Gjest Treneren Skrevet 19. mars 2010 #1 Skrevet 19. mars 2010 Jeg har vært både trener og oppmann i mange år, og synes at disse oppgavene har gitt meg mye. Det er masse kjekke barn og foreldre der ute, og jeg anser meg som heldig som har fått tatt del i dette. Sist helg var jeg på kurs sammen med mange andre trenere og oppmenn, og det som ble diskutert mest (uten om idretten) var hvor sløve enkelte foreldre er... For oss som driver med dette frivillig, og bruker vår fritid på dette - med glede - så er det en ting som dreper mye av gleden, og det er at enkelte foreldre er så utrolig sløve med å gi tilbakemeldinger, betale inn diverse osv. Og før noen starter med å forsvare seg her, så er vi klar over at mailen kan slutte å funke, vi vet at poden kan glemme å gi lapp med informasjon, at nettbanken ikke virker, eller enda verre at økonomien er ikke i orden akkurat da. For vi snakket om dette, og det som faktisk tar mest tid og irritasjon, er disse vi må purre på - igjen og igjen og igjen. Og det på så banale ting som å bli med på en cup neste helg, altså det å rett å slett gidde å svare. Så tenk over dette, kjære foreldre, om dere ønsker å beholde trenere og oppmenn lenge, gjør oss (og dere selv) den tjeneste å følg opp det som skjer rundt barnet ditt.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2010 #2 Skrevet 19. mars 2010 Forstår deg kjempegodt! Og det er dessverre ikke bare i idretten, men alt fra invitasjoner til bryllup, bursdager, homeparties, akedager, dugnader etc. Folk har mistet utrolig mye respekt for andres tid og ressurser og det sliter på alle oss "ordentlige" som tils lutt ikke gidder mer. For skal man gjøre noe som helst for noen som helst andre så blir man masebøtta. Hele tiden. Og jeg opplevde å måtte purre på folk til eget bryllup og seriøst... hva er det med folk???
Anglofil Skrevet 19. mars 2010 #3 Skrevet 19. mars 2010 (endret) Jeg kjenner meg igjen i det du skriver, ikke som forelder, men som en som var trener i mange år på frivillig basis. Til slutt orket jeg faktisk ikke mer etter nesten 7-8 år som trener. Det er synd, fordi mye av barneidretten og idrett generelt er basert på frivillig hjelp, men når man legger ned altfor mange ressurser på purring og en del foreldre som ikke gidder å ta litt ansvar (og nei, det var sjeldent foreldrene trengte å bidra med mye, og dette var også en idrett som var særdeles rimelig ift andre idretter) så sier det stopp til slutt. Jeg elsket å trene både barn og voksne, det gav meg utrolig mye og jeg følte meg veldig privilgert, og jeg følte jeg fikk gitt litt tilbake selv. Problemet var alt ekstraarbeidet som krevde en del fordi foreldrene ikke gjorde sin bit. Kjenner jeg blir ganske oppgitt, selv om jeg har forståelse at ting kan skje, uforutsette ting. Men her var det alltid snakk om de samme foreldrene, og jeg lurer veldig på hvorfor de egentlig oppførte seg som de gjorde. Mvh Yvonne Endret 19. mars 2010 av Yvonne
Gjest AnneShirley Skrevet 19. mars 2010 #4 Skrevet 19. mars 2010 Jeg har også erfaring fra frivillig arbeid med barn. Foreldrene var flinke til å kreve ting av oss, men lite flinke til å følge opp "sin del". Er veldig bestemt på å være en annerledes foreldre selv. Samtidig ser jeg for meg at jeg kommer til å være en strengere leder når jeg (sannsynligvis) vil engasjere meg igjen (når poden blir litt eldre) enn da jeg var yngre.
Darkannie Skrevet 19. mars 2010 #5 Skrevet 19. mars 2010 Så enig! I dag gikk svarfristen til navnefesten ut. Av 30 stk er det en person som har gitt svar. Skjønner ikke folk jeg...
Gjest gjest Skrevet 19. mars 2010 #6 Skrevet 19. mars 2010 Jeg har vært både trener og oppmann i mange år, og synes at disse oppgavene har gitt meg mye. Det er masse kjekke barn og foreldre der ute, og jeg anser meg som heldig som har fått tatt del i dette. Sist helg var jeg på kurs sammen med mange andre trenere og oppmenn, og det som ble diskutert mest (uten om idretten) var hvor sløve enkelte foreldre er... For oss som driver med dette frivillig, og bruker vår fritid på dette - med glede - så er det en ting som dreper mye av gleden, og det er at enkelte foreldre er så utrolig sløve med å gi tilbakemeldinger, betale inn diverse osv. Og før noen starter med å forsvare seg her, så er vi klar over at mailen kan slutte å funke, vi vet at poden kan glemme å gi lapp med informasjon, at nettbanken ikke virker, eller enda verre at økonomien er ikke i orden akkurat da. For vi snakket om dette, og det som faktisk tar mest tid og irritasjon, er disse vi må purre på - igjen og igjen og igjen. Og det på så banale ting som å bli med på en cup neste helg, altså det å rett å slett gidde å svare. Så tenk over dette, kjære foreldre, om dere ønsker å beholde trenere og oppmenn lenge, gjør oss (og dere selv) den tjeneste å følg opp det som skjer rundt barnet ditt. ...og jeg synes det er ufattelig mye å huske på alenemamma. Jeg henger i stroppen, men det er nok noe som "går meg forbi".
Reveal Skrevet 19. mars 2010 #7 Skrevet 19. mars 2010 Åh hvor gjenkjennende. Jeg er selv håndballtrener for datteren og hennes klassevenninner, og opplever stadig at noen ikke gir tilbakemelding, kommer sent til trening, ikke dukker opp på kamper, betaler sent eller aldri, eller ikke stiller opp til avtalte vakter. Påfallende at dette nesten alltid er de samme... Nettopp fordi dette kan irritere vettet av meg har jeg innført følgende regler for gjengen min: * Oppmøte 15 min før treningsstart (Oppvarmingsmuligheter på løpefeltet ved siden av banen. * Telefon/sms-beskjed ved fravær fra trening. * Automatisk lesebekreftelse og ønske om tilbakemelding innen frist på ALLE utgående mail, slik at jeg vet at alle har fått beskjeden, og lettere å evt ringe de som ikke svarer. * Felles sms til alle når ny mail er sendt ut * Lodd/kalendere o.li som skal selges må betales når de hentes ut (2 ganger i året a 300kr- 14 dagers varsel). * Todelt årskontigent- slik at det ikke skal bli så mye på en gang, utdeling av egen ball/ t-skjorte ved fremvisning av kvittering I tillegg har jeg jobbet endel for å få en aktiv foreldregruppe. Under treningene sitter ca 75% på tribuna, skravler og drikker kaffe. På den måten er det også lett å få gitt muntlige påminnelser. Og til deg alenemor; Nei, så vanskelig er det da vitterlig ikke. Kalender fås både på data, mail, mobil og a-plan i lommeformat. (Med hilsen fra en annen alenemor med flere aktiviteter og verv)
Gjest AnneShirley Skrevet 19. mars 2010 #8 Skrevet 19. mars 2010 ...og jeg synes det er ufattelig mye å huske på alenemamma. Jeg henger i stroppen, men det er nok noe som "går meg forbi". Alle kan glippe, det er klart. Men noen kommer for sent hver gang, ikke betaler årsavgiften før man omtrent står på døra hjemme hos dem, ikke sender med riktig utstyr, dukker opp på ting med påmelding uten å ha meldt seg på osv. Og når dette stort sett alltid gjelder de samme foreldrene -da har de faktisk ikke "hengt i stroppen".
Gjest gjest Skrevet 19. mars 2010 #9 Skrevet 19. mars 2010 Alle kan glippe, det er klart. Men noen kommer for sent hver gang, ikke betaler årsavgiften før man omtrent står på døra hjemme hos dem, ikke sender med riktig utstyr, dukker opp på ting med påmelding uten å ha meldt seg på osv. Og når dette stort sett alltid gjelder de samme foreldrene -da har de faktisk ikke "hengt i stroppen". hehe det er jeg som er "alenemamman" over. Jeg henger virkelig i stroppen. Var med i styret i korpset, og DET var jobb, det. Nå har barna sluttet, så det er bare tre aktiviteter de er med i nå. I tillegg til lekser er det MYE. Jobber minst 100 % også. Stort sett klarer jeg å henge med, men noen ganger skjærer det seg totalt. Hadde pappaen vært operativ, hadde alt vært mye lettere. Men jeg forstår frustrasjonen.
Gjest gjest Skrevet 19. mars 2010 #10 Skrevet 19. mars 2010 Og til deg alenemor; Nei, så vanskelig er det da vitterlig ikke. Kalender fås både på data, mail, mobil og a-plan i lommeformat. (Med hilsen fra en annen alenemor med flere aktiviteter og verv)
Gjest fisk Skrevet 19. mars 2010 #11 Skrevet 19. mars 2010 Helt enig i at foreldrene må følge opp. MEN jeg synes det blir feil av dere trenere (de fleste av dere i alle fall) som skriker om deres fantastiske selvoppofring. For det første er det ingen som tvinger dere og for det andre er dere bare interessert så lenge deres eget barn er i gruppa dere trener. Når barnet deres slutter, gidder ikke dere lenger heller. Altså gjør dere dette for deres egne barn, ikke for alle de andre på gruppa. Men igjen - foreldrene får følge opp sine egne barn og klarer de ikke det, er barnet kanskje med på for mange aktiviteter.
ViljaH Skrevet 19. mars 2010 #12 Skrevet 19. mars 2010 Tar selvkritikk, og skal prøve å skjerpe meg! Jeg setter uendelig pris på alle som bruker av sin fritid til gode for andre. Hvorfor jeg da er sen med å betale kontingenter og slikt, har jeg ikke noe godt svar på. Sløv sikkert. Det er jo ikke det at jeg ikke vil betale. Men regninga blir lagt i bunken, og der blir den liggende. Betaler ofte regninger etter fristen, uten at jeg helt vet hvorfor. Er også fæl til å være sent ute. Eneste som funker når jeg har så dårlig disiplin selv, er at andre tvinger det igjennom. At ungen ikke får delta på treningen hvis han er for sein, f.eks. Synd men sant, og det skulle virkelig ikke være nødvendig at andre presser sånn. Men slik er det. Synes Reveal har mange lure ideer. Jeg har det jo travelt og jobber fulle dager og har husarbeid som skal gjøres osv osv. Men det tar jo ikke så voldsomt med tid å betale en kontingent, så den unnskyldningen gidder jeg ikke dra engang. (mister busser ofte også, sistemann ombord på fly... er ikke vond vilje, bare dårlig til å planlegge og gjennomføre planer..)
Gjest Treneren Skrevet 19. mars 2010 #13 Skrevet 19. mars 2010 Helt enig i at foreldrene må følge opp. MEN jeg synes det blir feil av dere trenere (de fleste av dere i alle fall) som skriker om deres fantastiske selvoppofring. For det første er det ingen som tvinger dere og for det andre er dere bare interessert så lenge deres eget barn er i gruppa dere trener. Når barnet deres slutter, gidder ikke dere lenger heller. Altså gjør dere dette for deres egne barn, ikke for alle de andre på gruppa. Men igjen - foreldrene får følge opp sine egne barn og klarer de ikke det, er barnet kanskje med på for mange aktiviteter. Ærlig talt, dette er da ikke å skrike om min fantastiske selvoppfordring - sånne surmaga kommentarer kan du spare deg for. Jeg skriver (som flere) at dette gir meg mye, og hva vet du om mine barn går fortsatt på denne idretten?
Gjest Treneren Skrevet 19. mars 2010 #14 Skrevet 19. mars 2010 Helt enig i at foreldrene må følge opp. MEN jeg synes det blir feil av dere trenere (de fleste av dere i alle fall) som skriker om deres fantastiske selvoppofring. For det første er det ingen som tvinger dere og for det andre er dere bare interessert så lenge deres eget barn er i gruppa dere trener. Når barnet deres slutter, gidder ikke dere lenger heller. Altså gjør dere dette for deres egne barn, ikke for alle de andre på gruppa. Men igjen - foreldrene får følge opp sine egne barn og klarer de ikke det, er barnet kanskje med på for mange aktiviteter. Ærlig talt, dette er da ikke å skrike om min fantastiske selvoppfordring - sånne surmaga kommentarer kan du spare deg for. Jeg skriver (som flere) at dette gir meg mye, og hva vet du om mine barn går fortsatt på denne idretten?
Reveal Skrevet 19. mars 2010 #15 Skrevet 19. mars 2010 (endret) Jeg har alle kalendrene du nevner her :-) Jeg synes det ER vanskelig mange ganger, jeg. jobber mer enn fullt, og har to barn som er med i tre ulike aktiviteter. Og leksemengden har økt betraktelig. Hver dag er fullstappet, i tillegg til ting som plutselig dukker opp (av type bursdager, avslutninger, mm). Stort sett går det greit, men jammen kan det glippe også. Hadde pappaen til barna vært litt mer operativ, derimot, så tror jeg ting hadde gått enda bedre :-) Helt enig i at foreldrene må følge opp. MEN jeg synes det blir feil av dere trenere (de fleste av dere i alle fall) som skriker om deres fantastiske selvoppofring. For det første er det ingen som tvinger dere og for det andre er dere bare interessert så lenge deres eget barn er i gruppa dere trener. Når barnet deres slutter, gidder ikke dere lenger heller. Altså gjør dere dette for deres egne barn, ikke for alle de andre på gruppa. Men igjen - foreldrene får følge opp sine egne barn og klarer de ikke det, er barnet kanskje med på for mange aktiviteter. Først til første: Uff, fryktet at det jeg skrev kunne bli oppfattet som dirkete til deg, og vet at det kanskje var litt skarpt. Det var ikke meningen, jeg som alle andre vet at ting kan glippe innimellom. Var vel både ment som et godt tips og litt frustrasjon over de som ALLTID er sene (jeg er den som alltid kommer 5 min før, du ble offer for flere der gitt...). Har opptil flere venninner som rett og slett er av typen "født for seint med beina plantet i sirup". Og det er helt greit det. Men jeg blir litt grinete av den evige "jeg er eneforsørger"-unnskyldningen. Vel, det er jeg også, far stiller en helg annenhver måned. Kjøring hit og dit, leksemengde, kosestund, alvorsstunder etc etc. Jeg vet at det er en evig kabal og at døgnet gjerne skulle hatt både en og to timer til, men til vi får det, for meg er løsningen steinkontroll og bruk av de ressurser som finnes. Så til deg som mener jeg som trener bare gjør dette fordi barnet mitt er aktiv... Jeg var trener lenge før barn i det heletatt ble påtenkt (og det i også et tilflyttet område jeg ikke hadde noen lokaltilhørighet annet enn tidsbegrenset bostedet). Og ikke bare i håndballen. Har vært politisk aktiv også jeg. Engasjert meg for andre mennesker i helt andre situasjoner enn min egen. For meg handler det om et ønske om å kunne bidra med det jeg jeg kan. For et bedre og varmere (lokal)samfunn. Ikke bare sitte på rumpa å forvente å få alt på sølvfat. Jeg deltar med det jeg er flink til- det jeg synes er gøy. Om det være seg kakebaking (for de som kan det), dugnad på lekeplassen, aktivitetskontakt for hvpu-kollektivet på andre siden av byen. For meg handler det om "give and take". Jeg vet det er områder hvor jeg kommer til kort, hvor jeg trenger hjelp og støtte av andre, så derfor bidrar jeg med det jeg kan slik at andre kan benytte seg av det. (Superegoisten i meg finner du når du ser meg på sidelinja på fotballbanen. Da er jeg ene og alene overivrig for mitt barn og dets venner. Kaffedugnaden tar jeg mer enn gjerne for at barna rundt barnet mitt skal få oppleve en engasjert foreldregruppe:-)) Endret 19. mars 2010 av Reveal
Gjest rabrabara Skrevet 19. mars 2010 #16 Skrevet 19. mars 2010 Ære være dere, jeg tror ikke jeg hadde orket. Men det er bra at dere gjør det, selv om en del foreldre ikke følger opp og andre er utrolig krevende.
Reveal Skrevet 19. mars 2010 #17 Skrevet 19. mars 2010 Ære være dere, jeg tror ikke jeg hadde orket. Men det er bra at dere gjør det, selv om en del foreldre ikke følger opp og andre er utrolig krevende. Det handler ikke om hva vi gjør- men at vi gjør noe. Det viktigste er å bidra. Jeg kan håndball- så der bidrar jeg. Litt kaffe kan jeg også trakte. Men bake- nops, der ser jeg mine begrensninger. Det kan jeg ikke. Men, om jeg må skal jeg da selvfølgelig klare å gå på bakeriet å kjøpe ei kake til kaffen...
Gjest gjest mor Skrevet 20. mars 2010 #18 Skrevet 20. mars 2010 Yup vi ser den her også. Og det mest utrolige er at det bestandig er de samme foreldrene som alltid stiller opp, og de samme som aldri gjør noen ting. Tror desverre at mange i dag bruker ungenes fritidsaktiviteter som barnevakt. Har man ikke muligheten til å følge opp alt, så får man også la være å la ungene ha en drøss aktiviteter. Vi kan innimellom slite med å få kabalen til å gå opp selv om vi er 2, men det ordner seg alltid. Men jeg må si jeg er imponert over 1 alenemamma vi har her. 4 barn som blir fulgt opp godt i alt, og aldri klager hun på noe som helst. Hva enn hun spiser vil jeg også ha litt en gang i blandt.
Gjest Treneren Skrevet 20. mars 2010 #19 Skrevet 20. mars 2010 Det jeg ønsker er; at foreldrene tenker litt over at om de følger opp litt mer nøye de beskjeder og frister som blir gitt, så sparer man trenere og oppmenns tid - og dermed også "arbeidsgleden" som følger rundt dette. Et eksempel er at laget skulle på turnering, og all informasjon ble sendt ut i god tid, et par foreldre måtte ha 3 - tre - purremailer før de gadd å svare. Det er ikke arbeid å sende ut en mail, men arbeidet, og frustrasjonen ligger i de tre purremailene - det å sjekke at svar har kommet inn nå osv... Mang en gang har jeg vært fristet til å nekte enkelte spiller til ikke å bli med på diverse pga manglende tilbakemelding/betaling, men jeg har rett og slett ikke hjerte til det. Når man i tillegg taper en femtilapp her og en femtilapp der, fordi jeg har lagt ut selv, (og jada, vet det er dumt, men som sagt synes jeg synd på spilleren) så blir man litt ergelig. Mest på meg selv som legger ut... Uansett; kjære foreldre - følg litt mer nøye med, og du er med på å gjøre alt så mye lettere!
ViljaH Skrevet 20. mars 2010 #20 Skrevet 20. mars 2010 Jeg synes du skal skrive på informasjonsarkene som gis om turneringer og slikt, klart og tydelig om krav og konsekvenser. Så slipper du alt tullet du må drive med. F.eks. Vi skal på turnering til Danmark!! Påmeldingsfrist er fredag 06 og da må også pengene være innbetalt. Jeg gjør oppmerksom på at det IKKE ER MULIG med forsinket påmelding, da billettene vil bli bestilt samlet lørdag. En slik ordlyd er ikke uvennlig eller uforskammet, bare gir en akkurat passe tupp i ræva på dem som er litt trege av natur
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå