Tiger Skrevet 29. april 2002 #1 Skrevet 29. april 2002 Jeg har lenge ønsket meg en katt, men har innsett at en liten leilighet uten balkong ikke er et ideèlt hjem for en liten pus. Nå skal vi imidlertid flytte og har satt krav om minimum 100m2 og rimelig stor terasse. Trodde min drøm som katteeier snart skulle gå i oppfyllelse, men så kom svigermor og en tante og sa at innekatter ofte blir gale, og at de vanskelig kan taes med utenfor leiligheten og overlates til andre i forbindelse med ferier ol. Vi er veldig glade i å reise, så ville det være umulig å plassere en innekatt på pensjonat eller hos gode venner mens vi er borte? Hvis man har leker og muligheter til å stimulere katten inne, vil det likevel klikke for den etter en stund? Er det ikke enkelte rasekatter som liker seg best inne på små områder? Er det noen med erfaring som kan gi meg noen gode råd?
Ada=) Skrevet 29. april 2002 #2 Skrevet 29. april 2002 Hei! Jeg mener bestemt at du kan ha innekatt på 100 kvm og terasse! Vi har katt (foreldrene mine) og den stortrives inne. Den har leker, kattekurv, og kattedo. men den liker dårlig å være alene (over lengre perioder). Dette er sikkert fordi det er en innekatt og derfor også er utrolig kjælen! mye mer enn noen hund jeg noengang har møtt. Når foreldrene mine reiser bort får de bare noen til å mate katten og skifte på doen dens (sånn at den hele tiden bor hjemme hos seg selv), men dette gjør jo at det ikke går an å reise bort i lengre perioder enn ca 1 uke om gangen. Dersom dere reiser mye og har venner som kan passe katten tror jeg ikke det blir noe problem, i hvert fall hvis dere venner den til det fra starten av. Når det gjelder raser, vet jeg veldig lite. Vår katt er "gatemiks", men mamma har sagt at hun vil kjøpe en rasekatt neste gang (kanskje fordi man da kan være mer sikker på å få et gemytt man vil ha?) Jeg ville sjekket ut div rasekatter dersom jeg var deg -de har sikkert masse litteratur om dette i bokhandelen! Lykke til! -Skulle ønske jeg kunne få meg katt, men jeg skal til utlandet i over ett år... gleder meg til jeg kan få meg katt i hvert fall!!
ivanka Skrevet 29. april 2002 #3 Skrevet 29. april 2002 jeg har en katt som tidligere var innekatt, og ja, den var helt sprø. frustrert og mistilpass, vasket seg aldri og virket ikke særlig lykkelig. (kastrert hannkatt) den bodde da i en leilighet på minst 100 kvadrat, men det hjalp altså ikke. nå har vi flyttet ut av byen og tatt med oss pus, som har blitt en helt ny katt. etter at jeg har sett den enorme forandringen dyret har gått gjennom, synes jeg fryktelig synd på alle innekatter, rett og slett.
Tiger Skrevet 29. april 2002 Forfatter #4 Skrevet 29. april 2002 Har sjekket litt rundt på nettet i dag, og da leste jeg at innekatter som ikke får nok oppmerksomhet via lek og kos kan bli aggressive, mutte og smågale. Kan det være dette som skjedde med din katt? Det er ikke for å kritisere eller noe, jeg bare lurer på om det er det som er årsaken til at noen innekatter blir helt utafor. I så fall er det jo nemlig noe jeg kan gjøre noe med. Hadde katten din vært utekatt tidligere?
Charmina Skrevet 29. april 2002 #5 Skrevet 29. april 2002 Heisann Jeg har hatt flere innekatter i mange år, og de har aldri blitt verken sprø eller gale! De har vært rolige,fornøyde katter som har trivdes inne. Nå er det vell noen raser som passer bedre til innekatter en andre raser. Jeg hadde tre perserkatter og de er jo som oftes innekatter. De første årene jeg hadde dem bodde jeg i en liten leilighet med en liten altan, og senere flyttet jeg i hus med hage.Der bygde vi en liten katte gård til dem og der likte de seg. Men med en gang det blåste litt eller kom regn ville de inn. de ville også alltid inn for å gå på kattedoen sin (komisk egentlig). Skal du ha innekatt kan jeg råde deg til å velge en rolig rase, og kanskje ha to stykker slik at de kan holde hverandre med selskap. det er ikke værre å plassere en innekatt på pensjonat eller hos kjente det er ialllefall min erfaring! Lykke til Klemmer fra12
Turte Skrevet 29. april 2002 #6 Skrevet 29. april 2002 Vi har hatt innekatt i ti år nå. Den er hverken utilpass eller unormal på noe som helst vis. Den er sosial og kosete. Den trives godt, det kan man tydelig se! Da vi fikk den bodde vi i en ettroms leilighet, men nå bor vi på mye større plass. Den har trivdes på alle stedene vi har bodd og er med oss på ferie til Trøndelag om sommeren. De som sier at innekatter har det værre enn utekatter, mener jeg er full av fordommer. Ikke noe i veien med innekatt så lenge den ikke kjenner til noe annet liv den kan savne. Men den må ikke være for mye alene, helst ikke mer en åtte timer pr dag. Og man må vise den mye positiv oppmerksomhet selvsagt.12
ivanka Skrevet 30. april 2002 #7 Skrevet 30. april 2002 katten min levde sine første tre år uten å ha vært ute i det hele tatt, den var i utgangspunktet min samboers katt, og jeg vet at den har fått masse kos og oppmerksomhet av ham og andre -den bodde i et kollektiv med flere katteelskere. som et resultat er den veldig glad i mennesker og kos - elsker å få besøk av nye mennesker den kan bli venner med, kaster seg over naboene når de kommer forbi huset vårt... om morgenen tråkker den rundt i beina på meg og remjer til jeg setter meg ned og tar den på fanget. jeg bodde altså ikke sammen med pus da den var innekatt - det ville jeg ikke turt heller, siden den var helt utilregnelig (og veldig sjalu på meg). pus var kjent som 'den gærne katta til (kjæresten min)'. da pus ble utekatt, ble den helt harmonisk med en gang. det var som å slå på en bryter, helt merkelig å se. i begynnelsen var den ganske nervøs ute, men ble veldig trygg etterhvert. men forvandlingen av gemyttet skjedde altså fra den ene dagen til den andre, og det var bare muligheten til å være ute som forandret seg, så jeg er ganske så hellig overbevist om hvorfor pus plutselig ble et lykkelig dyr. i dag elsker han å være ute, så sant det er varmegrader kommer han stort sett bare inn for å spise, kose og ta en blund i blant. og jeg blir så glad når jeg ser hvor godt den har det nå! og da tenker jeg at 'sånn skulle alle katter få lov til å ha det'. når det er sagt - jeg tror det er noen katteraser som liker seg godt inne, men det vet jeg ikke allverden om. vår pus er delvis av skogkatt-avstamming, kanskje det er derfor utelivet er så nødvendig for at den skal ha det bra?
Tiger Skrevet 30. april 2002 Forfatter #8 Skrevet 30. april 2002 Tusen takk for alle svar til nå. Er fremdeles i kjempetvil, så er det flere med erfaringer, er jeg glad for å høre om de -både gode og dårlige.
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2002 #9 Skrevet 30. april 2002 Hei tiger:-) Jeg har bare en leilighet på 80 kvm og hage.Min pus er en Cornish Rex *kaller henne puddel pus* Pelsen er krøllete men ikke stive krøller de er myke.Pelsen krever lite stell et pusseskinn er nok og hun er fin for alergikere. Hun er leken hele livet,stor trives inne og ser på de andre kattene som er ute.Når hun sitter i vinduet å ser ligner hun en egyptsk katt som du kan se på gamle malerier der nede.Jeg råder deg til å kjøpe en slik en selv om de koster 3000 kr.Da vil du få mye morro selv av alle de påfunnene den har,og hun vil være med der det skjer noe. Katten min er ikke gal bare naturlig og morsom.Innekatter lider ikke noe nød heller fordi de veit ikke hva det er å være ute. en pusehilsen fra indianlady
Tyren Skrevet 1. mai 2002 #10 Skrevet 1. mai 2002 Jeg har to innekatter og har ingen problemer med dem. Vi bor i en tre roms leil på ca 66 kvm, balkongen blir flittig brukt av begge kattene året rundt. Ingen av kattene mine er mer gale enn normalt, bare fryyyyktelig bortskjemte....
Snupzy Skrevet 5. mai 2002 #11 Skrevet 5. mai 2002 jeg har selv en innekatt. den er av rasen perser. ikke noe problem i det heletatt.... da jeg fikk den bodde jeg i en liten etromsleilighet og den trivdes kjempebra.. nå har jeg flytte til noe som er mye større,men trives like godt om ikke bedre her.. når jeg skal ut å reise så tar jeg den med meg og om jeg ike kan det så er det ikke noe problem å få noen til å passe den.. den er kjempekosen..og er ikke noe sprø eller gal... det er ikke noe problem med innekatt så lenge den ikke kjenner til utelivet.. katten min har forøvrig en daglig luftetur på verandaen:) det liker den kjempegodt:)12
Nala Skrevet 15. mai 2002 #12 Skrevet 15. mai 2002 Heisann! Jeg og mannen min har verdens herligste innekatt. Vi var veldig i tvil om vi skulle gå til anskaffelse av katt ettersom vi bodde i leilighet i tredje etasje i Oslo og ville måtte ha henne inne. Men vi fikk vite det at så lenge katten er inne fra hun er lita, går det greit. Og det har det gjort. Vi hentet henne som kattunge hos Dyrebeskyttelsen i Oslo. Og hun slo seg til ro med en gang i vår 54 kvadrats leilighet. Vi leker masse med henne, samt at hun er flink til å aktivisere seg selv. Og vi synes hun er SÅ skjønn. Nå kjøper vi oss snart hus med veranda og hage, så vi får se om vi etterhvert venner henne til utelivet. Får se hvordan det går. Jeg tror det vil gå helt fint for deg å skaffe innekatt, så lenge det er en katt som ikke er vant til utelivet fra før. Lykke til! Nala
BK Skrevet 26. juli 2002 #13 Skrevet 26. juli 2002 Jeg har selv en Hellig Birma som innekatt i en 3 roms leilighet. Det går utmerket bruker å gå med den ute i bånd dette gar veldig bra da han er vant til det fra han var en liten kattunge.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #14 Skrevet 7. oktober 2020 Gammel tråd, men jeg kommenterer likevel, hva er deres nedre grense for to katter? Bor i en leilighet på 66 kvm og begynner å lure på om det er for lite for to katter? Anonymkode: 51cf5...cec
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #15 Skrevet 7. oktober 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Gammel tråd, men jeg kommenterer likevel, hva er deres nedre grense for to katter? Bor i en leilighet på 66 kvm og begynner å lure på om det er for lite for to katter? Anonymkode: 51cf5...cec Om de får gå daglig ut i bånd eller ha en luftegård så synes jeg det er innenfor. Vi har 50 kvadrat og to innekatter. De er mye ute i trygge omgivelser og har det helt topp😁 Anonymkode: 3de16...7b4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #16 Skrevet 7. oktober 2020 Jeg har og to, og 50 kvadrat. Har hage som jeg har gjerdet inn deler av også. Anonymkode: 2083e...99f
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #17 Skrevet 7. oktober 2020 Anbefaler å velge rase som trives som innekatt. Har selv hellig birma og britisk korthår, og begge har hattmulighet til å gå ut, men har blitt et par minutter på terrassen om gangen. Så i praksis fornøyde innekatter! Anonymkode: c0410...f81
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #18 Skrevet 8. oktober 2020 On 10/7/2020 at 3:30 PM, AnonymBruker said: Gammel tråd, men jeg kommenterer likevel, hva er deres nedre grense for to katter? Bor i en leilighet på 66 kvm og begynner å lure på om det er for lite for to katter? Anonymkode: 51cf5...cec Jeg har to på 50kvm. Det fungerer helt fint Gi kattene mulighet til å leke også i høyden, ikke bare bruk gulvarealet. Sørg i tillegg for mental stimuli, det blir de også slitne av. Leke kan de gjøre frem og tilbake på det arealet du har, og mye av kattens lek går ut på å gjemme seg, luske og nærme seg et bytte sakte men sikkert. De er ikke som hunder som trenger mye plass å løpe rundt på, selv om de selvfølgelig også får zoomies innimellom. De er også smidigere enn hunder, så den plassen du har trenger ikke å være strippet for møbler for at de skal få utbytte av den. De lurer seg mellom møbler og hopper rundt og opp på ting uansett hvor mye eller lite gulvplass de har til rådighet. Er kattene uvenner og går i tottene på hverandre derimot, så er jo saken en annen, for da må man skille dem. Men det tror jeg ikke var tilfellet her? Uansett så er nok omplassering lurt å vurdere i akkurat den situasjonen. Anonymkode: a71c9...261 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #19 Skrevet 9. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har to på 50kvm. Det fungerer helt fint Gi kattene mulighet til å leke også i høyden, ikke bare bruk gulvarealet. Sørg i tillegg for mental stimuli, det blir de også slitne av. Leke kan de gjøre frem og tilbake på det arealet du har, og mye av kattens lek går ut på å gjemme seg, luske og nærme seg et bytte sakte men sikkert. De er ikke som hunder som trenger mye plass å løpe rundt på, selv om de selvfølgelig også får zoomies innimellom. De er også smidigere enn hunder, så den plassen du har trenger ikke å være strippet for møbler for at de skal få utbytte av den. De lurer seg mellom møbler og hopper rundt og opp på ting uansett hvor mye eller lite gulvplass de har til rådighet. Er kattene uvenner og går i tottene på hverandre derimot, så er jo saken en annen, for da må man skille dem. Men det tror jeg ikke var tilfellet her? Uansett så er nok omplassering lurt å vurdere i akkurat den situasjonen. Anonymkode: a71c9...261 Burde kanskje vært mer tydelig, foreløpig er det kun yngste katta som jeg holder inne pga manglende stedssans. Hun er 6 mnd, og skal få prøve seg utendørs når hun fyller 1 år. Eldste katta slipper jeg ut om dagen, kun fordi jeg var med han de første gangene og oppdaga han skyr kjørende biler som pesten (vi bor nær en tungt trafikkert vei) Anonymkode: 51cf5...cec
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå