LukaFrost Skrevet 27. mars 2010 #21 Skrevet 27. mars 2010 Jeg har aldri sett noen grunn til å slutte med p-piller i single perioder. Vet jo aldri hvor lenge man kommer til å være single, dessuten har jeg hatt sex selv om jeg har vært single og det er greit å ha kontroll på mensen.
Gjest Student Skrevet 27. mars 2010 #22 Skrevet 27. mars 2010 Veldig kort fortalt er det at slik jeg ser det starter livet ved befruktningen. Prevensjon som påvirker livmorslimhinnen er noe jeg har noe problemer med å godta for min egen del. I tillegg har du miljøbelastningen kunstige hormoner utgjør som heller ikke er noe jeg er bekvem med å bidra til når det ikke er tvingende nødvendig for min del. Så vidt jeg har forstått forhindrer p-piller at eggene modnes, dermed skjer det ikke en befruktning. Jeg har også hørt at man det kan være bedre for kroppen å gå på p-piller, ect, da vi var gravide oftere, og dermed ikke fikk eggløsning like ofte tidligere. Hvor riktig dette er har jeg ikke sjekket.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2010 #23 Skrevet 27. mars 2010 Hovedoppgaven til p-piller er jo å hindre eggløsning slik at befruktning ikke skjer. Jeg klarer ikke se de etiske problemene ved dette. Gynekologen min rådet med til å ikke slutte på pillene da jeg ble singel, fordi det var uheldig for kroppen å gå av og på hormonprevensjon. Det er i oppstartsfasen risikoen for alvorlige bivirkninger er størst. Det er "førstevirkningen" ja, og en jeg ikke har noe problem med. Endringen av skjedesekretet kan kanskje også kvalifisere som førstevirkning med tanke på at det tar livet av sædcellene. Men om eggløsning forekommer, og sædcellen overlever veien inn, og det dermed blir en befruktning skal også livmorslimhinnen være såpass svekket at det ikke har mulighet til å feste seg. Dette er forøvrig det som gjør at svært mange får mindre mens når de bruker hormonprevensjon. Så meg tanke på hvor mange som faktisk blir gravid på hormonprevensjon vil det være naturlig å anta at eggløsning forekommer relativt ofte. Det er mulig det har komme nye piller på markedet nå som kan påvirker eggløsning, men for 5 år siden fantes ikke dette. Jeg husker jeg lette med lys og lykt etter et mulig merke, men det var ikke noe. Klarte heller ikke finne noe som tydet på at det var noe nytt på trappene. Men jeg er ikke oppdatert på dagens marked, rett og slett for at jeg i dagens livssituasjon ikke hadde hatt mulighet til å stole på kun hormonprevensjon. (Før noen spør, jeg er i all hovesak avholdende fra vaginalt samleie, men når det er aktuelt er de sikre perioder (temping + EL tester. Jeg har til dags dato ennå ikke tatt feil på når jeg er fruktbar) og kondom frem til jeg blir sterilisert. Jeg kunne muligens ha kombinert hormonprevensjon og kondom og fått en like høy sikkerhet, men det er ikke verdt det for meg.
Gjest Iah Skrevet 27. mars 2010 #24 Skrevet 27. mars 2010 Så meg tanke på hvor mange som faktisk blir gravid på hormonprevensjon vil det være naturlig å anta at eggløsning forekommer relativt ofte. Av de som bruker p-piller riktig er det ikke mange som blir gravide. P-piller er regnet for å være et av de desidert tryggeste prevensjonsmetodene vi har.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2010 #25 Skrevet 27. mars 2010 http://www.who.int/reproductive-health/publications/mec/mec.pdf "Oversatt" til 100 kvinneår. (1 kvinne fulgt over 100 år (ikke aktuelt på prevensjon akkurat ), 10 over 10 år, 20 over 5 år osv) Ingen beskyttelse = 85 graviditeter Sæddrepende middel. Vanlig bruk = 29 Perfekt bruk = 18 Hoppe av i svingen: Normal bruk = 27 Perfekt bruk = 4 Periodisk avhold: Normal bruk = 25 Kalender: Perfekt bruk = 9 Ovulasjon metodh: Perfekt bruk = 3 Sympto termal: Perfekt bruk = 2 Post-ovulasjon: Perfekt bruk = 1 Kondom: Normal bruk = 15 Perfekt bruk = 2 P-pille, p-plaster, p-ring og minipille: Normal bruk = 8 Perfekt bruk = 0.3 Depo-provera (p-sprøyte): Normal bruk = 3 Perfekt bruk = 0.3 Kvinnelig sterilisering: Normal bruk = 0.5 Perfekt bruk = 0.05 Mannlig sterilisering: Normal bruk = 0.15 Perfekt bruk = 0.10 Så absolutt, p-piller ol er ganske så sikkert, men er jeg den ene av 333 som blir gravid pr år på hormonprevensjon ved perfekt bruk så koster det meg helsen. 10 år (relativt normal bruksttid på hormonprevensjon), og du kommer opp i en av 33. Jeg sier ikke at det er usikkert, jeg sier det er en risiko jeg har valgt å ikke ta pga at den er for ukontrolerbar, og for høy i min situasjon. Jeg har kun brukt det som her omtales som post-ovulasjon, sammen med kondom, noe som gir en sikkerhet høyere enn hormonprevensjon. Spesielt med så lang erfaring som jeg har nå er det svært lett for meg å vite når jeg er trygg, og når jeg ikke er det. Hormonprevensjon sammen med kondom hadde muligens vært enda noe høyere, men jeg er sterkt usikker på dette når det gjelder piller, spesielt da jeg har visse fordøyelsesplager i perioder som gir meg mye løs mage. Det vil da kunne føre til at et kondomuhell dagene i forveien hadde resultert i at jeg fikk en totalt uventet eggmodning på et tidspunkt med levende sædceller i meg. Også kalt krise. Men hoveårsaken for at jeg aldri har endt opp med hormoner som prevensjon er at om jeg bruker hormonprevensjon i et par måneder, og ikke tåler det, så er det en viss fare for at kroppen min har blitt såpass i ulage at jeg mister kontrollen over syklusen min. Da står jeg i praksis igjen med kun kondom, frem til ting kom tilbake i rute igjen. Med mitt nivå av paranoia hadde dette naturlig nok resultert i rikelig med kreativitet i sengen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå