Gjest AnonymBruker Skrevet 25. mars 2010 #1 Skrevet 25. mars 2010 Som student synes jeg det er vanskelig å vite hvor mye penger jeg skal bruke på mat hver dag eller i uken. I det siste har jeg prøvd å spare inn fordi jeg skal flytte inn i større og dyrere leilighet til høsten. Men hva er vanlig å bruke? Jeg prøver å bruke ca 300 kroner hver uke på mat, brus og godis. Hva bruker dere?
Anglofil Skrevet 25. mars 2010 #2 Skrevet 25. mars 2010 Vi er et samboerpar som bruker ca 2000 kr i mnd på mat, noen ganger hender det vi bruker 3000 kr, kommer veldig an på hva vi kjøper inn. Når vi må gjøre storinnkjøp blir det litt dyrere den mnd, men til gjengjeld så kjøper vi jo ikke inn disse varene så ofte. Mvh Yvonne
Twink Skrevet 25. mars 2010 #3 Skrevet 25. mars 2010 Jeg skal bli student til høsten, og regner da med å bruke 500 i uken på mat, og diverse ting jeg handler (inkl vskemidler, toalettpapir, hygieneartikler osv). Jeg synes 300 er lite, men så er jeg litt kresen i matveien og da, klarer ikke å bare spise f.eks. nudler og havregrøt over en periode. I denne tråden er det samme blitt diskutert, så du kan jo ta en kikk der og!
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. mars 2010 #4 Skrevet 25. mars 2010 Vi (to tjueåringer), bruker ca 1000kr uka. Da spiser vi stortsett ganske godt og lager mye god mat, fersk frukt og bær. Om man kjøper frukt og grønt som har sesong vil man spare endel. På godis har vi 150kr uka hver. Ukelønn på en måte. Mye enklere å begrense snopinntaket på den måten.
Twink Skrevet 25. mars 2010 #5 Skrevet 25. mars 2010 På godis har vi 150kr uka hver. Ukelønn på en måte. Mye enklere å begrense snopinntaket på den måten. 150 kr for en person, på snop iløpet av en uke? Dere må spise vanvittig mye godteri?
Cessa25 Skrevet 25. mars 2010 #6 Skrevet 25. mars 2010 Uff, nå følte jeg meg veldig uøkonomisk Jeg bruker MYE penger på mat ila en måned, gjerne rundt 4000 kr. Spiser sunn og god mat og skeier ut i helger med litt dyrere saker (indrefilet, vilt osv). Spiser lite eller egentlig ingenting godis, men bruker en del på godt pålegg, for det er jo som vi vet mye dyrere å leve sunt enn usunt. Nå skal det sies at jeg langt ifra levde slik som student, da brukte jeg max 1000 kr i mnd på mat. Nå når jeg har fast jobb og inntekt er det deilig å kunne spandere litt ekstra på meg selv
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. mars 2010 #7 Skrevet 25. mars 2010 150 kr for en person, på snop iløpet av en uke? Dere må spise vanvittig mye godteri? Nei, vi kjøper dyrere sjokolader feks, ingen Freia plater. Fra en butikk spesialisert på sjokoladelaging Samt brus inngår under denne ukelønnen.
Twink Skrevet 25. mars 2010 #8 Skrevet 25. mars 2010 Uff, nå følte jeg meg veldig uøkonomisk Jeg bruker MYE penger på mat ila en måned, gjerne rundt 4000 kr. Spiser sunn og god mat og skeier ut i helger med litt dyrere saker (indrefilet, vilt osv). Spiser lite eller egentlig ingenting godis, men bruker en del på godt pålegg, for det er jo som vi vet mye dyrere å leve sunt enn usunt. Nå skal det sies at jeg langt ifra levde slik som student, da brukte jeg max 1000 kr i mnd på mat. Nå når jeg har fast jobb og inntekt er det deilig å kunne spandere litt ekstra på meg selv Tror nok de aller fleste øker matbudsjettet en god del den dagen de går ut av studenttilværelsen. Jeg er ikke student for øyeblikket, og bruker kjapt 3000,- ++ på mat i måneden. Men til høsten blir det trangere kår, og for at jeg skal ha litt penger å bruke på andre ting og har jeg satt grensen på 500 i uka til meg selv.
Twink Skrevet 25. mars 2010 #9 Skrevet 25. mars 2010 Nei, vi kjøper dyrere sjokolader feks, ingen Freia plater. Fra en butikk spesialisert på sjokoladelaging Samt brus inngår under denne ukelønnen. Ok da er det jo forståelig. Så for meg de bergene av godteri fra Rema jeg... :gjeiper:
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. mars 2010 #10 Skrevet 25. mars 2010 Vi er to i full jobb, ligger i underkant av 4000 i mnd. Spiser vanlig sunn mat i ukedagene, skeier ut med litt dyrere mat og snop i helgene.
Mediocre Skrevet 25. mars 2010 #11 Skrevet 25. mars 2010 Jeg er også student og bruker mellom 1500-2000 kroner på mat i måneden. Synes det er mye, men kjøper mye frukt, grønt og generelt sunn mat, og det er dyrere enn boller og cola til lunsj (desverre).
Rødtoppen86 Skrevet 25. mars 2010 #12 Skrevet 25. mars 2010 Vi er et samboerpar i midten og slutten av tyveårene med fast jobb. Vi bruker i alt 8000kr i mnd, men da er det inkludert alt. Det vil si bensin, dusjartikler, mat, papir osv... Lever litt dyrt i og med at vi kjøper sunnere ting som koster, særlig er det pålegget som trekker opp forbruket. Prøver å variere maten litt slik at hvis vi har dyr middag en dag (feks kyllingfilet/karbonadedeig) så tar vi blomkålsuppe med grønnsaker og skinke neste dag.
Aftensol Skrevet 25. mars 2010 #13 Skrevet 25. mars 2010 Uff, nå følte jeg meg veldig uøkonomisk Jeg bruker MYE penger på mat ila en måned, gjerne rundt 4000 kr. Spiser sunn og god mat og skeier ut i helger med litt dyrere saker (indrefilet, vilt osv). Spiser lite eller egentlig ingenting godis, men bruker en del på godt pålegg, for det er jo som vi vet mye dyrere å leve sunt enn usunt. Nå skal det sies at jeg langt ifra levde slik som student, da brukte jeg max 1000 kr i mnd på mat. Nå når jeg har fast jobb og inntekt er det deilig å kunne spandere litt ekstra på meg selv Vi brukte også ca samme som deg før vi fikk babyen, kanskje litt mer de mnd vi handler inn stort... Nå er det vel litt mer pga fruktglass, mme og grøt til hun (lager middagene selv, men orker ikke det med frukten...) Men jeg kan også se for meg at 300kr er litt lite, men at 500kr er helt ok.. Men det kommer jo veldig an på.. Jeg er feks veldig kresen på mat, men samboer kunne nok ha levd på "krisemat" en stund..
hjema Skrevet 25. mars 2010 #14 Skrevet 25. mars 2010 (endret) Jeg bruker alt fra 1500 til 2500 i måneden.. student. Men det kommer jo an på om jeg gjør storinnkjøp på tørrvarer, om jeg bare kjøper first price eller spanderer på meg dyrere varer. Det går litt i perioder... Endret 25. mars 2010 av hjema
Anglofil Skrevet 25. mars 2010 #15 Skrevet 25. mars 2010 Jeg er også student og bruker mellom 1500-2000 kroner på mat i måneden. Synes det er mye, men kjøper mye frukt, grønt og generelt sunn mat, og det er dyrere enn boller og cola til lunsj (desverre). Kjøper faktisk sjeldent boller og brus, spiser mye sunt, allikevel bruker vi mellom 2-3000 kr i måneden to av oss til sammen. Men jeg lager f.eks brødet fra bunnen av, jeg sparer mye penger på å lage sausen eller rundstykkene fra bunn, i stedet for å gå etter ferdiglagde sunne produkter. Mvh Yvonne
Chanel.No5 Skrevet 25. mars 2010 #16 Skrevet 25. mars 2010 Interessant diskusjon, jeg har ingen idè hva jeg bruker, bor sammen med den lille vovsen min og kjøper alltid god mat til oss begge, men ingen anelse om hva jeg bruker på en måned, er ikke student,kanskje jeg skal samle på alle kvitteringer en måned å se, det hadde vært greit å vite, bruker nok endel..Glad i god mat begge to, bare av litt forskjellig variant :gjeiper:
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. mars 2010 #17 Skrevet 25. mars 2010 Det er bare så slitsomt at det å spise sunn mat skal være så utrolig dyrt. Det blir mye brød på meg, men det er veldig sunt grovbrød med fornuftig pålegg. Savner veldig å kunne spise masse salat og frukt, men det blir mye dyrere...
Chanel.No5 Skrevet 25. mars 2010 #18 Skrevet 25. mars 2010 Det er bare så slitsomt at det å spise sunn mat skal være så utrolig dyrt. Det blir mye brød på meg, men det er veldig sunt grovbrød med fornuftig pålegg. Savner veldig å kunne spise masse salat og frukt, men det blir mye dyrere... Om du følger med på tilbud, kjøper store pakninger med frosne grønnsaker, kyllingfileter osv så trenger det ikke være dyrt, men gjelder å plukke opp tilbud når de kommer!
thirteen Skrevet 25. mars 2010 #19 Skrevet 25. mars 2010 Ok, jeg vil først understreke at jeg bor på en liten plass med en nærbutikk med høye priser. Jeg og samboeren min har et matbudsjett på 4-5 tusen. Det er noe lavere om vi kjører til nærmeste by(ca 1 time) men det går liksom opp i opp i forhold til drivstoff utgiftene. Jeg tror vi hadde kommet på ca halvparten om vi hadde bodd i en by med flere butikker å handle i.
einna Skrevet 25. mars 2010 #20 Skrevet 25. mars 2010 Har aldri sjekket det skikkelig, men grovt estimert ca 2200-2700 i mnd for oss som samboere og studenter. Dette dekker også snacks og dagligvarer som vaskemidler, dusjartikler, dopapir osv. Da spiser vi "skikkelig" middag hver dag og generelt sunt. Bor i by, men bare dyre småbutikker rundt hjørnet, så vi storhandler på Kiwi ca 3 ganger i mnd. Vi kjøper mye First Price, f.eks økonomipakker med kyllingfilet og frossen torskefilet. Brød, melk og diverse ekstrating handler vi inn på nærbutikken når det er tomt. Kan klare oss på ca 1500-2000 om vi må, men vi vil gjerne spise litt "godt" og ikke minst sunt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå