Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mars 2010 #1 Skrevet 22. mars 2010 Er en jente i starten av 20-årene som lenge har utsatt besøk hos gynekologen. Da jeg var yngre ble jeg utsatt for seksuelle overgrep, noe jeg fortsatt sliter med. Og det tok med veldig lang tid å bli komfortabel med kjærsten. Har den senere tid opplevd smerter, blødninger og ubehag og fastlegen nesten krever at jeg skal ta en gynekologisk undersøkelse. Har ingen problemer med å prate med legen, men det at noen skal se og spesielt ta på meg er absolutt ikke noe jeg hadde klart. Spørsmålet mitt er vel egentlig om det er noen som har noen gode tips til hva som kan gjøre besøket lettere? Har prøvd å forklare saken for gynekologen, men hun sa som folk flest: bare slapp av så går det bra. Jeg prøvde å slappe av, men ble så stresset at jeg gikk i bakken, og stakk så fort jeg kom meg på beina.... Er det noen mulighet for å ta undersøkelsen selv? For eksempel sånn vevsprøve hvor jeg selv stikker inn en pinne? Eller ultralyd? Mens legen ser på? Dette ble langt, men håper virkelig på noen gode tips!
Gjest KateW Skrevet 22. mars 2010 #2 Skrevet 22. mars 2010 TS, for det første,klarer du å flytte fokus fra at det er seksuelt fordi det er kjønnet ditt som skal undersøkes, til at det er en rutinesjekk som MÅ gjøres for at du skal være sunn og frisk? En undersøkelse som er viktig og lur, og som kan avdekke ting som du ellers kunne blitt syk av? Tenk at du er hos tannlegen. Jeg ville også undersøkt om denne gynekologen er god (om folk liker henne) spesielt siden du fortalte bekymringen din, og hun bare sa slapp av. Selv foretrekker jeg menn, fordi jeg syns de er mer forsiktige. Dette er selvsagt veldig personlig og varierer. Du kan IKKE ta noen av testene selv. Du kan ta med ei venninne som kan holde deg i hånda. Følgende tips fikk jeg første gang jeg var til undersøkelse, og det hjalp meg, selv om jeg ikke hadde din historie- - gå med skjørt, så slipper du å føle deg så naken, da kan du bare rulle det opp når du legger deg på benken. - skyv rompa så langt fram du kan, for da kommer hun lettere til - pust rolig, med magen - Dersom du føler kontroll vil være bra, så ber du henne si akkurat hva hun gjør når hun gjør det. ELLER du flytter fokus og tenker på noe helt annet, kakestykket du skal ha når du er ferdig, et glass vin, å ligge på ei strand... Skjønner? Tenke bare gode tanker - si at du er nervøs. - Hele undersøkelsen tar egentlig veldig kort tid. Fem til ti minutter, og det er ikke så lenge som det føles...
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2010 #3 Skrevet 22. mars 2010 Flere av prøvene kan du ta selv. Klamydiatest er den mest vanlige selvtesten, men celleprøve er også som selvtest i Sverige og enkelte andre land. Snakk med legen og hør om de kan få ordnet det på registeringsfritak? Ultralyd: Er usikker på om du kan ta hele undersøkelsen selv, men selve innføringen kan du gjøre uten problemer. Etter det kan du ha et teppe over benene og h'n da bare ser på skjermen.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2010 #4 Skrevet 22. mars 2010 Forøvrig, du ser du har blødninger. Er det tatt blodprøver av deg for å se om det er hormonene som tuller? Eventuelt kuttet ut hormonprevensjon for en tid for å se om det har en positiv virkning?
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mars 2010 #5 Skrevet 23. mars 2010 Flere av prøvene kan du ta selv. Klamydiatest er den mest vanlige selvtesten, men celleprøve er også som selvtest i Sverige og enkelte andre land. Snakk med legen og hør om de kan få ordnet det på registeringsfritak? Ultralyd: Er usikker på om du kan ta hele undersøkelsen selv, men selve innføringen kan du gjøre uten problemer. Etter det kan du ha et teppe over benene og h'n da bare ser på skjermen. Hvordan i alle dager skal man kunne ta cellprøver selv? De skal tas på spesielle steder i livmorhalsen, man må se hva man gjør. Og UL staven kan man heller ikke bare putte inn selv. Den skal ikke langt inn, men legen må bevege den litt for å komme til akkurat der h*n trenger å se.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2010 #6 Skrevet 23. mars 2010 Hele UL undersøkelsen kan ikke gjøres selv, men selve penetreringen kan gjøres av kvinnen selv. Etter det er det skjermen legen orienterer seg etter. Den testen jeg sikter til i Sverige er om jeg ikke husker helt feil Sen-C-Test. Det begynner bli en stund siden jeg leste den artikkelen, og jeg har ikke linkene på denne datamaskinen. My-Pap or Tam Pap er også to alternativer, men de mener jeg ikke er i bruk i Europa ennå.
Gjest KateW Skrevet 23. mars 2010 #7 Skrevet 23. mars 2010 Vi snakker om ei jente som skal til gynekolog for første gang. Hun trenger praktisk og realistisk gjenomførbare råd. Da hjelper det ikke om man kanskje kan ta celleprøve selv i Sverige!Føre inn UL stav og sånn GU-jekk, la legen gjøre det. Det er helt sikkert mindre ubehagelig og mer smertefritt. Dette er noe legen kan, noe legen gjør og jobber med. Det er aseksuelt og det handler om å flytte fokus, og ikke gjøre det større enn det er. Ta med ei venninne, kjæresten eller få en av legesekretærene med inn som kan holde deg i hånda, og snakke med deg om noe helt annet. Rett og slett.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2010 #8 Skrevet 23. mars 2010 Jeg ser ingen grunn til å ikke informere om tilbud som finnes, selv om de er lite utbredt. Hva nå om legen faktisk kan bestille inn dette for henne? Det er svært mye som ikke er i vanlig bruk som blir brukt ved registerinsfritak, og et er en formalitet. At det trolig ikke er mulig pga at dette ikke er et medikament med en underskelse, og det da trengs et tilbud på labratoriet er en annen sak. Men om det er "sett" som deles ut (en til pasient og en til lege eller lab) skulle det være en ren bestillingssak. Det forutsetter da at legen vet om dette, og ikke alle leger har hørt om alt. Å føre inn "jekken" og ultralydsonden selv er forøvrig noe som blir anbefalt å gi som et tilbud, nettopp pga at det føles mindre invaderende, og dermed mindre ubehagelig, for de fleste.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mars 2010 #9 Skrevet 23. mars 2010 Det å ta med meg en venninne eller noen andre kommer ikke til å hjelpe meg i det hele tatt. har prøvd det, men ble nesten enda mer stresset..... Men jeg skjønte ikke helt det med de testene jeg kan gjøre selv. Mener du at jeg går på apoteket og kjøper tesen/eller er det legen som kjøper inn? For å si det sånn så kjører jeg heller flere timer til Sverige for å kjøpe en sånn test fremfor at legen gjør det. At legen selv på bevege Ultralydstaven skjønner jeg jo, men håper hun er villig til å la meg føre den inn selv. Og til sist vil jeg bare si at for meg handler ikke dette om noe seksuelt, og jeg blir ikke tent av gynekologen. Jeg har veldige intimitetsproblemer, og kan ikke engang vise meg i bikini foran bekjente/ikke fult så nære venner. Men dette er noe jeg jobber med for å forbedre, men det kan ta lang tid før jeg blir konfortabel med å blotte hele "privaten" for en lege. Er også veldig redd for at hvis jeg "tar meg sammen" og drar til gynekologen og får et stort tilbakesteg...
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2010 #10 Skrevet 23. mars 2010 Jeg er usikker på dette. Det er noen år siden jeg undersøkte detaljene i det, og slik som jeg husker det var det en "tampong" man gikk med og den ble da sendt inn til et labratorium. Om det da finnes "sett" bør det være en lett sak for legen å bestille det inn, men om det krever mer avansert labratorieutstyr el så vil det forvanske det. Spør legen om h'n kan skjekke opp de navnene jeg nevnte der, bør være relativt enkelt å finne ut mer ved de informasjonskanalene de har tilgengelig. UL staven skal det ikke være noe problem med at du fører inn selv, og jeg reagerer egentlig på at det ikke har blitt tibudt deg automatisk. Er beroligende vurdert? Eventuelt lett narkose? Jeg er klar over at det ikke løser problemet for alle (for meg var det totalt uaktuelt), men for svært mange er det alt som trengs.
aline Skrevet 23. mars 2010 #11 Skrevet 23. mars 2010 Kanskje det kan hjelpe dersom du finner en gynekolog (spesialist) som du kan få en samtaletime med først? Forklar ved bestilling av time at du har blitt utsatt for overgrep og at du pga det fremdeles sliter med å la noen se eller være i nærheten av deg der. Kanskje det å snakke med vedkommende først, i en situasjon du VET ikke kommer til å ende med undersøkelse den dagen uansett, kan gjøre det lettere. Samt at du da kan høre om muligheter for å gjøre noe selv. Det vil jo bli dyrere for deg, for du må betale for timen, men siden du er villig til å kjøre til sverige for å skaffe utstyr, så er du kanskje villig til å betale det ekstra også, om det er en mulighet? Jeg synes det høres merkelig ut å skulle kunne ta alle prøvene selv, da de er inne og tar prøver fra livmortappen i tillegg til skjedeveggene, og de bør kunne SE på deg for å kunne ta en fullstendig undersøkelse, vil jeg tro. Det blir som å skulle undersøke munnen uten å kunne SE på munnen, bare på bildene av tennene. Har du tenkt på dette som nevnes over, med beroligende, narkose etc etc?
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2010 #12 Skrevet 23. mars 2010 En korrigering her fra meg forøvrig, jeg har av en eller annen husket feil land. Det er i England og ikke Sverige. Et par søk førte meg til denne siden: http://www.drthom.com/service/Tampon-Smear-Test?gclid=CLPvsPrkzqACFUuK3god7grDzg Rimelig shabby, men du kan trolig bruke den til å søke deg videre. Men i første omgang er det meget mulig det holder med hormonprøver og eventuelt en UL.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mars 2010 #13 Skrevet 23. mars 2010 Det beste er nok om du får en tur til gynekologen først som ikke innebærer selve undersøkelsen. Et besøk hvor dere går igjennom hva som skjer, hvilke instrumenter som brukes, hvorfor de brukes og hva som undersøkes. Selv om du teoretisk sett kan gjøre enkelte ting selv er det ikke å anbefale, med mindre du har utdannelse innen feltet ser jeg ikke for meg at du skal kunne ta celleprøve eller kjenne på livmoren. Klamdia kan taes ved urinprøve på legekontoret, eller du kan kjøpe deg hjemmetest. Men, det er utrolig mye annnet som også kan være årsaken til blødningene dine, for min del så var det forstadiet til kreft. Dette har ført til at jeg virkelig har overkommet GU angsten min (jeg besvimte første gang). Når jeg er på GU nå foretrekker jeg at legen har med seg noen inn som hjelper til, så går det mye raskere, og at legen hele tiden forteller meg hva som skjer. Har også alltid på meg lang topp eller kjole slik at gåturen fra omkledningshjørnet til stolen ikke føles så naken. Lykke til, dette klarer du
Gjest Jente Skrevet 28. mars 2010 #14 Skrevet 28. mars 2010 Jeg var kjempenervøs også og måtte på utredning pga problemer. Var kjempenervøs men mer nervøs for helsa så lot det stå til. Etterpå var jeg kjempeoverasket fordi det var så fort overstått. UL delen var bare ubehag når han stakk apparatet inn, deretter så vi på skjermen sammen og han forklarte godt underveis. Derettet celleprøve som var litt ubehagelig men også fort overstått. Jeg var vel inne hos ham i 25-30 minutter men satt i stolen i fire av dem. Første gangen er verst, og kan forstå at det er verre for deg som har opplevd noe vondt, men det er faktisk ikke så ille. I tillegg til at dette ikke er seksuelle handlinger for leger/gynekologer så er de nok i tillegg vant til at folk er nervøse. Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå