Gå til innhold

Ikke råd til noe dyre greier!

Anbefalte innlegg

Skrevet

1 juni 2001 skulle vi egentlig vært gift meg og mannen i mitt liv, men slik ble det ikke. Var en hel haug med noe pengestyr om penger som ikke ble utbetalt og visa versa! Hadde alt bestilt og bokka men som sagt pengene uteble og vi måtte avbestill hele bryllupet :murvegg: Kjempekjipt var det! :cry:

Men planen om å gifte seg uteble jo ikke og nå diskuteres det om vi skal ta det neste år. Kan jo si at med tiden som har gått har vi fått en liten sønn sammen også som nå er 2 mnd. Så nå har vi to gutter :D

Joda saken er at lommeboka vår er ikke akkurat stappefull men vi klarer oss helt greit. Vi har lyst å gifte oss ikke for festen skyld bare men ja fordi vi ønsker det og for å gjøre familien helt komplett! Men en fest er jo ikke å forakte heller!! :blunke:

Så nå lurer jeg på tips da. For å gjøre denne festen rimeligst mulig siden det er oss selv som må stå for hele greia!!

Hvem skal man be og blir folk såret vist de ikke blir bedt. Skal man bare be de aller aller nærmeste og utelukke tanter, onkler, kusiner osv. Kun ta foreldre søsken og et par vennepar hver?? Hva syns dere?

Tenkte også jeg kunne begynne å kjøpe inn litt og litt nå. Som en tiara her og et par sko der. Og heller ønske meg penger til jul og kommende bursdag og heller kjøpe noe til bryllupet. Også tenkte jeg å be gjestene ta med seg en flaske vin hver sånn at vi har til middagen. Syns dere det er frekt?? Har spurt et par i familien og de syns det høres helt greit ut.

Hva er billigst mat? Noen erfarne der?

Alle råd taes i mot med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den billigste maten er kanskje koldtbord.

Vi hadde det når vi giftet oss,og moder'n lagde alt.

Vi regnet 50 gjester,og da kom maten på 3000,-

Det dyreste er selvfølgelig alkoholen,dersom dere skal ha det.

Det vi hadde av orginalvarer hadde vi spart opp over lang tid.

Vi kjøpte når vi var i syden,på Danmarkstur osv.

Øl kjøpte vi på båten mellom Sandefjord og Strømstad,totalt 10 kasser.

Brudekjolen trenger heller ikke koste all verden.

Jeg kjøpte min fra Lilly i Danmark,og den kostet litt i underkant av 4000,-

Dette var med underskjørt og slør.

Sko fikk jeg til hundrelappen på Økonomisko.

Hvor dyrt dette brylluppet deres skal bli,bestemmer dere egentlig selv.

Kommer ann på hvor kravstore dere er.

Vi kunne selvfølgelig ha kjøpt en brudekjole til 10.000,eller mer,men hva er egentlig poenget med det?

Vi ville heller legge mer penger i festen,slik at gjestene også fikk litt igjen av kvelden.

Lokalet vi leide kostet 700,-

Slettes ikke dyrt det heller.

Å be gjestene ta med vin,ville ikke jeg gjort.

Jeg synes det blir litt smålig.

Nå vet ikke jeg hva som er vanlig der du bor,men her har jeg aldri hørt om liknende.

Lykke til. :wink:

Gjest Engel, ikke pålogget
Skrevet

Vi skal gjøre det enkelt og forhåpentligvis billig. Skal ha borgelig vielse (gratis) etterfulgt av middag for den aller nærmeste familien og forlovere (15-20 stk) hjemme hos oss selv. Dessert lager vi selv, middag kjøper vi enten fra catering (ca 200-250 kr pr pers) eller får noen kjente med kokkeferdigheter til å lage den. Vin blir pappvin kjøpt i Sverige, som vi heller over på noen flotte vinkarafler som vi har. Kaker baker vi selv, mend hjelp fra familien. Kjole kjøpte jeg meg på ferie i år (skal ha farget kjole), den kostet 800 kr og er kjempeflott!!

Det som kommer til å koste for oss er fotograf og bryllupsreise.

Vi vurderer en liten vennefest til sommeren i tillegg, en grillfest. Det vil jo også koste litt, men da bare for mat og drikke.

Så det er absolutt mulig å holde bryllup for en billig penge! Og om noen gamle tanter blir fornærmet gir jeg blaffen i, det er vi som skal kose oss!

Gjest Anonymous
Skrevet

En måte å få til et alternativt bryllup er å be gjestene ta med mat og vin istedet for gave. Det er veldig vanlig i mange andre land. Jeg vet også om folk som har gjort det her i Norge.

Det blir nok ikke like "stivt" som et vanlig norsk bryllup, men artig synes jeg det virker.

Det er heller ikke noen regel at du må ha brudekjole.

Venninna mi hadde kirkebryllup, men gifta seg i en rød selskapskjole.

Skrevet

En sommer jeg jobbet på Match opplevde jeg flere ganger at folk kjøpte hvit silke-kjole og sjal til 1000,- -1500,- som de skulle bruke som brudekjole. Det ble lekkert!

Skrevet
Den billigste maten er kanskje koldtbord.

Vi hadde det når vi giftet oss,og moder'n lagde alt.

Vi regnet 50 gjester,og da kom maten på 3000,-

Kan du fortelle litt om hva dere hadde?

Vi planlegger å gjøre det meste selv og vil gjerne ha tips!

Skrevet

Vi hadde følgende:

Karbonader

Kylling

Eggehakk

Skinkestek

Roastbiff/Remulade

Div Spekemat

Potetsalat

Loff

Skrevet

Jeg ville ha invitert KUN nærmeste familie og forlovere, evt. et par venner til, hatt festen på et egnet lokale (kanskje noen i familien har stort fint hus?), med god mat og drikke. Hvis dere bare blir en 15-20 stk. går det jo ikke SÅ mye vin til måltidet vel? (Ville reagert hvis jeg fikk beskjed om å ta med drikke selv... selv om jeg ikke drikker alkohol... hehe...) Så ville jeg hatt en avslappet og fin markering, og heller hatt en fest med flere venner etc. senere hvis dere ønsker det.

Men det er jo meg. Og vi hadde ca. 55 gjester i bryllupet vårt, så vi valgte jo litt større da... Man regner stort sett 1000,- pr. pers., det gjaldt for oss også. Så jo færre gjester, jo billigere - selvsagt. Vi hadde festen på hotell, og det var ikkeno dyrt egentlig! Da slipper man goså å stresse med mat etc. selv.

(Men antrekk og sånn må man ha uansett hvor få man er, så blir man 10 stk. får man det kanskje ikke ned i 10 000, om du skjønenr hva jeg mener).

Tror dere kan få et flott bryllup for en rimelig penge! Lykke til! :D

Skrevet

Barbie:

Thank you!

Høres bra, blir nok noe fisk/skalldyr også, tenker jeg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har flere ganger vært i brylluper hvor venner skal ta med noe, det har alltid vært vellykket. Har feks. fått telefon fra bruden om det er mulig å bake en kake, og så avtalt hva slags det skal være.

Var i bryllup nå i sommer der de grillet hele lam, og hadde fått utvalgte venner til å lage tilbehør (koordonert så det var litt kontroll på det). Funket KJEMPEBRA.

Var også på en vennefest etter en vielse utenlands, der man i sterdenfor gaver skulle ha med en tapasrett eller liknende og en flaske vin eller to. Det var en kjempekveld, virkelig en flott måte å gjøre det på syns jeg.

Så - go for it! Det er IKKE gjerrig å be folk ta med vin, det setter et personlig og litt uformelt preg på festen, og det er det mange som setter pris på:-)

Og et greit sparetips er jo ikke å legge så sinnssykt mye i en KJOLE da... Det er utrolig overprisete greier, en brudekjole er faktisk ikke verdt 15 000 uansett hvor flott den er - den skla brukes EN GANG! :o

Skrevet

Vet om noen i "sosieteten" som inviterte alle på skalldyraften, og ba alle ta med egen hvitvin. Ingen som reagerte på det. Ingen klaget på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...