Gjest loren Skrevet 23. mars 2010 #1 Skrevet 23. mars 2010 Jeg skal til legen i morgen etter å ha oppdaget en kul i et bryst. Er det noen som vet hvor lang tid det tar å få kommet til undersøkelser som kan gi svar? Vi har en del kreft i familien, dog ikke brystkreft, enda. Jeg sogner forøvrig til Ahus om det har betydning...
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mars 2010 #2 Skrevet 23. mars 2010 Jeg oppdaget kul i brystet da jeg var på ferie for 6 år siden. Jeg syntes at det å gå å vente på å få sjekket den opp var skikkelig ubehagelig.. Så jeg føler med deg:/ Rutinene er etter min erfaring ganske forskjellig fra sted til sted. Første gang jeg sjekket den opp var på Sykehuset i Buskerud. Da tror jeg det tok ca en uke fra jeg fikk henvisning fra legen til jeg fikk time på sykehuset. Der hentet de ut en vevsprøve og en lege tittet på det i mikroskop umiddelbart etterpå. Han beroliget meg med at det så helt ufarlig ut, men de måtte sende inn prøven før jeg kunne få et sikkert svar. Hvor lenge jeg ventet på svarbrevet husker jeg ikke.. Etter det har jeg vært inne på kontroll en gang i året i Bergen. Her har det tatt ca 2-4 uker å få tildelt time, men siden jeg bare skal ha oppfølging så kan det være at jeg blir "nedprioritert". Den første gangen her måtte de ta ny vevsprøve fordi de ikke hadde resultatene fra første prøven jeg tok. Den gangen sjekket de ikke prøven på stedet. Jeg husker heller ikke her hvor lang tid det tok å få svaret, men tror det var ca en uke. Jeg fikk allerede hos legen beskjed om at slike kuler som regel er godartet, og det var den heldigvis. Nå får jeg full sjekk av brystene, med ultralyd, en gang i året. Skulle det noensinne oppstå en ondartet kul vil den bli funnet tidlig.. Det synes jeg er godt å tenke på
Gjest Glør Skrevet 23. mars 2010 #3 Skrevet 23. mars 2010 Jeg bor i Oslo, og her tok det ca 4 uker fra timen hos fastlegen, til jeg var og tok prøver. Celleprøven kikket de på med en gang, og sa at det så helt ok ut, og at jeg ville få beskjed via fastlegen dersom det mot formodning skulle være noe likevel.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2010 #4 Skrevet 17. mai 2010 Har i dag oppdaget kule i venstre bryst og i venstre armhule. Jeg ser døden i hvit øyet. Hva nå?
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #5 Skrevet 17. mai 2010 Da jeg var hos legen ga han meg en enkel forklaring om når jeg bør være nervøs. Du kan dele opp brystet i fire deler. øverst til venstre, øverst til høyre, nederst til venstre og nederst til høyre. Derson kulen er øverst til høyre, eller altså øverst og i retning mot armen kan det være noe galt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #6 Skrevet 17. mai 2010 Da jeg var hos legen ga han meg en enkel forklaring om når jeg bør være nervøs. Du kan dele opp brystet i fire deler. øverst til venstre, øverst til høyre, nederst til venstre og nederst til høyre. Derson kulen er øverst til høyre, eller altså øverst og i retning mot armen kan det være noe galt. Dette stemmer ikke, man kan få kreftsvulster hvor som helst i brystet. Ingen kan avgjøre hvorvidt en kul er farlig eller ikke ut fra beliggenhet eller konsistent, det eneste som gir ett sikkert svar er mammografi + celleprøve. Oppdager dere en kul i brystet ta kontakt med fastlegen med en gang.
Gjest navnelapp Skrevet 17. mai 2010 #7 Skrevet 17. mai 2010 Eg gjekk til fastlegen min, og då fekk eg henvisning med ein gong. Så bestilte eg time hos eit røntgeninstitutt som også gjorde ultralyd. Der fekk eg time berre dagar etter at eg ringte. Eg fekk eit førebels svar med ein gong, og endeleg svar vart sendt til legen. Ingenting farleg i mitt tilfelle.
Gjest gjest Skrevet 18. mai 2010 #8 Skrevet 18. mai 2010 jeg oppdaget en kul når jeg 21-22. gikk til fastlegen og sjekket det og fikk bare beskjed om å vente en mnd og se om den fremdeles var der. etter en mnd bestillte jeg ny time siden den fortsatt var der. hun søkte om time på sykehuset. her fikk jeg avslag fordi jeg var så ung. da hadde jeg ventet i mange uker. og den ventingen er ikke akkurat gøy. følte de ikke tok meg seriøst siden jeg bare var i 20-årene. etter noen uker når den fortsatt var der ringte jeg fastlegen på nytt og hun ordnet en time til ultralyd. når jeg så fikk kommet meg på sykehuset, sa de at kulen var 99 % godartet, men at jeg burde ta den ut siden den kan vokse seg større. etter 2 mnd fikk jeg time til operasjon og den ble tatt ut. har ikke hørt noe etter det:) men det var utrolig mye jeg måtte igjennom for å få sjekket det siden jeg var så ung. veldig frustrerende. jeg hadde heller aldri trodd at den måtte fjernes hvis den var godartet, men det måtte den altså.
zuperduper Skrevet 19. juni 2010 #9 Skrevet 19. juni 2010 Uff... jeg går og venter på å få sjekket en kul nå. Legen sa han trodde den var ufarlig, men at han ville at jeg skulle sjekke den opp med trippeldiagnostikk. Regner med jeg får time neste uke. Er litt urolig.
¤¤¤Ariel¤¤¤ Skrevet 19. juni 2010 #10 Skrevet 19. juni 2010 Husker ikke hvor lang tid det tok fra fastlegen sjekket kulen til jeg fikk time til mammografi. Tok mammografi, de tok prøve av kulen, og jeg fikk resultatet etter noen minutter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå