Gå til innhold

Pappa sier jeg skylder han 30.000

Fremhevede innlegg

Gjest Jente22
Skrevet

Moren min stakk for en periode fra jeg var 13 til jeg fyllte 17. Mamma og pappa har vært skillt siden jeg var baby, og jeg bodde hos mamma men var hos pappa i helger og hver onsdag.

Ihvertfall, i perioden mamma var borte bodde jeg fullt hos pappa. Til 15årsdagen min fikk jeg en valp av pappa etter mye mas, som da ble 100% min, men han betalte alle utgiftene. Når jeg var nesten 17 så skadet hunden seg, og måtte igjennom flere opperasjoner. Hunden var bare forsikret for 10.000, og opperasjonene kom på 40.000. Jeg spørte flere ganger om det var greit for pappa at vi gjenomgikk opperasjonene, og det var aldri et spørsmål.. Han tjener(og tjente) meget godt, og han betalte gladlig for at jeg skulle få beholde hunden min.

Alt i alt måtte han betale litt over 30.000 av egen lomme for hunden.

Nå har jeg og faren min ikke snakket med hverandre på 1 år pga diverse ting, og vi har kranglet MYE de siste årene. Han ringte meg her om dagen og fortalte meg det at han ville ha tilbake de 30.000 for opperasjonene for hunden min. Jeg skjønte ingen verdens ting, da jeg hadde helt glemt saken. Det ble mye krangling.

Han truer nå med å gå til rettsak dersom jeg ikke betaler de 30.000.

Han har også sagt at jeg kan gi han hunden i stedet, men det er uaktuellt for meg. (Hunden er vært en del, da det er en meget god jakthund)

Har han noen sak i det hele tatt?

Jeg var tross alt ikke 17 en gang når opperasjonene ble utført, og selv om hunden sto på meg, så betalte han frivillig og han kunne bare bedt meg om å avlive hunden. Jeg sa det til han flere ganger på den perioden at om det ble et pengeproblem så kunne jeg latt hunden slippe.. Han ville betale, og gjorde det frivillig..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med en advokat for å høre om dette er noe han faktisk kan få til rettsak om. Har du inntekt under kr 246.000 pr år kan du få fri rettshjelp også. Det finnes flere advokater som gir gratis rådgivning før de eventuelt tar saken også.

Gjest Marlo
Skrevet

Kan ikke reglene rundt dette, men for meg så virker det usannsynlig at han i det hele tatt kan ta dette videre i rettsystemet. Du var mindreårig, bodde hos han, han var din foreldre og forsørger - tviler sterkt på at han har noen sak, og sa vel kanskje mest for å "skremme" deg til å betale e.l.

Skrevet

Dette synes jeg er umodent av faren din. Han vet tydeligvis hvor de såre punktene dine er.

Gi faren din beskjed om at dette klarer dere åpenbart ikke å bli enige om på egenhånd, og at du har tenkt til å ta kontakt med en megler for å avtale et møte, dersom det er i orden for ham. Be om konkrete datoer som er mulige for ham å være tilstede på et slikt møte, slik at du har dette klart når du snakker med megleren på telefonen.

Dersom han ikke vil være med på dette, forteller du ham at du anser saken som avsluttet, inntil du får en evt rettsinnkallelse.

Ingen vits i å fortsette en diskusjon dere i mellom her.

Skrevet

Uff, dette var jo en kinkig sak! Enig med de andre som har skrevet her.

Gjest haren
Skrevet

jeg ville først kontaktet forliksrådet - det vil nok være gjennom her dere først må ta en runde.

dette er strengt tatt ikke et juridisk spørsmål, men mer et en familiekonflikt som manifesterer seg at han ønsker å straffe deg gjennom å gjøre deg økonomisk avhengig av ham.

han gjør jo ikke dette fordi han trenger pengene, men fordi han ønsker å straffe deg.

hvorfor han vil det vet ikke jeg, men han bruker da økonomisk straff fremfor noe annet da han sannsynligvis ikke kommer gjennom med ord.

hadde ei venninne som gikk gjennom noe av det samme, bortsett fra at moren forsøkte å kreve penger tilbake faren hadde gitt i forbindelse med sertifikat.

jeg vet ikke helt hvorfor hun(og din far) gjorde dette, men det handler vel mye om kontroll.

når andre skylder en penger har en økonomisk makt over den andre, og dette er vel noe man tyr til når man ser at man ikke klarer å få makt på noen andre måter.

stakkars mann......han trenger hjelp, og dersom jeg var deg så ville jeg kanskje vist han denne tråden når du har fått endel tilbakemdlinger jeg vil tro støtter deg og ikke ham.

mennesker som handler slikt mangler nokså mye selvinnsikt, og klarer ikke håndtere konflikter på en sunn måte. dermed blir det dysfunksjonell atferd gjennom forsøk på straff/makt/skyldsfølelse istedetfor å ta et ansvar.

dersom jeg var deg så ville jeg sluttet å gå inn i slike konflikter med ham.

avklar det juridiske rundt dette beløpet, og vær den voksenpersonen han ikke evner å være.

ikke gå inn i diskusjoner eller debatter med ham.

uansett hvor dårlig du har oppført deg eller ikke - det er likegyldig. han er voksen, han valgte å gjøre utlegg/lån/gi bort penger når du ikke var myndig, og det får være hans ansvar.

Skrevet

Da dette skjedde var du enda ikke mydnig, og din far hadde foreldre- og omsorgsansvaret for deg. Jeg mener bestemt at du ifløge lover og regler ikke skal betale dette tilbake i og med at du var under hans omsorg og umyndig. Men. Han ønsker tydeligvis at du skal føle deg truet, så hør med fri rettshjelp for å være helt sikker. Det er viktig at du kjenner dine rettigheter. Om det er slik jeg tror, og at du ikke skal betale tilbake, så kan du jo eventuelt få advokaten til å sende brev og be ham om å frafalle alle krav mot deg. Det har nok større virkning enn om du snakker med han selv.

http://www.fri-rettshjelp.no/

Skrevet

Høres ut som en trussel uten noe bak...tror hvis alt kommer til alt så kommer han ikke til å ta denne saken til retten, tror heller ikke han ville kommet langt uansett. Man kan ikke når barna er blitt voksne begynne å kreve penger tilbake som ble brukt på dem under oppveksten. At det er en stor sum som ble brukt på hunden din, det er så, han hadde valget å kunne si nei. Samme som om andre foreldre velger å kjøpe dyre ting til sine barn, kan de ikke senere kreve disse pengene tilbake.

Om det skulle gå så langt, så høres mekling ut som en bra ide. Her får han sikkert vite at han har lite å fare med.

Skrevet

Takk for mange raske svar.

Får høre med forliksrådet og høre hva de sier.

Det er en veldig kjedelig situasjon for meg, og jeg syntes det er dumt han skal ødelegge resten av det lille forholdet vårt. Syntes det er ganske trist og veldig dårlig gjort av han..

Skrevet

Sikkert lurt å holde avstand til hverandre en stund. Høres ikke ut som om dere har noen god innvirkning på hverandre sånn som forholdet deres er per i dag.

Lykke til :)

Skrevet

For det første var du under atten år, og ikke kontraktsmyndig. Han har derfor ikke kunne inngå en bindende økonomisk avtale med deg.

Var operasjonen mer enn tre år siden? Da er eventuelle krav uansett foreldet etter lov om foreldelse av fordringer, hvis ikke han har sikret seg juridisk. - Det er usannsynlig fordi du var under atten.

Høres på meg ut som om dere krangler om noe, og at han prøver å finne ethvert motargument som svir. Typisk mødreting å gjøre...

Ikke bry deg om det. Står bikkja i ditt navn, har han ingen rettigheter over den. Annet enn at han kan sette krav om å ikke ha dyr i heimen. Jaja, disse løsrivelseskranglene er temmelig underholdende sett utenfra. Det ender nok godt, skal du se.

PS

Joa. Vi vet du bare har fortalt oss halve sannheten. :gjeiper:

Skrevet

Hun kaller seg jente 22 i startinnlegget, så en skulle jo da tro at det var over tre år siden operasjonene.

Virker som om faren din prøver å gjøre deg dummere enn du er, for en voksen mann vet bedre enn at han tror han skal få noen sak ut av dette. Tydelig at han prøver å skremme deg til å betale. Skaff deg en advokat, og la all kontakt med faren din gå via denne.

Lykke til! :klemmer:

Gjest Supermimz
Skrevet

Hei Jente 22. Det er helt sprøtt at din far vil gå til rettsak mot deg, og jeg tviler på at det ikke er noe annet enn en trussel. Uansett, så ville jeg ha fulgt rådene du har fått. Det er utrulig leit at det har blitt slik mellom dere, jeg har selv mistet kontakt med min far og mor. Jeg vet godt hvor vondt det er, fordi man behøver kontakt med sine foreldre selv om man er voksen.

Om det er slik at din far absolutt skal ha desse pengene, så går jo det an å ta det på avbetaling når du tjener bra nok. Om du er student kan du si at det vil vente til du får deg en jobb. 30 000 går fort.

Kansje det hele ordner seg om du sier til ham at du er veldig lei deg for at dere har kranglet, og at du ikke ønsker noe rettsak, men om han virkelig trenger desse pengene, så kan du jo betale ham over tid selv om økonomien din blir vanskelig.

Det er jo mulig at om han har hjerterom så vil han slutte med dette rettsak greiene, eller hevde at det bare var noe han sa for å skremme deg, og du vil slippe unna.

Kansje kan du prøve å bygge opp igjen far/datter forholdet, så slipper du denne sinte pappaen over skuldren din fremover, og han vil evt slutte å kreve desse pengene.

Jeg vet ikke om dette egentlig var et godt råd, du får selv bedømme om det passer deg. Jeg kjenner jo ikke din far. Om dette med penger er noe han kommer til å mase på deg om, så ville jeg personlig faktisk bare betalt han, og få det ut av verden. Det er veldig knusende å ha en mor eller far som klager om penger som straff med en gang man skal være uenig om noe. Om min fatterfølelse for denne mannen hadde blitt bevart, er noe helt annet..

Gjest Elfrida
Skrevet
Har han noen sak i det hele tatt?
Jeg tror ikke han har den minste flik av en sak, og jeg tror at den første advokaten han kontakter, hvis dette er mer enn tomme trusler, vil fortelle ham det.
Gjest Blondie65
Skrevet

Takk for mange raske svar.

Får høre med forliksrådet og høre hva de sier.

Det er en veldig kjedelig situasjon for meg, og jeg syntes det er dumt han skal ødelegge resten av det lille forholdet vårt. Syntes det er ganske trist og veldig dårlig gjort av han..

Jeg vil anbefale deg å tenke forbi det rent rettslige her (han har ingen sak, han bare skremmer deg) og det er at selv om en dommer eller en advokat eller en rettsak skulle fortelle faren din den faktiske ståa så har din far gått til en ufordragelig handling langt utenfor enhver folkeskikk. Hva blir det neste? Hva hjelper det å ha rett hvis den du krangler med ikke respekterer deg og sin egen rolle nok til å gjøre slikt som dette?

Jeg ville fått en juridisk vurdering først av alt. Dernest ville jeg konfrontert min far og sagt rett ut at det er uholdbart det han gjør. For deg handler dette egentlig ikke om pengene men om hva slags forhold far og datter skal ha (ut fra slik jeg leser deg). Hva handler det om for han? Det er DET som må på bordet.

En slik samtale fordrer imidlertid at du ikke har med en psykopat å gjøre men om en som har et budskap som de prøver å få frem. Psykopaten må du eventuelt flykte fra.

Gjest Gjest
Skrevet

Du var mindreårig, han er og var faren din, og han betalte frivillig. Om jeg gir deg en gave nå, sier at den er din og at jeg er glad for å kunne gi deg den, er det da greit om jeg krever tilbake pengene om noen år? Nei, det er ikke det. Og da har jeg ikke engang tatt med farskapet/mindreårigheten.

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan få en gratis juridisk vurdering hos JURK. http://www.jurk.no/no/saksmottak/ Hvis han ikke gjør alvor av å gå til rettsak er det ingen grunn til at du skal bruke penger på advokat. Du har ikke krav på fri rettshjelp i slike saker.

Utfra det du skriver her kommer han til å tape en slik sak hvis han velger å gå til rettsak. Men noen er villige til å gå til sak bare for å gjøre det vanskelig for motparten den tiden saken varer. Faren til barna mine gikk til sak mot barna, yngste barnet var da 10 år. Han tapte selvsagt saken og han måtte betale alle saksomkostningene på nesten 400 000 - både sine egne og barnas saksomkostninger. Men han klarte å gjøre det vanskelig for meg og barna det året saken varte. Det var nok målet hans. Jeg ble oppnevnt som barnas verge og måtte legge ut for barnas saksomkostninger inntil saken var avgjort i Tingretten og han ble dømt til å betale alle saksomkostningene.

Gjest Konservativ Mann
Skrevet

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med en advokat for å høre om dette er noe han faktisk kan få til rettsak om. Har du inntekt under kr 246.000 pr år kan du få fri rettshjelp også. Det finnes flere advokater som gir gratis rådgivning før de eventuelt tar saken også.

1) Dette er i utgangspunktet ikke en sakstype der man får fri rettshjelp.

2) Slik TS beskriver faktum er det åpenbart ikke grunnlag for å kreve tilbakebetaling, da det aldri ble inngått avtale om dette. Videre er det saksøker som har bevisbyrden (dog kun krav om alminnelig sannsynlighetsovervekt i sivile saker) for sin faktumsfremstilling.

3) Jeg vil anbefale TS å ta det hele helt med ro, og forsone seg med at hennes far er en drittsekk. Dessuten vil en slik sak starte i forliksrådet, og ikke i tingretten, og i forliksrådet kan man med fordel møte uten advokat.

Gjest Fugl Fønix
Skrevet

Nå vet vi jo ikke helt hvor i landet du bor, men de byene med juridisk utdanning har som oftest studentdrevne juridisk rådgvninger. I Bergen har du Jussformidlingen, andre steder har du JussBuss etc.

På siden til jussformidlingen finner du linker til andre av disse stedene i Norge. De kan hjelpe deg med å utforme ett skriv ang. de juridiske punktene i denne saken, at du ikke var kontraksmyndig etc med de riktige lovtekstene. Så har du noe håndfast å gi ham.

Skrevet

Som nevnt over så har en ikke lov til å stifte gjeld når en er under 18 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...