Gå til innhold

Fisk i bolle

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vurdert å kjøpe kampfisk i bolle, men aner ikke hva det vil si av ansvar. Tenkte ikke å ha pumpe, så hvor ofte må bollen rengjøres? Og når den rengjøres, så skal litt av vannet bli med over i den nye bollen?

Noe annet jeg bør tenke på? F.eks trenger de mye lys?

Går det greit å ha to så lenge jeg ikke har to hanner? Det blir i så fall to hunner, ser de likedan ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du skal ha flere kampfisker i samme bolle uansett om det er hun eller han. Det er jo en grunn til at de heter kampfisk :)

Tror det skal holde med å bytte ut 1/3 av vannet 1-2 ganger i uka. Det er jo enkelt, bare å ta ut et par kopper og fylle etter.

Om dagen kan du jo ha bollen i nærheten av en lampe eller noe, men om natten kan lyset være av :)

Gjest Maxtor
Skrevet

Du kan ha en hann, evt noen hunner istedet.

Hunnene er mer tolerante for hverandre, men de er ikke avlet fram til å være like "pene".

Altså de har ikke det store sløret.

Selve bollen burde slamsuges en gang i uka, men et vannbytte på 1/5 del av vannet burde gjøres daglig, til nød annenhver dag.

Husk at et så lite "økosystem" skal det veldig lite til før alt går til he***ete. Syke fisker og stor dødelighet. Derfor må de så ofte som mulig få "frisk luft"...nytt vann altså.

Blir som å være stengt inne på et røykerom som ikke blir luftet. x_x

Skrevet

En kampfiskhann trives godt med et lite harem, så sleng gjerne med noen hunner :)

Gjest Maxtor
Skrevet

Der skal man være litt forsiktig, hunnene kan lett finne på å jage hannen ihjel. Det anbefales rundt 100 l om man skal ha begge kjønn.

Skrevet

Hvorfor skal du ha den/de i en bolle? Som en dekorasjon i leiligheten/stuen din?

Gjest Marlo
Skrevet

Hadde tre kampfisker i en bolle (1 gutt og to jenter), men da var det viktig at jeg hadde nok planter etc slik at de kunne ha sine egne områder...ellers ble det bare krig.

Bolle er fint til kampfisk, siden kampfisker trenger veldig liten plass. De bor jo tross alt i små vannpytter ute i det fri.

Skrevet

Hvorfor skal du ha den/de i en bolle? Som en dekorasjon i leiligheten/stuen din?

Jeg er vanligvis en sterk motstander av å ha fisk i bolle, men når det gjelder kampfisk er det som sagt ikke så ulikt dens naturlige habitat :)

Skrevet

Vil bare legge til at kampfisk ute i naturen hopper fra pytt til pytt for å finne seg en hunn å parre seg med. Så lokk over bollen den første tiden kan være lurt.

Skrevet (endret)
Bolle er fint til kampfisk, siden kampfisker trenger veldig liten plass. De bor jo tross alt i små vannpytter ute i det fri.

Dette er fullstendig feil, og det er myte som burde vært avlivet for lenge siden.

Kampfisk trives absolutt ikke i en liten bolle! I naturen så lever de i vannområder som kan sammenliknes med en 500 liter akvarium. Enhver erfaren og kunnskapsrik kampfisk-oppdretter vil kunne fortelle deg dette.

Det er forskjell på å overleve og å trives! Du vil også fint overleve i et 5kvm rom så lenge du får mat og har en do - men vil du trives?

Om dere ikke tror meg, så kan dere titte på linker:

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5183

Meget vanlig akvariefisk som ofte selges i veldig små akvarier eller i gullfiskbolle. Dette anbefales likevel ikke. At en fisk overlever i et akvarium er ikke det samme som at den trives og har det bra.

Den klarer seg bra i et mindre akvarium pga at den bruker labyrintorganet til å "puste".

http://bettysplendens.com/articles/page.imp?articleid=1634

Many bettas can survive in incredibly cramped conditions if their water is kept very clean, but one might question the quality of life of these fish. Like any fish, a betta likes wide open spaces to swim and to explore, and it's inhumane to try to force him to exist in a container the size of a drinking glass for his entire life.

http://www.nippyfish.net/choosingatank.html

It's a common myth that bettas thrive in small amounts of water. Some people even say that they prefer to be in a tiny bowl. Often you'll hear;

“Bettas naturally live in rice paddies the size of puddles. It's common for them to live in less then an inch of water.”

While it is true that bettas in the wild live in rice paddies in Thailand and other parts of Asia, the perception of this habitat is grossly underrated. While these rice paddies may dry up to just a few inches deep they are part of an overall very large body of water that consists of a complete ecosystem. It takes a good amount of work to recreate an ecosystem in a tank and its never as good as nature intended.

Vær så snill, for dyras skyld, les litt før dere kommer med "fakta". Vi lever i 2010, og det er på høy tid at dyr taes mer seriøst enn å bare bli behandlet som dekor i hjemmet.

Endret av CamStatic
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har hatt kampfisk, og fikk desverre ikke nok informasjon, så min bodde i et norgesglass. Jeg har hatt utrolig mye dårlig samvittighet for dette i ettertid. Var vel ikke det beste for stakkaren. For å si det sånn, så hadde jeg den kun i noen mnd før den døde. Den fikk finnråte, og jeg valgte å avlive den (selvfølgelig på en human måte).

Hadde jeg skulle hatt kampfisk nå, så hadde jeg valgt en bolle med mye større plass, så den kunne trivdes og hatt et bra fiskeliv.

Skal du ha flere så ikke ha en hann og en hunnfisk i allefall. Hanfisken vil slite ut hunfisken med all parringen.

Jeg har hatt "vanlig" gullfisk i bolle også, og den hadde gooood plass, og trivdes godt. Ble stor og var livlig hele livet. Den hadde så klart litt mer utstyr, som pumpe i vannet o.l (selv om den er opp og puster så må den ha pumpe)

Skrevet

Det er egentlig dattera mi som skal ha fisken.

Leste en god del på nettet i går ang fisk i bolle, og kan vel trygt si at det ikke kommer noen bolle her i huset i alle fall. Jeg hadde en fisk i bolle tidligere, og hadde jeg visst det jeg vet i dag, så hadde jeg aldri kjøpt den. Men jeg visste ikke bedre, og jeg ble anbefalt den fra dyrebutikken. Det var ikke store bollen, skjønt større enn et norgesglass. Men jeg har dårlig samvittighet likevel. Det var så mye som jeg ikke ble fortalt, det er ikke noe rart at fisken levde bare i 3 uker :(

Leste også en plass at fisk i bolle er blitt ulovlig i Norge, pga at det rett og slett er dyreplageri, men personen som sa det, fant det ikke igjen på noen nettsider. Men dyrebutikkene fortsetter å selge boller med fisk i, så synes det er litt rart at de har lov til det..

Gjest Huffsa
Skrevet

Det er ulovlig i sverige å ha fisk i bolle. Det er lov i Norge.

Jeg syntes det er på grensen til dyreplageri å ha en stakkars fisk i en bolle..

Skrevet

Dyrebutikker vet tragisk lite om hold av fisk i akvarie, dessverre. Jeg vil råde alle som ønsker å kjøpe fisk til å lese seg opp på nettet eller i akvariebøker først.

Det er sikkert mulig å holde enkelte fiskearter på en god måte selv i lite vann, men det er for erfarne akvarister. Det er vanskelig å få gode vannverdier og sunn fisk i lite vann! Begynn med f.eks. 100-150 l, eller gjerne større, desto større akvarium desto mindre vedlikehold. Har en 420-liter nå og er nesten aldri oppi der :)

Skrevet

Dyrebutikker vet tragisk lite om hold av fisk i akvarie, dessverre. Jeg vil råde alle som ønsker å kjøpe fisk til å lese seg opp på nettet eller i akvariebøker først.

Dessverre gjelder ikke dette bare fisk, det gjelder som regel alle dyreartene de selger... :tristbla:

Som Babord også sier, det er mye enklere med stort akvarium enn det er med en bolle! Men det er da mye dyrere i innkjøp,men vil si at det gir mye mer glede enn en stakkars liten fisk i bolle gjør. Og så er det jo mye større utvalg av fisk som kan trives og! Ei venninne av meg har gått til anskaffelse av saltvannsakvarium, og har nettopp kjøpt seg to nemo fisker (klovnefisker). De er kjempefine! :)

Skrevet

Nå finnes det mange pene, små akvarier som passer til kampfisk eller et par gullfisker. Har selv et ca 25-30l akvarie med dekorative speil langs utsiden. Jeg har filter og lys. Jeg har valgt en ancistrus og to små slørhaler. (som jeg mener er max til så liten plass) Slike akvarier er ikke så veldig mye dyrere enn fisk i bolle. Innkjøp av grus, planter, vannmiddel osv er likt.

Skrevet

Det er egentlig dattera mi som skal ha fisken.

Leste en god del på nettet i går ang fisk i bolle, og kan vel trygt si at det ikke kommer noen bolle her i huset i alle fall. Jeg hadde en fisk i bolle tidligere, og hadde jeg visst det jeg vet i dag, så hadde jeg aldri kjøpt den. Men jeg visste ikke bedre, og jeg ble anbefalt den fra dyrebutikken. Det var ikke store bollen, skjønt større enn et norgesglass. Men jeg har dårlig samvittighet likevel. Det var så mye som jeg ikke ble fortalt, det er ikke noe rart at fisken levde bare i 3 uker :(

Leste også en plass at fisk i bolle er blitt ulovlig i Norge, pga at det rett og slett er dyreplageri, men personen som sa det, fant det ikke igjen på noen nettsider. Men dyrebutikkene fortsetter å selge boller med fisk i, så synes det er litt rart at de har lov til det..

Godt du har ombestemt deg med tanke på fisk i bolle :)

Eneste man kan bruke "gullfiskboller" til er potetgull eller flytelys :jepp:

Skrevet

Nå finnes det mange pene, små akvarier som passer til kampfisk eller et par gullfisker. Har selv et ca 25-30l akvarie med dekorative speil langs utsiden. Jeg har filter og lys. Jeg har valgt en ancistrus og to små slørhaler. (som jeg mener er max til så liten plass) Slike akvarier er ikke så veldig mye dyrere enn fisk i bolle. Innkjøp av grus, planter, vannmiddel osv er likt.

Hvor får du kjøpt slike små 25-30 litere? Jeg har bare funnet 40l og oppover i området her. :/

Skrevet

Det finnes mye forskjellig på finn.no; mannen min drev mye med akvarier en stund og fant mye fint der :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...