Ginen Skrevet 18. mars 2010 #1 Skrevet 18. mars 2010 Jeg har et kake-krater-problem. Hver gang (faktisk) jeg baker enten brownies eller vanlig kakebunn eller hva som helst, så ser det knakende flott ut, helt til den ferdige bunnen/kaken har stått på benken en liten stund. Da har vidunderet sunket raskt og lett sammen på midten. Skulle tro en håndball hadde landet oppi og sprettet ut igjen, men nå har jeg ingen håndball, og kakeoverflaten ser urørt ut. I aller høyeste grad mystisk. Så a) hva gjør jeg feil? b) hvordan kan jeg gjøre det rett? Jeg har i desperasjon prøvd å skjære av øverste laget for å jevne det ut, og stappet det overflødige godt oppi krateret og så hatt glasur oppå, men jeg lurte ingen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mars 2010 #2 Skrevet 18. mars 2010 Brownies får vel som oftest høye kanter, ettersom ytterkantene blir mer sprøstekte, mens det innerste av kaken er mere mykt? Når det gjelder bløtkakebunner og lignende, så kan det kanskje hende at bunnen ikke er helt gjennomstekt før du tar den ut av ovnen? Jeg har en strikkepinne liggende i kjøkkenskuffen, som jeg bruker til å stikke i midten av sånne kaker før jeg tar dem ut av ovnen. Om det er noe deig/smuler på pinnen når jeg tar den ut, er kaken ikke gjennomstekt, og må steke mer. Da unngår jeg at bunnen synker sammen etter steking.
Ginen Skrevet 18. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 18. mars 2010 Hmmm... Dette hørtes lurt ut! Hehe, når jeg tenker meg om, så har kanskje ikke midten vært helt ferdig stekt. Har ikke tenkt tanken en gang. For et enkelt mysterium!
Afea Skrevet 18. mars 2010 #4 Skrevet 18. mars 2010 Ja, som sakt tidligere pass på at kaken er stekt i midten, jeg bruker et grillspyd som test pinne i mine kaker, men strikkepinne fungere også. Om det er for mye bakepulver kan også kaken heves flott og så synke raskt når den kjøles, så pass på at du ikke topper skjeene for at den skal heves ekstra godt, det er en bjørnetjeneste.
Gjest navnelapp Skrevet 18. mars 2010 #5 Skrevet 18. mars 2010 Ein spagettipinne kan også brukast til å sjekke om kaka er steikt. Billig og enkelt eingongsprøvepinne som du alltid har i huset! :-)
LukaFrost Skrevet 18. mars 2010 #6 Skrevet 18. mars 2010 Jeg har samme problem når jeg lager gulrotkake. Den ser fantastisk fin ut, men detter altid sammen. For mye mel?
Gjest navnelapp Skrevet 18. mars 2010 #7 Skrevet 18. mars 2010 (endret) Nei, for kort steiketid, og muligens i meste laget med bakepulver. Sjekk temperaturen på omnen din, kanskje skal du steike på litt høgare varme, eller fem minutt lenger. Stikk med spagettipinne, er det vått på den skal kaka inn igjen minst 5 minutt. Endret 21. mars 2010 av Alt godt
Zzyzx Skrevet 19. mars 2010 #8 Skrevet 19. mars 2010 Hmmm... Dette hørtes lurt ut! Hehe, når jeg tenker meg om, så har kanskje ikke midten vært helt ferdig stekt. Har ikke tenkt tanken en gang. For et enkelt mysterium! Bare ikke stek brownies for mye, de skal falle sammen i midten. Og så blir den tørr hvis den stekes for mye.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå