Gå til innhold

Peiling på løpesko?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg er på jakt etter et par løpeesko, og lure på om det er noen her som har noen sko de vil anbefale.

Jeg er tung, så trenger sko som passer for tunge løpere. Jeg har fått "testet" bena mine i en sportsforretning og har normalpronasjon (de anbefalte meg sko til langt over 2000,- og det synes jeg er litt mye, så tenke å høre her om noen tips, så kan jeg dra å prøve dem i en butikk). Normale til brede føtter, og høy vrist.

Løper mest på tredemølle, men kommer vel muligens også til å løpe litt på asfalt eller grus utover våren. Men, det blir nok uansett mest tredemølle. Jogger 1-3 ganger i uken.

Tenker å bruke opp mot ca 1700,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hvilken sportsforretning du testet deg i, men er vel godt mulig at det var Löplabbet? Jeg kjøper alltid løpeskoene mine her. Det er som regel dyrt, men jeg vet at jeg trenger litt spesialtilpassede sko, får lett beinhinnebetennelse og jeg løper opp mot 6 ganger i uken. Så jeg vil si at det er verdt prisen.

Ettersom du sier at du skal løpe på tredemølle og er litt tung, så er det enda en grunn til å satse på tilpassede løpesko. Tredemølle er hardt underlag for bena, og når man har litt vekt i tillegg, så er dette stor belastning både for ben og ikke minst knær. Så jeg anbefaler deg i gjøre en investering i gode sko dersom du skal løpe på hardt underlag som tredemølle og asfalt. Prøv å variere med litt jogging i ulendt terreng og grus innimellom.

Løpesko er jo dyre, så et alternativ er jo å høre med forretningen du var i, hvilke sko de vil anbefale, merke seg navnet og merket, og deretter finne dem muligens billigere på nettet.

Uansett, lykke til med løpingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Cessa sier...

Invester i helsen din! fra 1700 til 2100 f.eks er ikke allverdens når vi snakker om å ta vare på føtter og kne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder føtter bør du ikke tenke pris. Tenk heller på at føttene er den delen av kroppen din som får mest juling hver dag, og at de er vel verdt en litt dyr investering. For resten av kroppen gjør det ikke noe med billige klær, men når det gjelder sko bør du ikke snu på krona. Det kan være du finner noen sko til kr 1600 som du synes passer godt og som tilsynelatende gir god støtte og demping. Så, etter å ha jogget i et halvt år, får du plutselig senebetennelse i foten fordi skoene ikke var laget for store og tunge mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Takk for svar selv om ingen faktisk klarte å tipse om noen sko slik jeg spurte om.

Jeg får vel bare tusle tilbake til sportsbutikken og kjøpe de jeg fikk anbefalt da (det var ikke på Loplabbet forresten, men en annen sportsforretning her i byn som er kjent for å være gode på joggesko). Tenkte bare at det kanskje var noen andre som også hadde noen tips. Jeg ble anbefalt å kjøpe de aller dyreste skoene de hadde i hele butikken, så fikk nesten en følelse av at han jobbet på provisjon eller noe. Selv om jeg er tung så har jeg på en måte litt problemer med å forstå at jeg som bare skal mosjonsjogge, og som ifølge han har helt normalt føtter som i utgangspunktet ikke trenger noe spesialtilpassing, skulle ha behov for den aller dyreste toppmodellen.

Men men, jeg får vel bare bite i det sure eplet og kjøpe svinedyre sko da. Jeg har jo selvsagt ikke lyst til å få varige problemer med knær eller ben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan kjøpe deg billigere sko og satse på at alt går bra... Man tar forskjellig risiko.. =)

Og om vi anbefaler, så betyr det jo ikke at de nødvendigvis passer. Da jeg gikk og sjekket mine føtter på en slik scanner, så hadde jeg f.eks slik trykk på noe steder, men vagere på midten. Om noen anbefaler "denne asics modellen" så er det vel og bra for dem. Man kan faktisk ha normale føtter men likevel så det jo forskjellig på normale føtter også. Noen har tungt press på hæl, andre har utoverben med lite eller ingen trykk i midten etc. Joggesko er blitt mer tilpasset nå, ikke så ille som bukser men du skjønner hva jeg mener.

Opp med humøret og invester i hva du selv ønsker, du trener da ikke høre på rådene her heller om du ikke synes det er verdt det.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke stoler helt på den butikken du var innom, så kan du jo gå til en annen butikk. Det er ikke alltid disse selgerne har peiling, og hvis du føler at de absolutt ville ha deg til å kjøpe de dyreste de hadde, så er det kanskje et dårlig tegn.

Men hvis du bor i Oslo så er löplabbet å anbefale. Hvis du sjekker hjemmesidene deres så kan du se hvilket utvalg av sko de har. Tror de fleste skoene der koster mellom 1000 og 1800...

Gode sko er viktig, jeg har en kneskade, og underpronerer ut av en annen verden, men skoene jeg trengte kostet "bare" 1400kr. Så jeg tror du kan få sko som koster under 2000kr som passer til deg. Jeg har ikke nok kunnskap til å anbefale et spesielt skopar, men gå innom löplabbet hvis du har mulighet til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I tilfelle du ikke har kjøpt sko allerede, så kan jeg varmt anbefale Nimbus fra Asics!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en sko jeg liker veldig godt. Jeg vil tipppe de fleste sportskjeder vil rangere denne høyt oppe blandt løpesko. Om du er litt tålmodig vil jeg anbefale deg prøve div modeller litt rundt omkring, så du finner den type som passer deg best.

Om du velger Gel-Kayano 16, så må du kjøpe den på xxl, da den koster ca kr 1900,- hos andre sportskjeder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Gå tilbake for å få merke og modell på skoen du fikk anbefalt, også gjør du litt research for å finne tilsvarende modeller selv. Da veit du hva du har fått anbefalt, og du kan begynne letingen etter noe i din prisklasse. Du burde faktisk komme rimelig langt dersom du kan strekke deg opp til 2000,-. :)

Jeg veit at Mizuno(?) har sko som er beregnet på brede føtter og høy vrist, men hvordan de er med tanke på vekt, veit jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asics Kayano skal være bra hvis man har en litt tung kropp siden dempingen er veldig god. Men skoene er laget for overpronasjon, jeg vet ikke om det kan skade bena å løpe på slike sko om man har normalpronasjon. Jeg er i hvert fall veldig fornøyd med Kayano

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...