Gå til innhold

Kvalm. Hva kan jeg spise?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vært kjempekvalm og spydd siden i går ettermiddag og har derfor ikke fått i meg så mye mat. Nå er jeg imidlertid veldig sulten men jeg vet ikke helt hva jeg burde spise. Til nå har jeg bare greid å få i meg et glass vann. Vanligvis så går det i ritz kjeks eller andre salte kjeks, men det har vi ikke nå. Jeg mener å ha hørt noe om at melkeprodukter ikke er så bra? Sterk mat er vel heller ikke så bra, men hvordan er epler eller banan?

(Visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette, så jeg beklager dersom det er feilpostet)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Melkeprodukter er ikke noe særlig nei.

Jeg har hørt at mange spiser loff og cola, etter de har hatt omgangssyken. Vet ikke hvordan det er med frukt egentlig.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sure frukter styrer jeg unna når jeg spyr, ingen vits å bidra med mer syre når det kommer opp igjen.

Pleier å spise helt vanlig hvit ris.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

jeg spiser bare eple når jeg ikke får ned noe annet.

var også kvalm igår, men etter å ha liggi å spydd en hel dag,spiste jeg to epler og vips, fin i magen.

Skrevet

Epler, loff og cola

Skrevet

Da prøver jeg meg på et eple og litt cola :) Loff er det dårlig med her, men kanskje hvetetortillas kan være et alternativ?

Vi har ikke vanlig ris heller, bare byggris :/

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er bare en myte at cola hjelper mot oppkast.

Skrevet

Det er bare en myte at cola hjelper mot oppkast.

Kanskje ikke rent fysisk, men det er vel heller snakk om hva man orker å få i seg, og hva man selv føler at hjelper på allmentilstanden når man er i den formen :)

Skrevet

Cola funker egentlig ikke på selve kvalmen,men gir energi pga sukkeret i colaen og koffeinet ;) Men vær forsiktig med kullsyren om du har veldig lett for å kaste opp (en rap og ops... )

Loff for at magen skal jobbe mindre om jeg forstod min lege rett.

Potetgull med salt ,fanta eller eplemost med farris bruker vi her.

Ellers bruker jeg ingefær mot kvalme og fenikkel mot luftsmerter.

Gjest luremegpå
Skrevet

Hei!!

Du , cola uten kullsyre er bra, salte chips( binder magen), og rasp eplet!!

Tro meg..

Jeg har en kropp spm ikke spyr, og blir ekstra kvalmen, dette hjelper!

Men er viktig å få ut kullsyren i brusen!

Goe bedring!!

Skrevet

Ser du allrede har fått råd om eplemost og farris. Det samme rådet fikk jeg fra legen da jeg hadde kraftig omgangssyke, og at dette skulle blandes halv om halvt. Samt spise noe salt hvis jeg klarte, som salt potetgull eller popcorn :jepp:

God bedring :)

Skrevet

Ja, sant det, med eplemos og farris, hadde jeg glemt. Fikk beskjed om å drikke det da jeg var på legevakten og hadde fått virus på balansenerven. Godt er det også :) Eplemos og farris altså, ikke virus på balansenerven. Det er ikke godt :bond:

Skrevet

Ingefära tycker jag fungerar utmärkt! Men ät den inte helt rå, det blir alldeles för starkt och du blir ännu mer kvalm. Testa ingefärs-thé kanske? :) banan tycker jag också fungerar fint. Cola eller andra söta drycker och godteri däremot blir jag ännu mer kvalm av, men det är väl individuellt.

Skrevet (endret)

Som noen sa over her - noe salt, det stabiliserer magen litt. Ellers kan syrlig mat hjelpe litt også. Man skal helst ikke spise alt for fet, tung mat - blir liggende lenge i magesekken før den går videre i systemet - ergo større sjans for at det kommer opp igjen! Drikk masse, kald klar væske. Helst mellom måltider, ikke til.

.. Og god bedring! Kvalme er grusomt!

Endret av Appelsinpiken
Skrevet

Takk for mange gode tips :)

Jeg har greid å få i meg noe mat, så nå får jeg bare ta tiden til hjelp. Ja, kvalme er grusomt. Det er heldigvis ikke like ekstremt hele tiden, kommer mer i bølger (så stadig vekk tror jeg at jeg er blitt frisk, men så kommer det tilbake...).

Skrevet

Jeg pleier rett og slett å spise noe jeg ikke blir kvalm av å tenke på.

Som regel er det grønne epler.

God bedring!

Skrevet

drikk cola! ingen myte at dette hjelper :)

Gjest *Mim*
Skrevet

Har hørt at gele er bra. Lett fordøyelig og gir energi. :)

Skrevet

jeg har alltid cola og ritzkjeks når jeg er syk :) Lett fordøyelig og gjør meg ikke mer kvalm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...