Gå til innhold

Null motivasjon


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Eg eiger ikkje motivasjon. Men eg må få sparka meg sjøl i gang og begynne å trene litt. Vil ha ny og bedre kropp, eg vil forbedre min råtne kondis og komme i form.. Men, eg trenger å motivere meg, ellers kommer eg aldri i verden til å orke gjøre noe fleire dager på rad.

Det hjelper ikkje om eg gjør noe som er "gøy", f.eks så har eg gått oppover lia hvor eg bor fleire dager på rad, eg syns det var fint å få være i fred og ikkje høre bråkete biler eller unger, men ein dag orka eg ikkje og har heller bare gått noen kortere turer langs veien etter det (gjør vel ikkje akkurat underverker å gå på flaten heller).

Eg har hund, det er hovedsaklig han som får meg ut på tur i det heile tatt. Men nå vil eg forbedre meg, men eg må få motivasjonen spikra på plass, ellers går eg "lei" / orker ikkje meir / utsetter det etter noen dager.

Skulle gjerne også fått noen tips til øvelser som kan gjøres ute på tur eller heime (har kjøpt inn litt utstyr, rockering, 1kg håndvekter, elastisk tau (husker ikkje hva det heter), aerobicmatte).

Eg har råtten kondis, orker ikkje løpe meir enn 30 meter om gangen (så jogging er uaktuelt), blir knallrød og kokvarm i ansikt under anstrengelse (som f.eks å gå i oppoverbakker), og er generelt sett i dårlig form.

Er eks-røyker. Spiser sunt, drikker aldri alkohol, har mye fritid for øyeblikket.

Hjelp :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste rådet jeg har er å tvinge seg selv i starten. Før jeg ble gravid med min sønn trente jeg 5dager i uka, men etter opphold på over 2år (svangerskap + første 1,5år av hans liv) så var det fryktelig vanskelig å komme seg igang igjen. Men jeg tvingte meg selv de første ukene, og nå synes jeg det er deilig å trene 3 ganger pr uke igjen :D Det var eneste måten som funka for meg iallfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du litt lesestoff om motivasjon, kanskj kan du hente litt inspirasjon:

http://nhi.no/trening/treningsrad/treningsrad-generelle/motivasjon-og-tid-til-trening-18370.html

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=593

Hre finner du øvelser om du klikker deg videre :

http://iform.nu/emne/hjemmetrening

Om du klikker på de ulike muskelgruppene på denne siden finner du mange øvelser:

http://www.iform.no/pub/kat.php?id=7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du eier jammen meg ikke motivasjon. Dèt er sikkert. Da siden noen små barn (jaja, jeg vet små barn kan være innmari irriterende til tider) leker i veien. Hva skjedde med mirakelet mp3-spiller?

Uansett... Motivasjonen kommer når du kommer deg i gang, og en dag ser reusltater, og merker resultater på helsen din. :)

Det høres virkelig ut som om helsen din trenger dette her, og det ville jeg latt være motivasjon nok for meg.

Jeg har og hundrevis av demotiverende saker og ting på senteret hvor jeg trener, men utenforstående ting skal ikke få ødelegge min helse, og heller ikke din.

Og kan du ikke gå i skogen? Er vel ikke så mange barn der? Hunden opplever litt action også da.

Endret av Snasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slitt veldig med motivasjon, men har endelig funnet den og det har fungert veldig bra for meg.

Jeg skal love deg at du føler deg som et bedre menneske både mentalt og fysisk om du seriøst går inn for det.

Det er ikke selve treningen som er problemet, men timene før trening, da man gruer seg "uff...skal jeg gidde å trene i dag"

For å finne motivasjonen så må du ha overskudd, og for å få overskudd, så må du i starten igjennom litt smerte. Det skal gjøre litt vondt, og du må være villig til å trene Kondisjon. Det er meningen at du skal bli sliten og føle at du ikke orker mer, men jeg skal love deg at du får en bedre hverdag, fra du står opp av senge til du legger deg. Når du har trent i noen uker, så merker du plutselig at du lettere kan gjennomføre ting i hverdagen som før var et stort ork. Etter hvert kan du kombinere styrke og kondisjon for å øke muskelmassen som igjen gir en større forbrenning. Du trenger ikke å ofre all fritid for å rekke treningen, men det er viktig at du får max ut av treningstiden.

Godt kosthold er også en selvfølge.

Den største tabben veldig mange gjør når de bestemmer seg for å begynne, er at de ser seg fornøyd med treningsøkten når de får noen svetteperler i pannen uten å bli noe særlig sliten, og da uteblir overskuddet og med stor sansynlighet gir de seg etter kort tid.

1. Bestem deg for å gjennomføre en god trenings-økt.

2. Ikke tenk for mye like før du skal trene... fort gjort at du finner en dårlig unskyldning for å slippe.

3. Drikk masse vann.

4. Få i deg karbohydrater rett etter trening, fordi musklene skal bygges opp og ikke brytes ned.

5. Ikke ha lange treningsøkter.

Er deltidspappa, men klarere fint å prioritere trening 3-4 ganger i uka:)

Endret av baltazar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sånn som deg, men jeg klarte på et vis å komme meg ut likevel. Det var nok fordi jeg gikk inn i en ny livsfase og skjønte at jeg ikke kunne fortsette den livsstilen jeg hadde hatt som student hvis jeg skulle ha det bra med meg selv.

Det jeg gjorde var at jeg satte meg et mål, og det var å få kondis, og for meg betyr det å kunne løpe sammenhengende i 30 min. Til å begynne med klarte jeg å løpe i ca 2 min før jeg fikk pusteproblemer og blodsmak i munnen, så intervalltrening med 2 min løping og 3 min gange i om trent 30 min tre ganger i uka ble løsningen for meg. Sakte men sikkert ble formen bedre, og det var da motivasjonen dukket opp. Når man har gått gjennom så mye smerte, så er det for ille å slutte å trene slik at man mister den lille kondisen man har. Nå ca. tre år senere har jeg nådd målet, og er nå det jeg vil kalle en jogger som kan løpe 30 min++ uten at det kjennes som at lungene brenner og at bena skal falle av. Det er fremdeles slik at jeg gruer litt meg til hver treningsøkt, og jeg kommer meg ikke ut tre ganger hver uke, men alltid minst én gang i uken. Jeg planlegger å trappe opp treningen nå som det er bare veier og ikke så kaldt. Jeg har prøvd å trene litt innendørs på tredemølle, men det orker jeg ikke siden det rett og slett er alt for kjedelig. Annen innetrening fungerer heller ikke, det blir liksom for lett å jukse med belastningen. Det fine med jogging er at det ikke er mulig å lure seg selv til å tro at man har trent bare fordi man har møtt opp i treningsstudio.

Jeg brukte kanskje ikke tre hele år på å greie å jogge i 30 min, men det tok sin tid. Flere treningsprogrammer for nybegynnere har som mål at man skal kunne løpe en halvtime etter 12 uker med intervalltrening. Det gikk absolutt ikke for min del. Jeg fulgte programmet slavisk i ca 6 uker, men da sa kroppen stopp, jeg klarte ikke lenger å øke intervallene. Så folk er forskjellig, for noen tar det 12 uker å komme i form, for andre kan det ta år, men man kommer dit til slutt hvis man ikke gir opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...