Gå til innhold

The Daria diaries

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kim til finale. Selvfølgelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ordna seg - viktigste var Kim videre

Skrevet

Det var rettferdighet i verden. Har du sett.

Skrevet

Men skal jeg holde blodsukkeret og engasjementet oppe i en MGP-time nå, trenger jeg mer te og sjokolade...

Skrevet (endret)

Spellemannsnominerte hvem? :klo: Men Linn Skåber har allerede gjort ham flau, det er jo en god start :fnise: 

Endret av Daria
Skrevet (endret)

Hviterussisk folkedans og kokosboller - sånn kan man også bli hekta på Eurovision :fnise: 

Endret av Daria
Skrevet

Kroatia stiller med minst fire sanger samtidig. Ingen Poison cake til meg, takk - jeg har muffins...

Skrevet

Den lille havfrue møter Willy Wonka og glassheisen... Men hvis den belgiske Herreman klarer å holde de tonene live, er det jo ikke så verst.

Skrevet

Men kjære lille venn, ESC-bidrag som kaller seg rave er jo ikke på noen måte rettet mot de som faktisk er inne i rave-miljøet - målgruppen er de som sitter hjemme på lørdagskvelden og ser på tv...

Dette er jo ikke det beste panelet de har hatt, for å si det pent.

Skrevet

Luxemburg har dramatisert klassikeren Frøken Detektiv og mysteriet med den dansende dukke... Men dette er jo deilig ESC på alle vis.

Skrevet

Slovenia blir for mononton og kjedelig - den trenger et refreng eller en modulering, noe som kan gi den et løft.

Skrevet

Ukrainsk progrock er ikke ord som umiddelbart appellerer til meg, men det hender jo man blir positivt overrasket. Ikke minst en hel mengde estetiskk-poeng for retroantrekk i scene-blomstereng.

Skrevet

Eiffel 65 og deres blå periode husker man jo - om det er med glede er en annet spørsmål... Det er jo det beste (minst dårlige) San Marino har stilt med på en stund, selv om det kanskje gjort seg bedre som fotball-vm-sang.

Skrevet

Det er jo ikke sikkert at vi skal la folk som knapt er voksne snakke så mye offentlig selv om de visstnok har musikalsk suksess....

Skrevet

Etno-elektronika - noen genre er jo laget for ESC :ler: Med et snev av Kate Bush-dansing - det må jo bli poeng til Albania av dette. Selv om "rapperen" trekker ned...

Skrevet

Østerrike er visstnok favoritt, sier de. Dem om det... Det er ikke opera, det er skriking i veldig trange truser...

Skrevet

Uventet tidlig våken i dag og ute på tur før 11 - inkludert en lang og solfylt lesestund ved sjøen. Nå sykler menn på skjermen igjen, mens jeg broderer kontursting på erteblomstene mine...

Skrevet (endret)

Jeg er litt usikker på om det er resultatet av gode vaner og at alt blir enklere når det blir rutine eller om jeg bare har hjernevasket meg selv, men det slo meg da jeg laget "enkel" middag i dag - butter chicken med ferdig krydderblanding og saus på glass - at det er faktisk nesten like raskt og enkelt å lage noe fra grunnen som å bruke halvfabrikata. Ikke at jeg har prøvd å lage butter chicken fra grunnen, men sånn generelt. At dagens variant av å bruke opp rester inkluderte aubergine og granateple, sier også litt om at matlagingsvanene mine har utviklet seg de siste månedene...

Endret av Daria
Skrevet
Daria skrev (På 23.4.2025 den 15.30):

22.04: Ti lest, en kjøpt.

Sylvia Townsend Warners The corner that held them fra 1948 åpner med et blodig og brutalt drap på 1100-tallet, men resten av romanen foregår i litt roligere former i et nonnekloster i England i annen halvdel av 1300-tallet, når svartedauden og en mann som strengt tatt ikke egentlig er den presten han noe spontant utgir seg for å være, ankommer klosteret omtrent samtidig. Den ene hendelsen får mer varige, om enn ikke så dramatiske følger, enn den andre. I et middelalderkloster skjer det mye og samtidig ingenting, og man må vel kunne si at boka speiler det - noen ganger går det unna, andre ganger går det i overkant langsomt, men kjedelig er det aldri.

26.04: 12 lest, en kjøpt.

Colum McCann skriver som regel komplekse romaner med flere stemmer, historier og gjerne flere tidsplan, som ikke umiddelbart henger sammen - før det plutselig gjør det, alt faller på plass og følelsen av åpenbaring kan få meg til å komme med lykkelige utbrudd, også på offentlig sted. I hans nyeste, Twist, er det dermot bare en forteller og én relativt kronologisk og sammenhengende historie, om journalisten Fennell som skal skrive en artikkel om reparasjon av undervannskabler og Conway som leder arbeidet. Det er en kompleks historie med mange lag og overraskende vendinger, men det føles likevel litt for enkelt og med for mange uoppklarte spørsmål - jeg forventet mer...

Noen bøker tar lenger tid enn andre - Per Brodals lærebok om sentralnervesystemet har tatt meg nesten et år... Strengt tatt er den antagelig ganske utdatert - den er fra 1994 og mye har skjedd siden den gang, både når det gjelder hjerneforskning og bokdesign - men fortsatt brukbart for meg som ikke praktisere noe annet enn egen nysgjerrighet. Mye av det for komplisert og avansert, men litt lærer og forstår jeg  og noe er både spennende og personlig relevant. Dessuten oppdaget jeg da jeg leste om psykiatri nylig at jeg plukket opp nok til at jeg skjønte litt mer - om jeg ikke kunne redegjøre for hva og hvorfor hadde jeg i det minste en anelse om anatomiske sammenhenger...

Skrevet

Jeg har aldri skjønt de som synes MasterChef-kjøkkenet er et strålende sted å teste ut helt nye teknikker de aldri har prøvd før. Men det gir jo muligheten til å gå inn i historien som deltakeren som satte fyr på salat...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...