Gå til innhold

Pinnekjøtt

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skal lage pinnekjøtt i dag, men har ikke slike pinner til å legge i bunnen av kjelen. Ikke har jeg noen plass å gå ut å lage slike heller. Hva kan jeg legge i bunnen av kjelen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan bruke en rist. Grunnen til at man har pinner er jo at kjøttet ikke skal komme i kontakt med vannet. Så hvis du ikke har rist kan du jo se om du har noe annet å bygge opp med.

Jeg bruker alltid dampgryte når jeg lager pinnekjøtt. Fungerer supert!

Gjest Elize
Skrevet

Du kan bruke en rist. Grunnen til at man har pinner er jo at kjøttet ikke skal komme i kontakt med vannet. Så hvis du ikke har rist kan du jo se om du har noe annet å bygge opp med.

Jeg bruker alltid dampgryte når jeg lager pinnekjøtt. Fungerer supert!

Har ikke rist heller :(

Skrevet

Jeg har lært av min mor at man skal koke kjøttet i vann. (Altså ikke dampkoke med pinner eller rist...)

Og det blir veldig bra det og... ;)

Skrevet

Hmm..ikke dampgryte heller? Bestemødre pleier å ha slik :fnise: Du kan jo høre med dem (hvis de er i nærheten) eller andre du kjenner.

Hva har du da?

Du kan jo ringe rundt til matbutikker o.l og høre om de har mer igjen fra jul, pinner altså.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lært av min mor at man skal koke kjøttet i vann. (Altså ikke dampkoke med pinner eller rist...)

Så på TV at Hellstrøm koker det. Kanskje jeg skal prøve å finne den oppskriften.

Skrevet

Ja det går jo ann, men det er ikke tradisjon her hos oss...så det har jeg aldri smakt.

Så han der Helstrøm gjorde det..

Men er det røkt eller urøkt da?

Gjest navnelapp
Skrevet

Det går fint å koke det uansett om det er røykt eller urøykt. Ta vare på krafta, den er kjempegod til kjøttsuppe og lapskaus, gjerne saman med litt av restekjøtet!

Skrevet

Men hvis dere koker det, hva bruker dere som saus da?

Vi bruker jo den kraften som blir til under pinnene..

Skrevet

Men hvis dere koker det, hva bruker dere som saus da?

Vi bruker jo den kraften som blir til under pinnene..

Jeg øser av fettet på toppen når kjøttet er ferdig kokt. ;) Det legger seg nemlig enkelt og greit øverst. Bruk en skje, og løft det over i en sausenebb eller noe... ;)

Skrevet

Aha smart!

Men jeg tror ikke jeg kommer til å tørre å prøve det. Det er rart med disse tradisjons rettene...kan liksom aldri prøve det på en annen måte :fnise:

Men sorry TS, når tar jeg jo helt over tråden din her :sjenert:

Skrevet

Aha smart!

Men jeg tror ikke jeg kommer til å tørre å prøve det. Det er rart med disse tradisjons rettene...kan liksom aldri prøve det på en annen måte :fnise:

Men sorry TS, når tar jeg jo helt over tråden din her :sjenert:

Det er rart med det... Man skal ha det som det alltid har vært!

For meg blir jo dette riktigst, siden det er slik jeg har vokst opp med at det lages. ;)

Og kjøttet hos oss MÅ være urøkt. Ellers blir smaken helt feil!

Skrevet

Det er rart med det... Man skal ha det som det alltid har vært!

For meg blir jo dette riktigst, siden det er slik jeg har vokst opp med at det lages. ;)

Og kjøttet hos oss MÅ være urøkt. Ellers blir smaken helt feil!

Heheh :fnise: Vi dampkoker alltid, og MÅ ha røkt. Ellers blir smaken helt feil! :fnise:

Gjest Elize
Skrevet

Takk for mange gode svar og kommentarer.

Lurer på en ting til. D står på pakken at det må vannes ut i 24 timer, trenger det virkelig så lang tid?

Skrevet

Lurer på en ting til. D står på pakken at det må vannes ut i 24 timer, trenger det virkelig så lang tid?

Jeg pleier å legge det i vann om kvelden, når jeg skal bruke det dagen etterpå, så det blir vel rundt 12 timer. Men jeg skifter vann om morgenen.

Skrevet

Jeg ville anbefalt å gjøre det, ellers blir det veldig salt.

(Om du ikke har tid, så vann det ut så lenge som du har tid til, bytt vann, og kok det i vann. (ikke dampkok) Da får du i det minste kokt ut litt av det ekstra saltet.)

Gjest Elize
Skrevet

Jeg ville anbefalt å gjøre det, ellers blir det veldig salt.

(Om du ikke har tid, så vann det ut så lenge som du har tid til, bytt vann, og kok det i vann. (ikke dampkok) Da får du i det minste kokt ut litt av det ekstra saltet.)

Har skiftet vann flere ganger. Vi får spise sent i dag. Også får jeg koke pinnekjøttet.

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Når vi har lagd pinnekjøtt, har vi lagt et lite fat i bunnen av kjelen (det var før vi kjøpte rist), funket fint det..

Gjest petre
Skrevet

Pleier å bruke spaghettigryten til det, en sånn med dørslag oppi ("årets julegave" noen år tilbake). Ubrukelig til spaghetti, men funker fint til pinnekjøtt om man ikke er for mange.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...