Roadrunner Skrevet 2. september #41121 Skrevet 2. september Daria skrev (11 timer siden): Men den dukket fort opp fra dypet hos deg også, ja? Skal ikke skryte på meg at jeg kan hele teksten, men at det var kjente saker - uten tvil
Daria Skrevet 2. september Forfatter #41122 Skrevet 2. september (endret) Hva med denne, som traff meg da jeg satt på sykkelen på fysikalske i formiddag? Det var også en stund siden sist... Litt bedre time i dag (når målet er å holde seg på beina skal det jo ikke så mye til...) - og jeg kunne gå tilbake til leiligheten. Beliggenheten var absolutt en faktor i valget (Jeg tok trikken til, da - forskjellen på oppoverbakke og nedoverbakke, samt å ikke bruke for mye krefter i forkant...). Endret 2. september av Daria
Roadrunner Skrevet 2. september #41123 Skrevet 2. september Daria skrev (1 time siden): Hva med denne, som traff meg da jeg satt på sykkelen på fysikalske i formiddag? Det var også en stund siden sist... Litt bedre time i dag (når målet er å holde seg på beina skal det jo ikke så mye til...) - og jeg kunne gå tilbake til leiligheten. Beliggenheten var absolutt en faktor i valget (Jeg tok trikken til, da - forskjellen på oppoverbakke og nedoverbakke, samt å ikke bruke for mye krefter i forkant...). Joda, man har da hørt den også... *synger med*
Daria Skrevet 2. september Forfatter #41124 Skrevet 2. september 02.09: En lest, ingen kjøpt. Vestlendingen sa en gamg, da jeg mente at sett utenfra er mange psykologiretninger ganske like, at det er mye likt - men man havner fort i skyttergravene... I sin Personlighetsfokusert terapi er Sigmund Karterud så godt nede i sin skyttergrav at det innimellom føles mer som et debattinnlegg for å fortelle hva som er galt med andre retninger enn en fagbok om egen, og det påvirker hvordan jeg oppfatter han som avsender. Når han ved et par anledninger kommer med ganske bastante påstander om retningen jeg har erfaring med og jeg overhodet ikke kjenner igjen noe, lurer jeg jo automatisk på hvor treffsikkert resten av det han skriver er. Fra mitt ulærde ståsted er boka dessuten primært nok en bekreftelse på at det er mer likheter enn forskjeller mellom skyttergravene... Boka skjemmes også av feil som burde vært fanget opp i korrekturen - gale sidehenvisninger, rot i klienteksempler, at ISTDP stadig omtales som ISTPD. Gode grunner til at man fortsatt trenger mennesker som korrekturlesere...
Daria Skrevet 3. september Forfatter #41125 Skrevet 3. september (endret) Det er mulig jeg satte ny rekord i stillhet hos rogalendingen i dag. Samtaleterapi er et svært relativt begrep - men det er jo mye å hente også i non-verbal kommunikasjon... Ettermiddagen har stort sett blitt tilbragt i et reir i senga - en dobbeltseng to dyner og puter, en stor tv (gepardungen døde Dyrepasserne er jo det eneste severdige på ettermiddagstv når jeg ikke har tilgang på hverken BBC, NatGeo eller tv-arkiv), 800 sider Joyce Carol Oates, te og sjokolade. Også kalt en sånn dag (og en sånn sjelevrengingsøkt. Høna og egget kan diskuteres...). Endret 3. september av Daria
Daria Skrevet 5. september Forfatter #41126 Skrevet 5. september Hjemme i egen sofa, med bedre utvalg av det meste (og en leilighet uten nivåforskjeller mellom rommene... Det var ikke en universelt utformet bygning, for å si det sånn), fra tv-kanaler til mat. Jeg hadde jo kjøkken og kunne lage mat, men man tenker ikke over til vanlig hvor mye man har tilgjengelig av ingredienser og varer. Smør til steking, for eksempel... Det ble mye enkle løsninger - og en toretters ute med Skravla igår. Meny kommer en tur i kveld, og så er det tilbake til bedre vaner og rutiner igjen. Bestillingen tyder på ambisiøse middagsplaner... Helgen er planløs - jeg må på biblioteket senest mandag og skal selvfølgelig stemme, men utover det er det ingen som forventer noe før fysio på tirsdag.
Daria Skrevet 6. september Forfatter #41127 Skrevet 6. september Jeg sier ikke at jeg er sløv og uoppmerksom, men det bar først på vet ut jeg oppdaget at jeg hadde på meg to forskjellige øredobber. Tankene var tydeligvis andre steder da jeg plukket fra stativet Men for kvinnen som gikk i operaen med to forskjellige sko er jo dette en bagatell - og grønnsakshandleren bryr seg neppe (men jeg skal unngå å gjenta det hos psykologen...). Dagens mål var fersk ingefær og tørket papaya, i tillegg fant jeg syltet sitrongress på glass i bruksvennlige biter. Kjøkkenskapene mine har fått mye nytt og spennende innhold det siste året - og det meste er i bruk.
Daria Skrevet 6. september Forfatter #41128 Skrevet 6. september Og når vi snakker om nye bekjentskaper på kjøkkenet, tror jeg tahini tar prisen for det minst tiltalende utseende - gursjebrun søle på glass...
Daria Skrevet 7. september Forfatter #41129 Skrevet 7. september Man må jo elske Jon Fosse. Det beste med å ha fått Nobelprisen? Å slippe mer snakk og spekulasjoner rundt det, og vite med sikkerhet at det ikke blir nødvendigvis å dra til Stockholm i høst...
Daria Skrevet 7. september Forfatter #41130 Skrevet 7. september Borgerplikt utført, fulgt av lesing i parken (men hva skjedde med den varslede sola?). Jeg var ved valglokalet en liten halvtime etter at det åpnet og var forberedt på kø, men det var flere vslgfunksjonærer enn velgere der. Det tar seg nok opp, vanligvis har køen stått langt ut i skolegården.
Daria Skrevet 7. september Forfatter #41131 Skrevet 7. september Daria skrev (På 2.9.2025 den 14.29): 02.09: En lest, ingen kjøpt. Vestlendingen sa en gamg, da jeg mente at sett utenfra er mange psykologiretninger ganske like, at det er mye likt - men man havner fort i skyttergravene... I sin Personlighetsfokusert terapi er Sigmund Karterud så godt nede i sin skyttergrav at det innimellom føles mer som et debattinnlegg for å fortelle hva som er galt med andre retninger enn en fagbok om egen, og det påvirker hvordan jeg oppfatter han som avsender. Når han ved et par anledninger kommer med ganske bastante påstander om retningen jeg har erfaring med og jeg overhodet ikke kjenner igjen noe, lurer jeg jo automatisk på hvor treffsikkert resten av det han skriver er. Fra mitt ulærde ståsted er boka dessuten primært nok en bekreftelse på at det er mer likheter enn forskjeller mellom skyttergravene... Boka skjemmes også av feil som burde vært fanget opp i korrekturen - gale sidehenvisninger, rot i klienteksempler, at ISTDP stadig omtales som ISTPD. Gode grunner til at man fortsatt trenger mennesker som korrekturlesere... 07.09: Tre lest, ingen kjøpt. Inger Christensens Alfabet går bare til N, det var en overraskelse... Dikt som leker med ord og betydninger og alliterasjoner - og verden og alt som finnes i den, fra aprikostrærne til nettene. Dikt som morer, engasjerer og fascinerer, men som også går litt over hodet på meg innimellom. She speaks! har undertittelen What Shakespeare's women might have said og den som gir kvinnene en stemme er Harriet Walter, skulespiller og erfaren tolker av skaldens kvinneroller. Her tar hun for seg et utvalg av dem og lar dem komme til orde i dikt, sonnetter og monologer (og en gruppesamtale) - rettet mot andre karaterer, mt nåtidens publikum eller mot Shakespeare (hans kone har også litt å komme med). Walter lener seg mot elizabethanske former, men med nåtidsspråk, og har også en innledning til hver tekst, som setter karakteren i kotest og gjør at man ikke trenger å ha lest stykkene for å ha glede av boka (selv om det er et pluss). Morsom idé, og godt og kunnskapsrikt gjennomført.
Daria Skrevet 8. september Forfatter #41132 Skrevet 8. september Valgvaken er i gang! Jeg håper det beste og frykter det verste - og finner litt trøst i at her på berget er tross alt det verste også til å leve med. Ingerid Stenvold kaller det demokratiets festaften, og sett på bakgrunn av verdenssitasjonen er det jo det nesten uansett resultat - vi har et velfungerende demokrati, det er en mindre selvfølge enn på lenge.
Daria Skrevet 8. september Forfatter #41133 Skrevet 8. september -Torbjørn Røe Isaksen, er det deilig å ikke være en del av dette [valgkamp] lenger? -Ja! Kveldens enkleste spørsmål...
Daria Skrevet 8. september Forfatter #41134 Skrevet 8. september Daria skrev (På 7.9.2025 den 18.57): 07.09: Tre lest, ingen kjøpt. 08.09: Fire lest, ingen kjøpt. Spuria av Johan B. Mjønes er et bevis på at det ikke er grunnhistorien som skiller god og dårlig litteratur, men hvordan man behandler den. 87 år gamle Kristin ga for 70 år siden fra seg et nyfødt barn til adopsjon, og har båret på hemmeligheten siden. Som nybakt enke får hun behov for å fortelle - og ikke minst for å finne igjen barnet. Det kunne blitt så sentimentalt og klissete, og det har blitt så bra. Det glir hee veien sømløst mellom den unge Kristin og nåtidens Kristin, som slett ikke bare er enkel og medgjørlig - og den begravelsestalen er minneverdig, i likhet med barnebarnet Birger. Jeg kjemper mot tårene flere ganger underveis - ikke av lettvint sentimentalitet, men fordi den genuint berører.
Daria Skrevet 8. september Forfatter #41135 Skrevet 8. september Du må jo bli Vestrepolitiker når du heter Grunde... *nesten ikke overfladisk og fordomsfull*
Daria Skrevet 8. september Forfatter #41136 Skrevet 8. september Jeg sliter litt med ambivalete følelser for Dag Inge Ulstein (nyklippet for anledningen) - han framstår som sympatisk på mange måter, men han har jo noen meninger det er vanskelig å svelge. At KrF endte med å velge bort Knut Arild Hareide og hans verdiretning var et tap for norsk poltikk.
Daria Skrevet 8. september Forfatter #41137 Skrevet 8. september (endret) Selvfølgelig lettelse i heimen over at valgdagsmålingen varsler fortsatt rødgrønt flertall, men den veksten til FrP er ekkel... KrF og Venstre får en spennende kveld, å vake rundt sperrerensen er aldri gøy. Endret 8. september av Daria
Daria Skrevet 8. september Forfatter #41138 Skrevet 8. september Det er fortsatt vanskelig å se en valgdagsprognose og ikke tenke på den gangen 36,9 var et så dårlig potensielt resultat for Arbeiderpartiet at det var verdt et utlimatum - nå er 27,9 en seier...
Daria Skrevet 8. september Forfatter #41139 Skrevet 8. september -Jeg er mot at Venstre er under sperregrensen. Sånn kan man også si det Men jeg liker jo Henrik Aasheim bedre når han snakker om ESC enn når han er Høyre-politiker.
Daria Skrevet 8. september Forfatter #41140 Skrevet 8. september Ingen snakker fortere enn Abid Raja... Jeg kan for øvrig være enig med ham at det er et tap om Sveinung Rotevatn ryker ut, men litt svinn må man regne med. Han har nok også rett i at en god del av rilbakegangen deres skyldes at folk som egentlig ville stemt Venstre, har være redde for at det i praksis ville vært en stemme til Sylvi Listhaug - men det handler jo ikke bare om hva de (ikke) har kommunisert nå, men at de har gitt liknende løfter og gått tilbake på dem før...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå