Gå til innhold

Hoven fot uten grunn

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har plutselig fått en hoven fot. Det er vondt å gå og jeg halter.

Dette er uten grunn. Har ikke opplevd å slå den eller noe som helst.

Den er hoven oppå, tærene ser mindre ut enn på høyre foten.

Og den er rød.

Hva kan det være tro?

Endret av Beauté
Videoannonse
Annonse
Gjest Pharmadilla
Skrevet (endret)

Det høres ut som at det kanskje kan være ødemer, væskeannsamlinger i foten. Kanskje du har problemer med lymfedrenasjen i foten? Prøv med kompresjonsstrømper og se om det hjelper :)

Endret av Pharmadilla
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Plutselig hoven fot, sammen med en blålig farve (vet ikke om du har det sistnevnte) KAN være et tegn på dyp-venetrombose (eller blodpropp på legspråk). Vil anbefale deg å dra til legen.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har plutselig fått en hoven fot. Det er vondt å gå og jeg halter.

Dette er uten grunn. Har ikke opplevd å slå den eller noe som helst.

Den er hoven oppå, tærene ser mindre ut enn på høyre foten.

Og den er rød.

Hva kan det være tro?

Mange muligheter. Noen av de vanlige årsaker til slikt kan være bløtdelsinfeksjon (erysipelas, rosen), urinsyregikt (evt annen type artritt) eller en overfladisk venetrombose. Slik du beskriver det, synes det mindre sannsynlig at det dreier seg om en dyp venetrombose. Jeg foreslår at du får en lege til å se på dette.

Gjest Smaragd
Skrevet

Gå til legen fort!

Ikke for å skremme, men ei jeg kjenner døde av blodpropp i leggen - som løsnet og flyttet seg til lunger/hjerte :(

Hun var stresset i eksamenstid, og mente hun kunne vente til etter eksamen før hun fikk det sjekket...

Det rakk hun aldri :sukk:

Så ver så snill og få det sjekket. Bedre å ha sjekket og det viser seg å ikke vere noe :)

Skrevet

Om du har mye gikt i familien kan det faktisk være det. En god venninne av meg fikk nettopp gikt, hun hadde like symptomer som deg. Hun er 20 og har mye gikt i nær familie.

Uansett: Kom deg til legen. Det er bedre at en med peilig stiller diagnose.

Skrevet

Kanskje du har fått en betennelse i foten?

Gjest gjest
Skrevet

Kom deg til legen, hovne føtter kan være tegn på alvorlige nyreproblemer!!

Skrevet

Takker så mye for svar. Jeg skal til legen neste uke, for det har ikke blitt noe bedre. Men jeg føler at det er en overbelastning eller noe. For følelsen minner meg om en gang jeg slo kneet mitt i skogen. Da tok det lang tid før jeg ble bedre.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Går du på p-piller Beaute? I så fall er det en liten, men økt risiko for å få blodpropp (dyp venetrombose som noen over så fint kaller det) i leggen. Det er svært sjelden en blodpropp i leggen løsner og går videre til lunger eller hjerne, men det er en ørliten mulighet. Derfor ville jeg oppsøkt lege før timen neste uke for sikkerhets skyld. Hvis legen mistenker en blodpropp vil det bli tatt ultralyd av benet ditt. Sannsynligvis er det bare en overbelastning, men better safe than sorry! God bedring

Skrevet

Nei jeg går ikke på p-piller.

Må si at det var skikkelig jævlig i dag.

Skrevet

Kom deg til legen fort som fy! Og KREV at de undersøker deg skikkelig! En hoven fot, plutselig KAN være et tegn på Alvorlig sykdom!

Min mor fikk hovne foter, og døde bare noen mnd etter, da hun ikke ble tatt på alvor av legene og kreften fikk spre seg!

Ikke meninga å uroe deg unødvendig, men som mange andre her og sier; Det KAN være skikkelig farlig(alt fra betennnelse(som de trodde min mor hadde først), til blodårer som er tettet til, til blopropp, til kreft, til ja, det meste!

Skrevet

Takk så mye. Jeg hadde time men kom meg ikke dit. Blir så forbanna......

Har tenkt på kreft ja. For vi har mye av det i familien. Også blodpropp.

Nei jeg får meg en time etter påsken.

Gjest Blubberella
Skrevet

Du bør nok dra til legen, men jeg kan jo trøste deg med at det som oftest blir hevelse i begge bena ved kreft eller nyresvikt. Det kan være blodpropp, men det kan også være en overfladisk betennelse i foten. Har du noe form for utslett på foten? Hvis ja, kan det være rosen.

Nei ta det med ro, pass på deg selv og gå til legen. H*n vet nok mye bedre enn oss hva det er. Jeg krysser fingrene for at det "bare" er en betennelse! :klemmer:

Skrevet

Takk Ylvina.

• 4 måneder senere...
Skrevet

hei faren min på 40 er hoven på venstre foten..han fikk det etter at han syklet lit i går...å i dag så har han vondt og den er hoven.. vet noen av dere om hva det kan være???

• 2 år senere...
Gjest michelle
Skrevet

hei:) hvordan går det nå med den hovne foten din? fikk du vite hva det var?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...