Gå til innhold

Har et stort (luxus) problem..!


Gjest Lokita

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min erfaring er at når man kjøper mye hele tiden, så får man ikke noe forhold til det. Det vil jeg tro er grunnen til at du går lei av klær og sko såpass raskt.

For din egen del ville jeg ha prøvd å komme ut av den sirkelen du har havnet opp i, det virker jo også som det er det du vil.

Jeg tenker at du må finne andre ting å bruke tiden på, enn det og dra rundt og shoppe hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lokita

Min erfaring er at når man kjøper mye hele tiden, så får man ikke noe forhold til det. Det vil jeg tro er grunnen til at du går lei av klær og sko såpass raskt.

For din egen del ville jeg ha prøvd å komme ut av den sirkelen du har havnet opp i, det virker jo også som det er det du vil.

Jeg tenker at du må finne andre ting å bruke tiden på, enn det og dra rundt og shoppe hele tiden.

Det tenkte jeg også, men så har jeg jo gått en og en halv mnd uten shopping, og jeg føler at jeg ikke kan gå ut døra.. det er så flaut å si, men det er sant..

Skjønner bare ikke hvordan kroppen min kan bli så stygg i de klærne jeg var så fin i for en og halv mnd siden!!!! det henger ikke sammen. jeg følte meg virkelig utrolig fin i de klærne jeg hater å ta på meg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Jeg tror zuperduper har et poeng.

Har du ingen gamle favoritter som du bare elsker? Noe du har tatt fram igjen og igjen?

Ellers tror jeg kanskje du må glemme å finne klær som er "helt deg". Klær er bare klær. Og hva som er "deg" kan variere veldig.

En skikkelig avvenningskur er nok en god ide. Og du har sannsynligvis nok klær til å droppe shopping i lang tid framover.

Rydd opp i de klærne du har og gled deg over dem. Og gå ellers inn for å finne deg en hobby som ikke har noe med shopping å gjøre. Få fokus på noe helt annet rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... hvilken kvalitet er det på de tingene du kjøper?

Uansett, så er jeg helt sikker på at det ikke kan være at alle klærne blir stygge etter en måned eller to (med mindre du virkelig kjøper crappy kvalitet) - og at dette sitter mest i hodet ditt. Du tenker at du må ha nye ting for å føle deg vel..

Når jeg kjøper klær, er jeg mer opptatt av å finne noe som jeg kan bruke lenge. Pluss at jeg prøver å kjøpe klær sånn midt på treet i pris - for det meste. Da varer de lengre, er ofte min erfaring.

Jeg vet ikke helt hvordan du skal gjøre dette videre for å få en bedre følelse med deg selv (som ikke er knyttet til det å hele tiden ha nye klær), men jeg ønsker deg lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lokita
Hmmm... hvilken kvalitet er det på de tingene du kjøper?

Uansett, så er jeg helt sikker på at det ikke kan være at alle klærne blir stygge etter en måned eller to (med mindre du virkelig kjøper crappy kvalitet) - og at dette sitter mest i hodet ditt. Du tenker at du må ha nye ting for å føle deg vel..

Når jeg kjøper klær, er jeg mer opptatt av å finne noe som jeg kan bruke lenge. Pluss at jeg prøver å kjøpe klær sånn midt på treet i pris - for det meste. Da varer de lengre, er ofte min erfaring.

Jeg vet ikke helt hvordan du skal gjøre dette videre for å få en bedre følelse med deg selv (som ikke er knyttet til det å hele tiden ha nye klær), men jeg ønsker deg lykke til

Plaggene blir absolutt ikke stygge.. ser tvert imot helt nye ut! Men tanker som : ''det her ser jo ikke fint ut i det hele tatt.. ser ut som en slask'' ''ser ut som rumpa mi er rar her. og bena. og hele meg. jeg kler ikke fargene.. skjønner ikke hva jeg tenkte da jeg elsket disse .. har jo ingen klær ''

Jeg er ikke en shopaholic.. men jeg skulle ønske jeg klarte å sette pris på tingene jeg handlet, så det ble mye mer min personlige stil.

Hele tiden lurer jeg meg selv med; okei dette er den siste shoppingrunden.. etter jeg har fornyet garderoben denne gangen, trenger jeg ikke å shoppe på lengee!! jeg må bare handle noe som virkelig er ''meg''..

Kvaliteten på plaggene er bra de. jeg kan kjøpe både billig og dyrt, og bli lei uansett. Men har merket at det er lettere å bli lei av det billige enn det dyre.. kanskje spare til noen dyre ting en gang i blandt? og tenke nøye gjennom før jeg handler? Jeg er dessverre veldig flink til å handle utrolig mye billig, selv med god kvalitet. Så skjnner ikke helt forskjellen mellom det dyre og det billige, hvorfor det dyre blir likt best. og det er ikke fordi jeg liker å flashe med dyre logoer, eller fortelle folk hvor mye det koster. Kjøper aldri logo-klær.

Jeg tror zuperduper har et poeng.

Har du ingen gamle favoritter som du bare elsker? Noe du har tatt fram igjen og igjen?

Ellers tror jeg kanskje du må glemme å finne klær som er "helt deg". Klær er bare klær. Og hva som er "deg" kan variere veldig.

En skikkelig avvenningskur er nok en god ide. Og du har sannsynligvis nok klær til å droppe shopping i lang tid framover.

Rydd opp i de klærne du har og gled deg over dem. Og gå ellers inn for å finne deg en hobby som ikke har noe med shopping å gjøre. Få fokus på noe helt annet rett og slett.

det er akkurat det jeg ikke har.. kaster alle klærne mine fordi de ikke er i bruk lenger.

det kan til og med skje at jeg ELSKER en ting jeg kjøper, og uken etter skjønner jeg bare ikke hvorfor jeg syntes det var noe spesielt..

Dette gjelder ikke bare klær, men også dekoreing her jeg bor. møbler osv. men det er vel en annen sak.

Jeg tror jeg nettop innså at jeg kjøper alt for mye billig dritt. Det blir ganske slitsomt i lengden.. Tror jeg skal prøve å spare til litt dyrere ting jeg virkelig liker, med god kvalitet.. For når jeg tenker meg om, er det jo et par ting jeg aldri har blitt lei av.. skjortene mine i ekte silke, klokker i god kvalitet imotsetning til de billige osv..

Takk for svar begge to, håper dette ordner seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo f.eks. selge unna noe av det du ikke liker lengere på finn? Da får du jo litt penger inn der, samtidig som det ikke hoåper seg opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du singel eller i et forhold? Jeg var litt sånn da jeg var singel, var ofte noe sosialt som skjedde, gjerne fest/vennemiddag to dager i uken, og siden jeg var på "jakt" måtte jeg alltid ha på meg noe nytt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn! Jeg er av typen som kjøper nye klær hvertfall et par ganger i uka. Har så utrooolig mange ting i skapene mine som fremdeles har merkelapper :sjenert: Har forsøkt meg på kjøpefrie måneder, men det går ikke så bra. Har nå et pågående prosjekt om å bytte ut alt jeg har med eksklusive ting som skaper en bedre basis. Kanskje det er løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve å sy plagg selv? Lån en symaskin fra mamma, bestemor, en nabo eller noe sånt, og google etter mønstre på fine kjoler, gå i stoffbutikk og føl på stoffene du vil ha klærne i, og dra hjem og sy.

1. Billigere enn å kjøpe butikken, og du har selv kontroll på kvaliteten.

2. Du har noe som virkelig er DEG.

3. Passer ikke klærne etter en liten stund, så vet du alt om plagget og stoffet, og du kan lettere sy om (hvertfall etterhvert når du lærer deg hvordan klær er satt sammen osv)

4. Du bruker ikke tid på å gå inn i butikker for å se på alt du ikke har.

5. Du vil føle mye større eierskap til en kjole du har valgt materialer til, klippet til, satt sammen og sydd sammen enn en kjole til 249,- fra HM.

og mye mer!

Du får kjøpt blader med mønstre i kiosker, eller du kan finne enkle oppskrifter på nett.

Se her:

http://voguepatterns.mccall.com/very-easy-vogue-pages-856.php

lekre kjoler, som er relativt enkle å sy. Koster litt for mønsteret, men den er jo din for alltid. I tillegg.. lærer du deg å sy, så har du supre og personlige gaver til vennene dine.

Her er noen gratismønsre:

http://www.burdafashion.com/en/Downloads/Free/1333669-1413206.html

Man kan sy vesker, bukser, jakker, topper, kjoler.... you name it ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Du minner meg om min venninne, som har psykiske problemer :sjenert::klemmer: Jeg tror du bør jobbe med selvbildet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg ser det så handler ikke dette om klær i det hele tatt. Men at Ts bruker shopping som en måte å skaffe seg gode følelser på. Veien ut er å finne andre metoder som gir henne gode følelser.

Ta en joggetur (eller 100 andre ting) og lær å sett pris på hvem du er som person ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Det høres nesten ut som du sliter litt med dårlig selvfølelse, siden du bryr deg så mye hva folk tenker om det du har på deg. FOlk flest bryr seg ikke så mye om hva du bruker så lenge det ikke er skittent...prøv selviljen din ut litt. Tving deg selv til å ikke gå på shopping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Har nå et pågående prosjekt om å bytte ut alt jeg har med eksklusive ting som skaper en bedre basis. Kanskje det er løsningen?

Så praktisk, så kan du kjøpe meir medan du venjer deg av med å shoppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

"wow" ... 1 1/2 mnd uten shopping. Prøv å gå 6 mnd så kanskje du får et forhold til de tingene du kjøper og dermed ikke blir lei av dem fordi i forhold til de 6 mnd det var siden du sist kjøpte noe nytt, så føles det nye nytt i flere måneder.

Det eneste du kan gjøre er å "vente det ut". Det gir seg, du har sikkert bare en eller annen slags shopping-withdrawal.

kanskje du kan plassere en del av de pengene du ellers ville brukt på shopping på en sparekonto slik at du ser resultatene av avholdet fra shopping? Da blir du kanskje litt mer motivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...