Gå til innhold

Hvordan utføre situps korrekt?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg har flere ganger den siste tiden her inne lest folk som skriver at de fleste ikke har ordentlig nytte av situpsene, fordi de gjør det feil, men kan ikke huske noen si hvordan man skal gjøre det riktig heller..

Så, noen som vil komme med bud/avkreftelser.. Jeg har såklart noen tanker om dette selv, altså hva som er bra og dårlig kvalitet, men blir nyskjerrig på hva de som skriver dette mener.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik gjør du: Legg deg på gulvet med føttene i bakken og knærne bøyd. Plasser hendene på siden av hodet, og pust dypt inn. Stram øvre del av magemusklene samtidig som du presser korsryggen ned mot gulvet.

Utførelse: Bruk magemusklene til å langsomt løfte deg opp mot knærne, samtidig som du puster ut. Når skuldrene og øvre del av ryggen har kommet opp fra gulvet og albuene er cirka 20cm fra knærne, senker du deg rolig tilbake til startposisjon. Pust inn på tur ned.

Tips: Rull sammen et håndkle og legg under korsryggen.

Pass på: Ikke løft med hoftene. Og ikke løft korsryggen for høyt.

Video:

http://www.metacafe.com/watch/1336275/how_to_do_sit_ups/

Endret av Lotte28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt måte å utføre situps på er å la være. Uansett hvordan man gjør dem fører de til unødvendig og skadelig belastning på ryggraden. Gjør heller øvelser som ikke involverer belastning på bøyd ryggsøyle: Planken, sideplanken, beinhev, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coarvi

Det er vel ryggen som er problemet ifht. sit-ups, at den er krummet hos de fleste mens de tar sit-ups og at det skaper en dårlig holdning. Jeg aner ikke hvordan man kan gjøre det korrekt, har hvertfall hørt at det er veldig lurt å ha en pute under ryggen. Siden jeg ikke har peiling unngår jeg hele øvelsen, ser ikke poenget med sit-ups uansett. Planken, beinhev etc. kjennes mye bedre i magen for min del. Planken finnes det utallige varianter av, når du mestrer den vanlige er det lurt å prøve noen andre varianter, gjerne med ball, i slyngeapparat osv.

Her er en artikkel; Korrekt trening av kjernemuskulatur ,

sitat:

Det skal også sies at typiske sit-ups bevegelser hvor ryggvirvlene i nedre del av ryggen blir utsatt for store mengder med såkalte skjærkrefter (shear forces), er ekstremt unyttige og skadeinduserende (1). Ryggraden skal holdes nøytral også under de fleste andre styrkeøvelser for å hindre at ligamentene blir strukket ved unødvendig dårlig teknikk. Husk at når man krummer og samtidig belaster ryggen vil ligamentene bli utsatt for en strekk som ikke bare gjør at erektormuskulaturen kobles ut (et nevrologisk fenomen), men som også vil føre til forlenging av ligamentene (også kalt ”creep”). Dette er en irreversibel prosess som ikke må forekomme om vi ønsker å holde oss skadefrie. Fokus på å utføre en øvelse med korrekt teknikk skal alltid være førsteprioritet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en artikkel; Korrekt trening av kjernemuskulatur ,

Jepp. Eirik Sandvik er en kunnskapsrik og lur treningsfyr, hør på ham. Legg også merke til at han refererer Stuart McGill, som er den O'Store Forskningsguru når det gjelder trening og ryggproblemer (og McGill er motstander av situps).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viktig at hodet ikke bøyes mot brystet. Hodet skal også være rett, mye mer effektivt og ergonomisk riktig. Største feilen jeg ser folk gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Oj, her hadde det kommer mange svar, og jeg som hadde glemt av tråden :fnise:

Uansett, tusen takk! Skal virkelig revurdere antall situps, ser jo logikken i det dere sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...