Juna Skrevet 27. januar 2010 #1 Skrevet 27. januar 2010 Jeg og min samboer bor nå i en studentleilighet på 34 kvadrat... I dag fikk vi tilbud om å flytte inn i en ny studentleilighet på 52 kvadrat... Om vi takker ja betyr det at jeg da må ut med mye mer husleie.. Sitter igjen med 2800 kroner i måneden etter husleia da.. Tror dere det går fint å leve på denne summen i måneden?? vurdere plass om mot penger.... føler større plass er verdt det for to personer som lever sammen..?
Gjest XXena Skrevet 27. januar 2010 #2 Skrevet 27. januar 2010 Jeg og min samboer bor nå i en studentleilighet på 34 kvadrat... I dag fikk vi tilbud om å flytte inn i en ny studentleilighet på 52 kvadrat... Om vi takker ja betyr det at jeg da må ut med mye mer husleie.. Sitter igjen med 2800 kroner i måneden etter husleia da.. Tror dere det går fint å leve på denne summen i måneden?? vurdere plass om mot penger.... føler større plass er verdt det for to personer som lever sammen..? Alt går, men om jeg hadde gjort det? Nope... Da hadde jeg heller funnet meg en jobb ved siden av, eller levd trangt.
Juna Skrevet 27. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 27. januar 2010 Alt går, men om jeg hadde gjort det? Nope... Da hadde jeg heller funnet meg en jobb ved siden av, eller levd trangt. hmmm....OK....er så lei av å bo trangt med lite kjøkken uten ovn.. får vurdere å finne en jobb
Gjest CookieMonster Skrevet 27. januar 2010 #4 Skrevet 27. januar 2010 Jeg og min samboer bor nå i en studentleilighet på 34 kvadrat... I dag fikk vi tilbud om å flytte inn i en ny studentleilighet på 52 kvadrat... Om vi takker ja betyr det at jeg da må ut med mye mer husleie.. Sitter igjen med 2800 kroner i måneden etter husleia da.. Tror dere det går fint å leve på denne summen i måneden?? vurdere plass om mot penger.... føler større plass er verdt det for to personer som lever sammen..? Sitter DU igjen med 2800, eller dere til sammen? Hvis dere begge har 2800 kr hver etter husleie så lever dere godt som studenter! Da har dere MYE til overs. Da hadde jeg definitivt tatt leiligheten, 34 kvm er ingenting for 2 pers. Selv bor vi på 40 og det er altfor lite, men vi har ikke råd til mer. Dersom dere totalt har igjen 2800, så hadde jeg ikke gjort det uten en deltidsjobb ved siden av.. 2800 kr til alt annet strekker ikke til.
Glynis Skrevet 27. januar 2010 #5 Skrevet 27. januar 2010 Hvis du har 2800 igjen uten deltidsjobb synes jeg du generelt sitter godt i det. Jeg ville absolutt funnet meg en deltidsjobb uansett, rett og slett for å ha et bedre studentliv. En vakt i uken holder i massevis til å gjøre tilværelsen litt lettere.
Juna Skrevet 27. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 27. januar 2010 Sitter DU igjen med 2800, eller dere til sammen? Hvis dere begge har 2800 kr hver etter husleie så lever dere godt som studenter! Da har dere MYE til overs. Da hadde jeg definitivt tatt leiligheten, 34 kvm er ingenting for 2 pers. Selv bor vi på 40 og det er altfor lite, men vi har ikke råd til mer. Dersom dere totalt har igjen 2800, så hadde jeg ikke gjort det uten en deltidsjobb ved siden av.. 2800 kr til alt annet strekker ikke til. Okei.. jeg sitter selv igjen med 2800 Kroner Bra du mener det.. Ja jeg er enig 36 er lite og det kan bli litt slitsomt når man er to... føler rom er viktig.. Men det er ikke lett å finne noe her i Oslo hvor det er så dyrt. Hvor mye har du å leve av i måneden da..?
ihearttom Skrevet 27. januar 2010 #7 Skrevet 27. januar 2010 Er enig i det de andre her sier. Få deg en deltidsjobb. Trenger ikke være mer enn 1 kveld i uka, men det hjelper faktisk, bare det Blir altfor dyrt å bytte til større leilighet om man i utgangspunktet bare hadde råd til den på 34 kvadrat, og ikke stort med penger til overs til andre ting. da er det bedre å bo trangt en periode, enn å bo i større leilighet og være lutfattig.
Juna Skrevet 27. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 27. januar 2010 Er enig i det de andre her sier. Få deg en deltidsjobb. Trenger ikke være mer enn 1 kveld i uka, men det hjelper faktisk, bare det Blir altfor dyrt å bytte til større leilighet om man i utgangspunktet bare hadde råd til den på 34 kvadrat, og ikke stort med penger til overs til andre ting. da er det bedre å bo trangt en periode, enn å bo i større leilighet og være lutfattig. hmmm....okei.... Ja som min mor sA; Du må ikke bo deg ihjel... hehe. føler det er vanskelig å finne noen som bare vil ha noen til å jobbe en gang i uken.. får prøve å finne meg en vaskejobb.. er ikke glad i butikk.. takk for tilbakemeldingene
Oz- Skrevet 28. januar 2010 #9 Skrevet 28. januar 2010 Hvis du selv sitter igjen med 2800 etter husleie er det fullt mulig å klare seg på det uten jobb. Av studielånet på 6500 i måneden sitter jeg igjen med snaut 2500 i måneden, og det går helt fint. Jeg jobber ved siden av, men ingen av de pengene går til brukskonto, de går til sparing.
Gjest dalieo Skrevet 28. januar 2010 #10 Skrevet 28. januar 2010 (endret) Hvis dere har 2800,- hver etter husleie er det helt kurant som student! Jeg har 2500 til overs etter husleie, og jeg klarer meg utmerket. Du kan jo kutte ned på andre ting for å få bedre råd, eller planlegge middager og innkjøp bedre for å spare penger (hvis dere ikke gjør det fra før). Men hvis du har behov for mer kan det jo være greit med en deltidsjobb, som mange her sier Jeg ville definitivt tatt en større leilighet, 34 kvadrat på to personer må være veldig trangt... Endret 28. januar 2010 av dalieo
Heart7086 Skrevet 28. januar 2010 #11 Skrevet 28. januar 2010 Da jeg selv var student hadde jeg knapt 2000,-!(Tror det stod igjen ca 2200,- når buss og husleie var betalt) Har DU 2800,- igjen etter å ha betalt husleie på den nye leiligheta, hadde ihvertfall jeg flytta! Litt over 30km2 blir litt lite:) Han har vel noe lign igjen han da? Da sitter dere godt i det, til å være studenter:) Forresten jobba ikke jeg mitt første år som student(da jeg hadde knappe 2200,- igjen), mitt andre år jobba jeg 40-50% stilling og det var for mye! Ikke jobb dere ihjel, og ikke bo dere ihjel:)
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2010 #12 Skrevet 28. januar 2010 Jeg er ikke student, men har lav inntekt pga helse og et par livsvalg. Mitt budsjettet omtrent som følger: Jeg får inn litt i overkant av 7000 pr månded Har ca 3800 i husleie og strøm (eier leiligheten, men det er alikevel husleie til borettslaget) En tusenlapp + litt til mat. Kanskje 200 til såpe, shampoo og annen luksus. Sparer ca 1-2000 pr måned. Alt som kommer inn ekstra som helligdagstillegg, ekstravakter osv går rett til sparing. Og selv om få tror meg, jeg har det aldeles utmerket Men det er nok neppe en livsstil som passer alle.
Gjest CookieMonster Skrevet 28. januar 2010 #13 Skrevet 28. januar 2010 Okei.. jeg sitter selv igjen med 2800 Kroner Bra du mener det.. Ja jeg er enig 36 er lite og det kan bli litt slitsomt når man er to... føler rom er viktig.. Men det er ikke lett å finne noe her i Oslo hvor det er så dyrt. Hvor mye har du å leve av i måneden da..? Vel, jeg og min samboer har 3500 til sammen etter at faste reginger er betalt. Dette skal da dekke mat og diverse ting. Ikke noe å leve av, så man jobber ved siden av. Skal man studere i oslo, så må man jobbe ved siden av dersom man ikke får den aller billigste sio hybelen, men det er ikke så festlig å skulle bo på 10 kvm i 5-6 år heller da.. Høres ut som om dere kommer til å klare dere fint på den summen dersom dere ikke bruker veldig mye penger på mat og andre ting. Budsjett er en students venn
Juna Skrevet 28. januar 2010 Forfatter #14 Skrevet 28. januar 2010 OK da er det jo ikke ille i det hele tatt interessant å lese hva andre bruker osv... skal definitivt ta den større leiligheten man må bare lære seg å kontrollere pengebruken.... gleder meg til å få større plass..det blir utrolig deilig. han har nok mere penger enn meg i måneden.. han jobber en del..
Gjest CookieMonster Skrevet 28. januar 2010 #15 Skrevet 28. januar 2010 OK da er det jo ikke ille i det hele tatt interessant å lese hva andre bruker osv... skal definitivt ta den større leiligheten man må bare lære seg å kontrollere pengebruken.... gleder meg til å få større plass..det blir utrolig deilig. han har nok mere penger enn meg i måneden.. han jobber en del.. Det burde gå helt fint
Juna Skrevet 28. januar 2010 Forfatter #16 Skrevet 28. januar 2010 Hvis du selv sitter igjen med 2800 etter husleie er det fullt mulig å klare seg på det uten jobb. Av studielånet på 6500 i måneden sitter jeg igjen med snaut 2500 i måneden, og det går helt fint. Jeg jobber ved siden av, men ingen av de pengene går til brukskonto, de går til sparing. Flink du er som sparer.. lurt..
Zzyzx Skrevet 28. januar 2010 #17 Skrevet 28. januar 2010 Hm, vi bor på 36 kvadrat på fjerde året, funker helt fint, det.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2010 #18 Skrevet 29. januar 2010 Jeg ville heller bodd trangt, lagt om økonomien og prøvd å bruke så lite som mulig av studielånet. Jeg lever på ca. 2000 kr i mnd og lever godt. Handler for 1000 kr i matvarer/husholdning (for en person, dvs max 2000 tilsammen for oss to). Når bøkene er kjøpt hvert semester har jeg ikke mer nødvendigheter å bruke penger på. Jeg kjøper aldri mat og drikke på skolen, drikker 1-2 ganger i mnd og drikker da ca. 1,5 flaske vin (=300 kr i mnd) og bruker svært sjelden mer enn 200 kr på byn (er vel på byn annehver mnd). Shopper nesten aldri - liker det ikke, så det er ikke noe offer.
Juna Skrevet 29. januar 2010 Forfatter #19 Skrevet 29. januar 2010 Jeg ville heller bodd trangt, lagt om økonomien og prøvd å bruke så lite som mulig av studielånet. Jeg lever på ca. 2000 kr i mnd og lever godt. Handler for 1000 kr i matvarer/husholdning (for en person, dvs max 2000 tilsammen for oss to). Når bøkene er kjøpt hvert semester har jeg ikke mer nødvendigheter å bruke penger på. Jeg kjøper aldri mat og drikke på skolen, drikker 1-2 ganger i mnd og drikker da ca. 1,5 flaske vin (=300 kr i mnd) og bruker svært sjelden mer enn 200 kr på byn (er vel på byn annehver mnd). Shopper nesten aldri - liker det ikke, så det er ikke noe offer. wow du er flink da en inspirasjon for en sløser som meg. hehe
Glynis Skrevet 29. januar 2010 #20 Skrevet 29. januar 2010 wow du er flink da en inspirasjon for en sløser som meg. hehe Tja, finnes vel en mellomting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå