Gjest mandel Skrevet 18. mars 2010 #1 Skrevet 18. mars 2010 Jeg har hørt at terskelen for å få fjernet mandlene er høy,og vet jo at de har en funksjon og derfor ikke bør fjernes.Men nå har jeg over flere år hatt hvite klumper(matrester i forråtnelse) som dannes i furer i mandlene. Disse gir dårlig ånde,og jeg går konstant og føler på at jeg har dårlig ånde. Nå ønsker jeg å høre med fastlegen om henvisning til øre-nese-hals lege for å få en vurdering om fjerning.Har noen her vært igjennom dette?eller vet om dette er god nok grunn til å få de fjernet?
LetThemEatCake Skrevet 18. mars 2010 #2 Skrevet 18. mars 2010 Jag tog bort dem när jag var 4 år gammal och de flesta av mina vänner har opererat bort dem också, så särskilt höga krav är det inte. Det räcker med att de skapar någon form av problem för att en operation ska vara aktuell. Man klarar sig precis lika bra utan mandlar som med. Det finns inga bevisade nackdelar med att få dem borttagna, och funktionen de har finns på fler ställen i munhålan och mandlarna är därför inte nödvändiga. Jag kan lägga till att jag är mycket, mycket friskare sedan jag fick dem borttagna (tog bort dem samtidigt som polyperna). Innan jag fick allt borttaget hade jag haft cirka 50(!) öroninflammationer. Folk utan halsmandlar drabbas dessutom inte av halsfluss i samma utsträckning.
Gjest mandel-TS Skrevet 18. mars 2010 #3 Skrevet 18. mars 2010 Jag tog bort dem när jag var 4 år gammal och de flesta av mina vänner har opererat bort dem också, så särskilt höga krav är det inte. Det räcker med att de skapar någon form av problem för att en operation ska vara aktuell. Man klarar sig precis lika bra utan mandlar som med. Det finns inga bevisade nackdelar med att få dem borttagna, och funktionen de har finns på fler ställen i munhålan och mandlarna är därför inte nödvändiga. Jag kan lägga till att jag är mycket, mycket friskare sedan jag fick dem borttagna (tog bort dem samtidigt som polyperna). Innan jag fick allt borttaget hade jag haft cirka 50(!) öroninflammationer. Folk utan halsmandlar drabbas dessutom inte av halsfluss i samma utsträckning. Takk for svar!! Da skal jeg uten tvil ta meg en tur til legen. Nå vil jeg ha de BORT!! Har ikke vært plaget med halsinfeksjoner,men disse klumpene er veldig ubehagelige,i tillegg til at de gir dårlig ånde
LetThemEatCake Skrevet 18. mars 2010 #4 Skrevet 18. mars 2010 Dålig andedräkt är ju extremt plågsamt och skäl nog att ta bort dem, tycker jag och förmodligen läkaren också. Men det är väl värt ett försök! I´m glad I could help!
Gjest Mahareth Skrevet 18. mars 2010 #5 Skrevet 18. mars 2010 Kryptene som du har skal kunne være god nok grunn til å fjerne mandlene. Jeg fjernet mine for 2 år siden, fordi jeg plagdes av hovne mandler og verkebyller i halsen. Jeg hadde også noe krypter, men ikke så mye at jeg vurderte operasjonen av den grunn. Etter operasjonen har problemene vært helt borte.
Jinta Skrevet 19. mars 2010 #6 Skrevet 19. mars 2010 Det er vanskeligere å få fjernet mandlene i dag enn det var for endel år tilbake siden mandlene er endel av lymfesystemet altså imunsystemet vårt og leger har blitt mer obs på dette de senere år.
Gjest strykebrett Skrevet 19. mars 2010 #7 Skrevet 19. mars 2010 Jeg ble frarådet å fjerne mandlene fordi legen mente det kunne føre til at jeg ble oftere syk. Det hadde noe med immunforsvar og slikt og gjøre ja. Slik som det er i dag er jeg "aldri" syk (to sykedager de siste fire årene eller noe), og legen mente at jeg kunne risikere at jeg ble oftere syk hvis jeg fjernet mandlene.
Mir Skrevet 19. mars 2010 #8 Skrevet 19. mars 2010 Som strykebrett også nevner, med det å bli syk. Legen fortalte meg at mandlene er de første blokkeringene som stopper infeksjoner og smitte, og at de er en del av immunforsvaret. Så for de som ikke blir mye syk, så kan det være at mandlene har vært en god hjelper, og at om man fjerner de går smitten rett nedoer uten å bli forsøkt stoppet baki halsen. Jeg hadde også mye dårlig ånde uansett hvor mye jeg pusset og hadde tyggis etc. Jeg hadde også antibiotikakur ca 2 ganger i året pga halsbetennelser, og våknet ofte opp med hovne mandler uten å være syk etc. Etter jeg har fjernet de er det som en ny verden. Ånden er normal, jeg blir ikke mye syk (vanlig tenker jeg, er 1 år siden jeg var forkjøla/syk nå) og generell bedre stand. Ta deg en tur til legen !=)
LetThemEatCake Skrevet 19. mars 2010 #9 Skrevet 19. mars 2010 Den vävnaden som finns på mandlarna (den som hjälper immunförsvaret) finns på fler ställen i munhålan, så det gör inte så stor skillnad. Jag är nästan aldrig sjuk (utöver mina kroniska sjukdomar då som inte har något med mandlarna att göra). Men prata med läkaren, det är ju han/hon som vet bäst.
Gjest ØNH Skrevet 19. mars 2010 #10 Skrevet 19. mars 2010 Du kan også få brent mandlene bort med laser hos en ØNH-lege. Det er mye mindre inngripende enn en operasjon. http://www.tv2.no/gmn/dinhelse/mandler-til-nytte-eller-besvaer-2442914.html Jeg har selv vært hos denne legen og det var ikke noe problem å få mandlene fjernet med bakgrunn i mitt problem (dype krypter, periodevis dårlig ånde, men svært sjeldent halsvondt.) Jeg måtte utsette det, men kommer til å gå for laserfjerning:)
Gjest gjestus Skrevet 19. mars 2010 #11 Skrevet 19. mars 2010 når man fjerner mandlene blir det en grop der mandlene var før.. der samler matrester seg lett, noe som også fører til dårlig ånde.
Gjest mandel-TS Skrevet 19. mars 2010 #12 Skrevet 19. mars 2010 når man fjerner mandlene blir det en grop der mandlene var før.. der samler matrester seg lett, noe som også fører til dårlig ånde. Gjør det?Er dette vanlig,eller et resultat av dårlig kirurgi?Mange bruker jo dette som en behandling av nettopp dårlig ånde.Flere som har opplevd dette?
Mir Skrevet 19. mars 2010 #13 Skrevet 19. mars 2010 Jeg har iallefall ikke problemer med dette nei! Av de jeg kjenner som har fjernet det har aldri dette vært et problem i ettertid.
Pupsilure Skrevet 19. mars 2010 #14 Skrevet 19. mars 2010 Jeg fikk fjernet mandlene av samme årsak. Var plaget i ca et år, og trodde egentlig at øre-nese-hals-legen ikke ville syntes det var ille nok, men joda Ikke hatt noe problemer siden, det er 1,5 år siden nå.
Alladin Skrevet 19. mars 2010 #15 Skrevet 19. mars 2010 Jeg fjernet mandlene da jeg va 28. Var ekstremt plaget av halsbetennelse. Kan trygt si at du vertfall ikke blir oftere syk av å fjerne mandlene. Jeg har aldri vert syk en dag etter dette. (kryss i taket) Hender jeg kjenner at jeg "brygger" på noe, men det blir aldri noe av.
LetThemEatCake Skrevet 20. mars 2010 #16 Skrevet 20. mars 2010 Men nej, det blir ingen grop. Mandlarna är ju som två "bollar" som sticker ut från den övriga vävnaden och det blir ingen grop. Dessutom är det två mandlar och då skulle det bli två gropar. Den som plågas med det har varit hos fel kirurg..
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2010 #17 Skrevet 20. mars 2010 Jeg fikk fjernet mine mandler på dette grunnlaget. Hadde i tillegg mange halsbetennelser årlig, men ikke som trengte behandling, og samtilige gikk over i bihulebetennelser... Men det var den dårlige ånden som var grunnen til at jeg gikk til ØNH. Negativ var de, helt til de tok et blikk på dem, da var lyden en annen. Hadde store, arrete og fulle av hvite klumper (som valnøtter). Første legen sa etterpå var "disse var det gått å få ut". Jeg ble friskere etterpå, for nå slapp jeg de evige infeksjonen i hals og bihule. Syk var jeg ikke da, og ikke nå. En liten digresjon, var tilbake has samme ØNH-lege noen år etterpå med barnet mitt, for å fjerne polyppene (søvn vansker), han så da også i halsen. Så på meg og sa "vi tar mandlene samtidig, så slipper h*n å komme to ganger... Noen ganger må de rett og slett bare se på dem før de forstår problemet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå