? Og hvordan burde man best mulig gå frem? Regner med at sønnen min ikke vil godta det med det samme. Hei! Jeg hadde samme problem som deg. Du kan prøve å begrense samværet ved å finne på ting der skal når denne gutten kommer og ringer på, men du kan vel egentlig ikke nekte de å være sammen. Det er kjipt å ha det sånn, og gjøre sånt mor barn men du må tenke på din egen sønn og hvilken innflytelse den andre gutten kan ha på barnet ditt. Ellers må du bare stole på at den oppdragelsen du har gitt gutten din gjør at han har lært å ta riktige valg. Snakk med han, spør hva de har gjort osv., og fortell ham hva du ville gjort i samme situasjon. Vær obs på at gutten din kan føle seg presset til å være med denne andre. Dersom han har velutviklet empati kan han synes synd på denne andre og derfor klarer han ikke si "nei" til å være med på ting. Det er nok spennede også nå i starten. En dag blir han kanskje lei av at han andre maser og presser han til å spørre deg om ditt og datt (som han vet han ikke får lov til allikevel), og vil kutte ham ut. Det kan bli vanskelig. Barnet mitt hadde en slik venninne. Barnet mitt følte seg tilslutt helt spist opp. Denne ringte hver dag, og fikk hun ikke svar så var det gjerne 20 ubesvarte anrop/SMS. Denne venninnen var også slik at hun fikk barnet mitt til å spørre meg om ting hun visste jeg kom til å nekte (jeg hørte henne hviske i gangen), gikk rett inn og trampet rundt i huset med skitne støvler m.m. Jeg tok henne for meg og sa at her i huset tok vi av oss skoene i gangen, og at det var normal høflighet når man var hos andre. En stund følte jeg jeg oppdro TO barn da denne jenta ikke hadde lært slike elementære ting hjemme. Det bedret seg heldigvis med masingen og normal høflighet over for MEG, men ikke barnet mitt. Nå er de nesten ikke sammen lenger fordi barnet mitt ble drittlei, men det tok noen år. En stund kuttet barnet mitt hele venninnen ut fordi hun hadde begynt å røyke, i en alder av 11... De er sammen av og til nå, og da er det stort sett kinobesøk o.l. Som sagt er mitt råd: Snakk ofte med barnet ditt og fortsett og fortelle ham hva som er rett og galt. Spør og grav hvis du merker at han begynner å trekke seg unna denne andre. Da kan det ha skjedd noe, eller gutten din er lei. Ønsker deg lykke til!
Gjest navnelapp Skrevet 26. mars 2010 #5 Skrevet 26. mars 2010 Eg syns du skal prate med foreldra til denne guten. Det er jo ikkje sikkert at dei veit korleis han oppfører seg? Det beste er jo om dokke kan bli enige om felles reglar.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mars 2010 #6 Skrevet 27. mars 2010 Du skriver: Blant annet så maser sønnen min om det ene og det andre, f.eks så maser de om å gå på butikken og jeg sier nei og at han vet at det får han ikke lov til og da hører jeg jo han kameraten stå bakgrunnen å presser på. I skogen går de også og de beveger seg også ut av boretslaget vi bor i når de er sammen noe han vet at han ikke får lov til. Det første jeg ville ha gjort er og kontaktet barnevernet! Gutten er 11 år og får ikke lov til og bevege seg ut av boretslaget ? Der må noen gripe inn det er omsorgssvikt!
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mars 2010 #7 Skrevet 29. mars 2010 Litt OT, men jeg stusset også på det TS skriver om at barnet ikke får lov å gå på butikken eller leke utenfor borettslaget. Da jeg var på den alderen tok jeg og venninner bussen alene til byen og dro på shopping en gang i blant når vi hadde fått ukepenger. Vi dro også på kino, lekte _utenfor_ nabolaget og liknende, uten at noen av oss hadde en veldig "fri" oppdragelse.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mars 2010 #8 Skrevet 29. mars 2010 Ikke nekt han å være sammen med kompisen hans fordi det fører bare til at det blir værre. Istedenfor smakk regelmessig med sønnen din, viss det hele blir værre så kan du ta deg en prat med foreldrene hans.
Gjest jomfrua Skrevet 29. mars 2010 #9 Skrevet 29. mars 2010 Ett barn på 11 år er under stadig utvikling. Han har ikke "satt seg" i noe miljø - nye venner vil dukke opp. Jeg har selv vært i samme situasjon - hvor gutten min endret seg spesielt mye med en spesiell klassekamerat som var veldig urolig. De to var bare en kjemi sammen som eksploderte av ideer og ugang. Jeg vet ikke hvem en kan skylde på - men jeg vet at de to sammen var dårlig butikk Hos meg så var det viktig å ikke godta bråk i mitt hus. Og det var jeg klar og tydelig på. Herjing foregår ute - ikke inne. Jeg holdt bare fast i de regler vi har. Ugang fikk konsekvenser. Enden på visa var at min sønn valgte bort denne gutten selv fordi det ble for ståkete. Han orket ikke selv å være i det. Min sønns erfaring ble til slutt: Jeg kan ikke være sammen med "x" fordi da får jeg bare husarrest. Jeg tenker at nå er din gutt 11 år......mye vil skje på kort tid. Hold fast på dine regler og stå støtt i dem. Ja, det er slitsomt, men gutten din vil også til slutt se at det blir slitsomt. Det er en livserfaring for dem også
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2010 #10 Skrevet 30. mars 2010 Kjøper de haugevis av sukker og dritt når de er på butikken? For det å gi husarrest i en uke for en butikktur er ganske ekstremt. Og er borettslaget deres gigantisk, eller? Står det mordere og voldtektsmenn rett utenfor og venter på sønnen din? Er sønnen din ekstremt umoden?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå