Gå til innhold

Blod i tannkjøttet

Fremhevede innlegg

Gjest caramiacaramella
Skrevet

Ja, som tittelen sier så begynner jeg veldig ofte å blø i tannkjøttet når jeg bruker tanntråd. Synes dette er utrolig ubehagelig! Er selvfølgelig alltid så forsiktig som jeg kan med tanntråden for å unngå å begynne å blø, men det funker ikke. Hva skyldes dette? Er det noe jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det lenge siden du begynte å bruke tanntråd, eller bruker du det sjeldent?

Hvis du nettopp har begynt å bruke det, så er det helt normalt å blø litt - det tyder på at tannkjøttet er noe betent. Da er det bare å fortsette å bruke det regelmessig (hver dag!), med forsiktige "sagebevegelser", så skal det forhåpentligvis gå over etter hvert.

Gjest caramiacaramella
Skrevet

Å, ok! Det var beroligende :) Jeg har nemlig nettopp begynt med det. Så da er det vel derfor. Takk for svar!

Skrevet

Blod i tannkjøttet kan være tegn på en begynnende tannkjøttbetennelse, et problem jeg slet konstant med i mange år. Helt ufarlig så lenge du får stanset det i tide. Løsningen var faktisk - tro det eller ei - tanntråd! ;)

Den beste måten å bli kvitt tannkjøttbetennelse på er å være ekstra nøye med tannhygienen. Puss minst to ganger om dagen, helst etter hvert måltid. Kan du ikke det (hvor mange gidder å ta med seg tannbørsten på jobb, liksom?) så tygg litt tyggegummi. Å bruke tanntråd er alfa omega, pass på at du bruker den riktig. Det er selvfølgelig (?) nok av tips på YouTube om hvordan man skal brukke tanntråd, denne: http://www.youtube.com/watch?v=sracSwuDYd8&feature=related og denne:

er gode beskrivelser. (link-knappen fungerer plutselig ikke) det viktige er å få tanntråden mellom tannkjøttet og tannen, der er det vanskelig å gjøre rent ellers. tanntråd bør bare brukes én gang om dagen.

Andre ting som kan hjelpe er å drikke mye vann og å kutte ut røyken om du røyker. Hvis du googler tannkjøttbetennelse så finner du sikkert andre gode råd og. Om du ikke ser noen forbedring i løpet av et par uker, ville jeg tatt en tur til tannlegen - sånn for å være helt sikker.

Skrevet

Man blöder om man inte gör det tillräckligt ofta. Mat fastnar mellan tänderna och det blir små betennelser i tandköttet som gör det skört och orsakar blödningar. Använd mellanrumsborstar i tillägg till din vanliga tandborstning. Och fluorskölj, och tandtråd. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...