Daria Skrevet 7. mai Forfatter #40521 Skrevet 7. mai I går la jeg til en øvelse som har vært uoverkommelig de siste ukene hos fysio, i dag hadde jeg antydninger til både opprettholdt øyekontakt og å kunne si flere relativt fullstendige setninger i sammenheng hos rogalendingen - I'm on a roll! Det gjelder å legge lista lavt/realistisk...
Roadrunner Skrevet 7. mai #40522 Skrevet 7. mai Daria skrev (7 minutter siden): I går la jeg til en øvelse som har vært uoverkommelig de siste ukene hos fysio, i dag hadde jeg antydninger til både opprettholdt øyekontakt og å kunne si flere relativt fullstendige setninger i sammenheng hos rogalendingen - I'm on a roll! Det gjelder å legge lista lavt/realistisk... Hurra! Fremskritt er fremskritt, her tar man det man får
Daria Skrevet 7. mai Forfatter #40523 Skrevet 7. mai 04.05: En lest, ingen kjøpt. Chimamanda Ngozi Adichies Dream Count er fortellingen til fire afrikanske kvnner, før og under covidpandemien. Tre er fra Nigeria, en fra Guinea; tre er permanent bosatt i USA og tre av dem er svæt velstående, av ulike årsaker. Inge av dem er heller gift, og ønsket om, behovet for og forventningene om (fra dem selv og kanskje enda mer fra omgivelsene) å endre dette står sentralt - og det må vel sies at svært få av bokas menn kommer spesielt godt ut av det. Adichie er kjent som en feministisk forfatter, og det står seg også etter denne boka. Deler av den er inspirert av saken rundt Dominique Strauss-Kahn, IMF-sjefen som ble anklaget for overgrep mot en renholdsarbeider på et hotell. De store spørsmålene - feminisme, rasisme, klasse - knyttes sammen med de personlige og private, og alle kan egentlig føle seg litt truffet. Ikke minst fordi alle de fire kvinnene får komme til orde og fortelle sin historie fra sitt ståsted og vise at man sjelden vet og forstår så mye om andre som man tror.
Daria Skrevet 7. mai Forfatter #40524 Skrevet 7. mai Roadrunner skrev (20 minutter siden): Hurra! Fremskritt er fremskritt, her tar man det man får Definitivt - og nyte det mens det varer. Heldigvis har jeg fagfolk som også ser og påpeker små framskritt, og vet at det koster mer enn man skulle tro...
Roadrunner Skrevet 7. mai #40525 Skrevet 7. mai Daria skrev (18 minutter siden): Definitivt - og nyte det mens det varer. Heldigvis har jeg fagfolk som også ser og påpeker små framskritt, og vet at det koster mer enn man skulle tro... Og så viktig og godt at de også ser og anerkjenner fremskritt, enn så små de måtte være.
Daria Skrevet 7. mai Forfatter #40526 Skrevet 7. mai Jeg mistenker at de i en del tilfeller ser mer enn meg - og ser andre ting, ikke minst. Kanskje særlig fascinerende hos psykologen, hvor det er så diffust og så lite målbart, at han (som sin forgjenger) kan legge merke til og påpeke ting som føles riktig når han sier det, men som jeg kanpt har registrert selv, og ikke aner hvordan han fanger opp...
Daria Skrevet 7. mai Forfatter #40527 Skrevet 7. mai -Jeg har giftet meg inn i mange Brann-supportere... Jeg antar at Aleksander Schou mener å si at han har svigerfamilie fra Bergen, ikke at han driver med polygami...
Daria Skrevet 8. mai Forfatter #40528 Skrevet 8. mai Noen må forklare den som tekster MC forskjellen på bisque og bisk...
Daria Skrevet 8. mai Forfatter #40529 Skrevet 8. mai Jeg har kanskje (les: helt utvilsomt) et stykke igjen til MasterChef-nivå, men når et litt tvilsomt og spontanimprovisert middagsforsøk blr mer vellykket enn forventet, er selvtilfredsheten uproposjonalt stor
Daria Skrevet 8. mai Forfatter #40530 Skrevet 8. mai Rosmarin- og sviskeiskrem. Årets særeste så langt - men det vil nok bli verre...
Skravla Skrevet 8. mai #40531 Skrevet 8. mai Allerede hvit røyk fra det sixtinske kapell. Spent på hvem som ble valgt.
Daria Skrevet 8. mai Forfatter #40532 Skrevet 8. mai Oi, det var raskt - jeg har registrert at de var i gang, men har ikke tenkt på å se etter noe resultat ennå. Det hadde jo vært gøy om det ble svensken...
Skravla Skrevet 8. mai #40533 Skrevet 8. mai Daria skrev (4 minutter siden): Oi, det var raskt - jeg har registrert at de var i gang, men har ikke tenkt på å se etter noe resultat ennå. Det hadde jo vært gøy om det ble svensken... Ja, hadde vært gøy med svensk pave. De begynte i går, så enighet kom på fjerde eller femte avstemming.
Daria Skrevet 8. mai Forfatter #40534 Skrevet 8. mai Jeg hadde også vært innstilt på å finne en løsning raskt hvis jeg var innestengt i det Sixtinske kapell med en gjeng gamle menn... Jeg forventer at en svensk pave tar navnet Urban - pavetradisjonelt og svensk samtidig
Daria Skrevet 8. mai Forfatter #40535 Skrevet 8. mai En amerikansk pave med peruiansk statsborgerskap - og bare 69, han kan jo vare en stund... Og alle kardinalene som slapp unna smiler lettet på balkongen
Daria Skrevet 8. mai Forfatter #40536 Skrevet 8. mai Pave Leon XIV, tror jeg de sa på BBC. Uoriginal, med andre ord...
Skravla Skrevet 8. mai #40537 Skrevet 8. mai Stemmer - det er navnet de bruker på vatican news også. Leo eller Leon
Daria Skrevet 8. mai Forfatter #40538 Skrevet 8. mai Han ser jo ut som en vennlig mann - smiling benignly, som de sier - en viktig egenskap for en pave. Pave Benedict så alltid så streng ut...
Roadrunner Skrevet 8. mai #40539 Skrevet 8. mai Fremdeles litt skuffa over at det ikke ble Pizzaballa... Takk, jeg finner veien ut selv #barnslig
Daria Skrevet 8. mai Forfatter #40540 Skrevet 8. mai Han ble nevnt på Facebook også, så jeg, her er det tydeligvis noe(n) som har gått meg hus forbi. Jeg får tross alt min informasjon på området primært fra Vårt Land, de har et litt annet fokus... Dog ikke uten humor: Sitat Da Vårt Land var med Hansen [Oslos katolske biskop] i Roma i februar, kom han med en leksjon til noen av de norske prestestudentene som studerer i Roma. De hadde alle nemlig lagt merke til en katolsk prest i hvite klær. Hansen spurte studentene om hvorfor dette var galt å bruke i Roma. Etter litt kom studentene fram til at hvitt kun skal brukes hvis man er i et tropisk land, for at man ikke skal bli for varm. «Det stemmer», svarte biskopen, som fulgte opp med setningen: «Dere har nettopp vært vitne til en kardinalfeil i Roma». Språknerden lo høyt ved frokostbordet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå