Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mars 2010 #1 Skrevet 20. mars 2010 Jeg var ikke sikker på hvor jeg skulle legge inn denne tråden, så skriver her :gjeiper: Saken er: Jeg har drevet veldig mye med selvskading (kutting; har ikke gjort det på over et halvt år), og har massevis av stygge arr på armene. Dette blir selvsagt et problem om sommeren, ettersom jeg ikke vil at andre skal se det.. De siste sommerene har jeg enten hatt på genser (og nærmest besvimt av varmen), eller jeg har våget å gå i kortermet når jeg har vært sammen med mine aller nærmeste venner. (Men jeg fikk plutselig beskjed av en venninne som også har depresjon at hun hadde inntrykk av at jeg drev og viste meg frem, noe jeg syntes var sårende fordi det er det siste jeg vil, og jeg trodde at jeg kunne føle meg trygg med vennene mine ) Nå har vi imidlertid flyttet til et annet sted og fått en del nye venner. Jeg har ikke lyst til at de skal se arrene mine, og vil derfor prøve å finne noen lette og tynne klær som jeg kan bruke om sommeren. Problemet er at jeg synes det er så vanskelig å finne sånne klær. Er ganske "guttete" i formen, og synes ikke jeg kler sånne "gravid-tunikaer" som er så populært for tiden.. Har også lyst til å finne noe som jeg kan bade i. Er det noen som har forslag til butikker, enten i byen eller på nettet hvor jeg kan få tak i denslags klær? Er svært takknemlig for svar! (Dere som har lyst til å komme med kommentarer om hvor patetisk det er å kutte seg, kan bare spare seg. Jeg vet at det er en ufattelig dårlig løsning, men når man er i desperate situasjoner, tyr man til dumme løsninger.)
TanteBrun Skrevet 21. mars 2010 #2 Skrevet 21. mars 2010 Denne tråden hadde kanskje passet best i "klær, sko og mote"-tråden, siden det dreier seg om tips til klær. Når det gjelder tips til klær vil jeg anbefale flortynne plagg, f.eks av chiffon. De litt transparente men uten å se detaljer. Ellers ser jeg at mange av disse type plaggene jeg har er laget av polyester (måtte sjekke skapet nå) . Jeg liker egentlig ikke polyester, men sånne transparente og sensuelle plagg er nå engang stilen min, og ”polyesterfølelsen” er lite merkbar på så tynne plagg. Sånne plagg kommer vel i alle mulige varianter hvert år. Vet ikke om dette hjelper noe særlig, men det var nå engang det første jeg tenkte på. Håper du får det slik du vil
Ego Skrevet 21. mars 2010 #3 Skrevet 21. mars 2010 Jeg forstår at du vil skjule arrene dine - jeg har selv i perioder hatt direkte grusomt utseende underarmer pga kutting, og dermed også brukt mye tid på å planlegge hva jeg kunne ha på meg. F.eks. var det ikke nok med langermet, da jeg har for vane å trekke opp ermene innimellom. Dermed måtte alt være stramt nok rundt håndleddene til at jeg ikke kunne dra dem opp. Men så kom jeg fram til at jeg ikke lenger orket å skjule dette. Med fortsatt hissige, blodrøde merker dro jeg ut iført t-skjorte, med en god venninne ved min side, og tvang meg selv til å holde hodet høyt og se folk i øynene hele kvelden. Det var vanskelig, jeg skammet meg, og følte at folk så på meg som oppmerksomhetssøkende og "emo" (selv om jeg hater den generelle bruken av det uttrykket). Men det ble enklere. Etter hvert. Jeg fikk endel spm om hvorfor jeg hadde kuttet meg, og fikk mye god respons når jeg forsøkte forklare hva som lå bak. Etter en tid ble det til at jeg ikke lenger tenke over arrene. Jeg har vært heldig, og de fleste arrene har etter hvert bleknet såpass at de er meget lite synlige. Uansett vet jeg at jeg aldri mer vil skjule eventuelle nye skader (selv om jeg håper det aldri igjen blir en aktuell problemstilling). Nå er jeg også litt stolt over å bære mine arr, da de viser at selvskadingen er noe som ligger i fortiden. Din venninne som mener du viser deg fram er kanskje misunnelig på et vis. Eller bare uforstående - om hun selv aldri har bedrevet selvskading. Men du selv skal huske på at det er stor forskjell på å aktivt be om oppmerksomhet omkring sine arr, og det å bare la være og skjule dem.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mars 2010 #4 Skrevet 22. mars 2010 Jeg har også endel arr etter selvskading. Nå er det 6 år siden jeg kuttet meg siste gang og arrene har bleknet. Jeg ser dem godt selv. Men hever hodet høyt og tenler di er en del av meg. Når jeg vil skjule dem av og til tar jeg på meg en stor klokke eller armbånd av noen slag. Det avleder ialfall litt:)
Ella_Grey Skrevet 22. mars 2010 #5 Skrevet 22. mars 2010 (endret) Hvite/lyse lette skjorter i bomull er kjempefine å bruke når det er varmt. litt forskjellig her hos H&M (noen med lange ermer, hvis du blar) Du kan f.eks ha en helt vanlig lys bomullskjorte igjenknappet, eller åpen over en singlet, eller åpen over en bikinitopp. Men du kan også drite i det å gå med korte ermer. Jeg hadde ikke tenkt at du var oppmerksomhetssøkende. Endret 22. mars 2010 av Ella_Grey
Gjest Aurora:* Skrevet 22. mars 2010 #6 Skrevet 22. mars 2010 Jeg har selv drevet med selvskading, hender til tider nå og da det er alt for mørkt i mine tanker. Men jeg har aldri tenkt over at jeg må " skjule " det, hender jeg bruker en tynn cardigan da det ser ut på som det verste. Ellers føler jeg at arrene blekner med tiden. Jeg går med miniskjørt om sommeren, og singletter, tror ikke det er slik at folk studerer armene eller lårene mine. Er ikke slik at jeg studerer andres armer eller ben akkuratt, derfor tenker jeg ikke noe spesielt over det. Det du kan gjøre er og ta litt selvbruning der du har veldig synlige arr, for og dempe det litt :-) Håper dette hjelper deg.
LetThemEatCake Skrevet 22. mars 2010 #7 Skrevet 22. mars 2010 (endret) Jag har också självskadat i flera år, men slutade för ca 2 år sedan och är helt full av vita, breda ränder över hela kroppen. Jag tänker faktiskt inte så mycket på det längre, förutom i formella sammanhang eller när jag ska träffa nya människor, och den enda anledningen till det är att jag inte vill att folk ska döma mig efter mina ärr eller bli skrämda. När det är barn eller yngre tonåringar med i bilden brukar jag också försöka skyla ärren. Jag skäms väldigt sällan och har börjat acceptera att de är en del av mig och ingenting jag kan göra någonting åt. Men till de tillfällena då jag faktiskt vill dölja dem så är det antingen en tunn cardigan eller en kofta som gäller. Vi enstaka tillfällen så blir det en långärmad trikå, men det är så tråkigt, haha. När det gäller badkläder - strunta i vad folk tycker (eller rättare sagt vad du TROR att folk tycker)! Det ska vara bekvämt att leva. Men om du inte har kommit så långt att du vågar det än så är det väl en strandklänning eller t-shirt som gäller. Du kan ju köpa dig en stor sjal att ha om axlarna? Edit: Tillägg Endret 22. mars 2010 av LetThemEatCake
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mars 2010 #8 Skrevet 24. mars 2010 Tusen takk for gode råd! Høres fryktelig skummelt ut å vise seg offentlig, men kanskje det ikke er så fryktelig farlig.. Jeg får begynne i det små, men foreløpig så kommer jeg til å snuse litt rundt etter luftige skjorter og kjoler osv.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. april 2010 #9 Skrevet 10. april 2010 Hei! Jeg har også drevet en del med selvskading (og gjør det vel fortsatt av og til når dager blir mørke). Personlig tenkte jeg alltid på hvor på kroppen det ville være mest naturlig å gjemme så jeg gjorde det for det meste på lårene, under trusekanten og på brystene, men jeg tenker at lette luftige kjoler med lange armer (evetuelt trekvart armer), og singlet med cardigen eller kjøp en gutteskjorte å ha siglet eller en kul topp under slik at den er stor og lett og luftig så vil den ikke bli så varm.Lin er også foresten ganske behagelig og ikke så alt for varm. Også ting blondelignenearmer går vel også. og skal du på fest ha en kul skinjakke over toppen din eller noe. og om noen spør kan du bare si du blir lett solbrent. Dersom arrene har begynt å blekne litt kan du jo også prøve å ha litt foundation eller I.d sminke på Vet ikke om det hjalp noe særlig....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå