Gjest Samskeyti Skrevet 23. mars 2010 #1 Del Skrevet 23. mars 2010 Jeg sitter og leser om semantikk (betydningslære), og i boka mi påstås følgende: Ordet homofil er nøytralt. Ordet soper har negative konnotasjoner. Ordet homse er et relativt nytt synonym til homofil, og det er positivt ladet. Jeg sjekket akkurat, og denne utgaven av boka er fra 2008! Jeg reagerte veldig på dette med homse. For meg er det svært negativt ladet, og et mye brukt skjellsord. "Skeiv" er vel kanskje det mest positivt ladde synonymet til homofil i mine øyne? Jeg lurer på om det er vanlig å tenke på homse som en positiv betegnelse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 24. mars 2010 #2 Del Skrevet 24. mars 2010 Jeg er selv homofil og syns ord som "soper" er negativt. Det å kalle noen for homse idag har blitt så klisje at ingen bryr seg lengre, men det spørs jo selvsagt på måten man sier det på. Jeg har heldigvis aldri opplevd å bli kalt noe stygt pga legningen min, men det man ikke hører eller ser... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 26. mars 2010 #3 Del Skrevet 26. mars 2010 Mange homofile kaller seg selv for homse, og sånn sett er det vel positivt ladet. Tidligere opplevde jeg det som negativt, nå er det mer nøytralt. (God grunn til å være kritisk til læreboka Men det var vel det beste eksemplet de klarte å komme på...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gakkepus Skrevet 27. mars 2010 #4 Del Skrevet 27. mars 2010 Etter min mening, så blir alt negativt ladet om man selv følger å lade det med negativitet. "Neger" kan sies er et negativt ladet ord, da det er mange sår som ikke har grodd igjen. Mange kan blir såret av å bli kalt neger, selv om ordet neger betyr "svart". Det kommer helt ann på hvordan man bruker ordet og i hvilken sammenheng. Jeg syns ikke det er noe negativt i å si "å, ja, han er homse", men det er negativt å si "han jævla homsen der.." Det kommer helt ann på hvordan man uttaler seg og om man selv lader et slik ord med negativitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sequax Skrevet 27. mars 2010 #5 Del Skrevet 27. mars 2010 Etter min mening, så blir alt negativt ladet om man selv følger å lade det med negativitet. "Neger" kan sies er et negativt ladet ord, da det er mange sår som ikke har grodd igjen. Mange kan blir såret av å bli kalt neger, selv om ordet neger betyr "svart". Det kommer helt ann på hvordan man bruker ordet og i hvilken sammenheng. Jeg syns ikke det er noe negativt i å si "å, ja, han er homse", men det er negativt å si "han jævla homsen der.." Det kommer helt ann på hvordan man uttaler seg og om man selv lader et slik ord med negativitet. Enig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 27. mars 2010 #6 Del Skrevet 27. mars 2010 Jeg syns ikke det er noe negativt i å si "å, ja, han er homse", men det er negativt å si "han jævla homsen der.." Det kommer helt ann på hvordan man uttaler seg og om man selv lader et slik ord med negativitet. Enig. Homse er i utgangspunktet ikke et negativt ladet ord, men som sagt over avhenger det helt av måten ordet blir brukt på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TKP Skrevet 27. mars 2010 #7 Del Skrevet 27. mars 2010 Min oppfatning er at når homofile menn bruker det, er det ikke negativt ladet, naturligvis. Det blir en litt sånn intern greie, og jeg føler det er en litt sånn "fuck you, vi bryr oss ikke" til alle dem som bruker det som skjellsord. Men, akkurat ordet "homse" hører jeg 99% av gangene brukt av mennesker som nytter det ene og alene som skjellsord. Og når man da ser på det å være homofil som så ille at man bruker det for å fornærme og rakke ned på noen, selvfølgelig er det negativt ladet. Og bare for å ha nevnt det, jeg har inntrykk av at en meget stor andel av de som bruker skjellsord relatert til homofili er gutter i alderen 12-20. De fleste vokser heldigvis ut av det etter hvert. Det blir litt som med ordet "dyke" på engelsk. Brukes som oftest som skjellsord mot lesbiske (eller andre, for den saks skyld), men lesbiske bruker det også internt. Jeg er lesbisk selv, og prøver å være konsekvent med å ikke bruke ord som homo, homse og lignende, nettopp fordi jeg hadde likt at vi fikk en bukt med slik dagligdags bruk av ord med homofile assosiasjoner for å hetse andre, fordi det er utrolig tungt å være omgitt av utrop som "jævla homo" og lignende, konstant. Spesielt for de som faktisk sliter med å godta seg selv i tenårene. Gjennomsnittlig i en skoleklasse er det faktisk 1-2 homofile, og det er alt for få som tenker på hvor jævlig det er for den som hører slikt og samtidig må bære på slike erfaringer; som om det ikke skulle være nok å måtte bære på hemmeligheten om å være homofil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 27. mars 2010 #8 Del Skrevet 27. mars 2010 Når du skriver det sånn, TKP, husker jeg tilbake til ungdomsskolen. Da var det tydelig populært å bruke ordene "jævla homse" og så videre, spesielt om en ansatt som var tydelig en traktorlesbe. Jeg var halvveis på vei ut av skapet, men vegret meg hele tiden fordi jeg ikke ville bli sammenliknet med denne ansatte. Jeg visste at jeg ville få mye dritt slengt etter meg dersom jeg gikk ut av skapet. Vel, det hele endte med at jeg ble lurt ut av skapet av en eks... Ikke hyggelig, og ganske ydmykende, men idag er det ingen spørsmål fra den gjengen jeg vandret med den gangen om legningen min. Da jeg begynte å godta det, gjorde de det også. Det handler vel en del om selvtillit og å vise at du ikke bryr deg om hva andre mener. Mobbere finner jo gjerne de "svakeste", så jeg tror homofile barn lærer seg å bli litt mer tøffere enn "vanlige barn" dersom de må bli utsatt for mobbing/press fra andre pga legningen. Men det finnes dessverre homofile barn som blir mobbet nedenom og hjem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå