Gjest MammaMia Skrevet 20. mars 2010 #1 Skrevet 20. mars 2010 Mine to eldste sønner begynte å interessere seg for datamaskinen rundt seksårsalderen. Men yngstemann har tittet på brødrene, og sitter nå og spiller barnespill online alene på første forsøk. Han har ingen problemer med å forstå instruksjonene i spillene, og håndterer musepad´en på mac´en som en proff. Han er tre år gammel. Jeg vurderte tidligere å kjøpe "lekepc" til ham, men synes at de som finnes på markedet er altfor begrensete, noen av dem frustrerende enkle. Det må da være bedre at han lærer seg å bruke en skikkelig maskin med en gang? Storebror på ti år skal snart på et lite hardware-kurs hos sin onkel som har mastergrad i it. Han skal få lære å bygge sin egen pc. Han gleder seg som en gal! Har dere noen tanker om bar og it-ferdigheter. Hva er passende alder for et barn å lære grunnleggende datakunnskap?
Shade Skrevet 20. mars 2010 #2 Skrevet 20. mars 2010 Det varierer helt fra barn til barn, noen interesserer seg for data tidligere enn andre så jeg vil si at en passende alder er når de viser interesse
Jade Skrevet 20. mars 2010 #4 Skrevet 20. mars 2010 Hopp over lekepcene. Kjøp ny PC og la minsten boltre seg på den gamle! Man får alltid bruk for datakunnskaper i dag, så har han interesse for det, er det ingen grunn til å vente!
Gjest Caylee Skrevet 20. mars 2010 #5 Skrevet 20. mars 2010 Jeg var ca 6år da jeg begynte å spille spille spillet Josefine og lek og lær. Husker det var kjempe gøy.
koldbruna Skrevet 28. mars 2010 #6 Skrevet 28. mars 2010 Det varierer fra barn til barn vil jeg tro. Jenta m er 5 1/2 år og hun spiller data.Hun begynte i 3 årsalderen. Lek og lær og Josefine-spillene. Hun lærer mye av det har jeg sett.
Gjest brutal_mann Skrevet 28. mars 2010 #7 Skrevet 28. mars 2010 Definer å beherske... Skal ungen klare å styre musa og trykke på de rette symbolene, eller skal ungen skrive noe greier i C for å cracke pentagon sine brannmurer? Eventuelt bygge et botnet som brukes til tallknusing for å teste ut noen litt søkte økonomiske teorier? Å beherske IT er et for vidt begrep til kunne svares på i denne tråden.
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2010 #8 Skrevet 28. mars 2010 Definer å beherske... Skal ungen klare å styre musa og trykke på de rette symbolene, eller skal ungen skrive noe greier i C for å cracke pentagon sine brannmurer? Eventuelt bygge et botnet som brukes til tallknusing for å teste ut noen litt søkte økonomiske teorier? Å beherske IT er et for vidt begrep til kunne svares på i denne tråden. Jeg er helt enig. Å definere "beherske" er veldig viktig. Dessuten tror jeg det er viktig å ikke la barn bli for oppslukt av datamaskiner. Det er nok av eksempler på at barn blir asosiale og fungerer dårlig sosialt blandt andre fordi de har vært for opptatt av dataspill og tilsvarende aktiviteter. Det er ingenting ved de undersøkelsene jeg har lest som tilsier at barn med tidlig interesse for data blir flinkere enn andre. Noen ganger blir det faktisk stikk motsatt fordi vanlige lekser på skolen og sosiale ferdigheter blir nedprioritert. Til TS. Du må definere hva du mener med "grunnleggende datakunnskap". Og hva ønsker du at barnet skal oppnå med en slik "grunnleggende datakunnskap" ? Jeg tror faktisk jeg ville valgt en veldig forsiktig fremgangsmåte. At barnet selv har lært seg en del grunnleggende er helt ok, men kansje du bør la det bli på dette nivået. Kansje du bør overlate til eldre søsken "å lære opp" barnet slik at det skjer uten noen form for press/oppmuntring. Barnet er så lite at jeg ser ingen grunn til noen annen læring enn det barnet lærer seg selv. Ihvertfall ikke før barnet selv begynner å gi signaler om at det ønsker å lære mer. Du kan jo la barnet få en enkel liten bærbar maskin. Disse får du vel nå ned til ca 2500,- med 9"-10" skjerm og Linux. Jeg tror barnet vil lære mye mer av å sitte å fikle med en slik maskin alene. Dessuten er det viktigste barnet lærer seg å ikke gi opp om det ikke får det til med en gang. Vi må slutte å organisere så mye for barna enten det er idrett/fritidsaktiviteter eller læring av den typen vi snakker om her. Vi må la barna plundre litt mer selv. La dem føle gleden av å løse et problem alene og lær dem at om de ikke får til alt på skolen ved første forsøk, så kan de klare det senere bare de ikke gir opp. Dette betyr ikke at vi ikke skal hjelpe dem på skolen om vi har mulighet, men vi må ikke hjelpe dem for mye. Det er det viktigste du kan lære dine barn tror jeg.
la Flaca Skrevet 28. mars 2010 #9 Skrevet 28. mars 2010 Definer å beherske... Skal ungen klare å styre musa og trykke på de rette symbolene, eller skal ungen skrive noe greier i C for å cracke pentagon sine brannmurer? Eventuelt bygge et botnet som brukes til tallknusing for å teste ut noen litt søkte økonomiske teorier? Å beherske IT er et for vidt begrep til kunne svares på i denne tråden. Forsøk på å imponere eller? Fryktelig vanskelig å skjønne hva slags pc-nivå det er snakk om her ja. Ser ingen grunn til å vente, og det er like greit å la ungene bruke en skikkelig pc med én gang. Barn er jo utrolig kjappe til å ta sånt og lærer fortere jo mindre de er. Her har de begynt i 3-årsalderen med å putte cd i cd-matern og starte og spille pc-spill selv, bruke piltaster og mus osv.
Gjest gjest1 Skrevet 28. mars 2010 #10 Skrevet 28. mars 2010 Min erfaring som lærer er at barn er flinke til å spille data, men dårlige til å forstå at data ikke bare brukes til spill. Det er et svare strev å få barna til å holde seg til de oppgavene de skal gjøre på dataen eller til å bruke skriveprogrammet uten at de forsøker å lure seg unna for å spille online-spill.
Cumulus Skrevet 28. mars 2010 #11 Skrevet 28. mars 2010 Min erfaring som lærer er at barn er flinke til å spille data, men dårlige til å forstå at data ikke bare brukes til spill. Det er et svare strev å få barna til å holde seg til de oppgavene de skal gjøre på dataen eller til å bruke skriveprogrammet uten at de forsøker å lure seg unna for å spille online-spill. Og min erfaring som lærer på videregående er at elevene er veldig gode på f.eks nedlasting og installering av programmer, men er elendig på elementære funksjoner i excel, word osv. De er også skremmende dårlig på kildekritikk og filbehandling. (Kilde: google.com for eksempel.....)For ikke å snakke om å ta backup! Så jeg er helt enig i at man må definere hva som skal beherskes.
Gjest loren Skrevet 28. mars 2010 #12 Skrevet 28. mars 2010 Sønnen min er 2,5 og spiller enkle spill på PC. Han har gjort det i ca 6 mnd nå. Han har en far som er godt over middels interessert i data, så han har nok blitt litt påvirket der kanskje.
Umuriel Skrevet 28. mars 2010 #13 Skrevet 28. mars 2010 Sønnen min er 2,5 og spiller enkle spill på PC. Han har gjort det i ca 6 mnd nå. Han har en far som er godt over middels interessert i data, så han har nok blitt litt påvirket der kanskje. Signerer alt.
Yuri-G Skrevet 28. mars 2010 #14 Skrevet 28. mars 2010 Jeg tror nok at behovet og nytten av små barn for å ha egen data er noe overdrevet Barn lærer fort, anten det er data, fjernkontroll eller andre duppedingser. Jeg har ingen tro på at barn som venter til f.eks til de er 10 før de får data, blir sinker av den grunn. Problemet i dag er vel heller at mange barn blir passivisert, for lite ut i aktivietet osv, og heller bruker mye tid på spill og internett? Selv fikk jeg ikke data før i ten-årene, men regner meg over gjennomsnittet datakyndig i dag og jobber som programmerer. Jeg tror ikke det hadde endret noe om jeg hadde fått data når jeg var 5 fx. Gir du et barn en hammer så blir han ikke automatisk arkitekt
Gjest EDB-ekspert Skrevet 29. mars 2010 #15 Skrevet 29. mars 2010 Jeg begynte selv med ZX81 da jeg var fjorten, så ja - barn kan begynne ganske tidlig.
Gjest brutal_mann Skrevet 29. mars 2010 #16 Skrevet 29. mars 2010 Jeg begynte selv med ZX81 da jeg var fjorten, så ja - barn kan begynne ganske tidlig. Jeg var 10 *Winning the pissing contest* Savner den ZX'en jeg... Den var MYE bedre enn C64
Amys Skrevet 29. mars 2010 #17 Skrevet 29. mars 2010 Som flere andre her har foreslått, dropp lekepcen og gi han en gammel "ordentlig" maskin å leke med isteden. Selv begynte jeg ikke å bruke datamaskiner noe særlig før i 8-10-års alderen, men dette var tidlig på nittitallet og vi hadde ikke PC hjemme
Gjest SmallTalk Skrevet 29. mars 2010 #18 Skrevet 29. mars 2010 Forsøk på å imponere eller? Fryktelig vanskelig å skjønne hva slags pc-nivå det er snakk om her ja. Det kan faktisk være det, ja. Jeg kjenner folk som programmerte et komplett tetrisspill fra scratch før de begynte på barneskolen og som nå er kompatible til å hacke seg inn i det meste, og jeg kjenner folk som i en alder av 21 år får noia når det dukker opp en feilmelding på skjermen og som har klart å slette c-disken sin av den grunn. Så ja: Hva slags pc-nivå man ønsker at barnet skal beherske er faktisk et vesentlig poeng. Jeg for min del hadde ikke giddi å satse på å lære et barn å bruke en pc til å spille på, det finner de raskt ut selv. Men heller å beherske en pc som et arbeidsverktøy, kildekritikk, grunnleggende datamaskinarkitektur (det er helt ufattelig hvor dumme gjennomsnittet av befolkningen er hvis de skal ha seg en ny pc) osv. Når det er sagt, så skjønner jeg ikke hva en 3-åring skal med data i det hele tatt.
Umuriel Skrevet 29. mars 2010 #19 Skrevet 29. mars 2010 Toåringen vår har funnet veien til pc'en helt selv, og han får lov til å holde på med den under oppsyn av oss. Han ser hva vi gjør, og så gjør han det samme. Han kan bruke musa og peke med den på skjermen, han har på eget initiativ begynt å lære seg bokstaver, og kan trykke på de, og har funnet ut av enkelte taster gjør bestemte ting på skjermen. Jeg ser ingen grunn til at han ikke skal få lov til å holde på når vi er sammen med ham. Det er på ingen måte noen erstatning for annen type lek, og foreslår vi å gå ut og leke mens han holder på, kaster han det fra seg, og løper ut i gangen for å kle på seg klær. Jeg er mer skeptisk til større barn med pc'er på rommet sitt som de styrer uten oppsyn av voksne.
Cumulus Skrevet 29. mars 2010 #20 Skrevet 29. mars 2010 Det kan faktisk være det, ja. Jeg kjenner folk som programmerte et komplett tetrisspill fra scratch før de begynte på barneskolen og som nå er kompatible til å hacke seg inn i det meste, og jeg kjenner folk som i en alder av 21 år får noia når det dukker opp en feilmelding på skjermen og som har klart å slette c-disken sin av den grunn. Så ja: Hva slags pc-nivå man ønsker at barnet skal beherske er faktisk et vesentlig poeng. Jeg for min del hadde ikke giddi å satse på å lære et barn å bruke en pc til å spille på, det finner de raskt ut selv. Men heller å beherske en pc som et arbeidsverktøy, kildekritikk, grunnleggende datamaskinarkitektur (det er helt ufattelig hvor dumme gjennomsnittet av befolkningen er hvis de skal ha seg en ny pc) osv. Når det er sagt, så skjønner jeg ikke hva en 3-åring skal med data i det hele tatt. Helt enig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå