Skravla Skrevet 19. april #40381 Skrevet 19. april Roadrunner skrev (1 minutt siden): Den store fordelen med å se forsinka gikk akkurat opp for meg - man kan erstatte mute-knappen med spole-knappen Jeg har sett noen på søndagene og spoling er det beste med sen oppstart.
Daria Skrevet 19. april Forfatter #40382 Skrevet 19. april Jeg er ikke overrasket over at det er Sofie som ryker, men jeg hadde ikke sørget over Depresno...
Roadrunner Skrevet 19. april #40383 Skrevet 19. april Daria skrev (3 minutter siden): Jeg er ikke overrasket over at det er Sofie som ryker, men jeg hadde ikke sørget over Depresno... Ikke kommet så langt ennå, men håpet Sofie røk i kveld, med DePresno hakk i hæl. Sofie ga meg akutt kløe allerede før hun hadde sunget afterski-låta, mens DePresno ga meg mer kløe under salme-delen (overlykkelig for spole-knappen da ja).
Daria Skrevet 19. april Forfatter #40384 Skrevet 19. april Jeg hadde litt gjenkjennende medlidenhet med afterski-Sofie - det var ikke bare musikalsk at hun var langt utenfor komfortsonen sin der...
Roadrunner Skrevet 19. april #40385 Skrevet 19. april Daria skrev (1 minutt siden): Jeg hadde litt gjenkjennende medlidenhet med afterski-Sofie - det var ikke bare musikalsk at hun var langt utenfor komfortsonen sin der... Men det ble så veldig sukkersøt fnising allerede i starten at jeg mistet det litt...
Daria Skrevet 20. april Forfatter #40386 Skrevet 20. april -Føler meg lurt Jeg skjønner ikke helt oppslag som dette. Voksne mennesket må vel selv klare å ha en viss oversikt over hva hun tar opp av lån og hvor mye gjeld hun pådrar seg? Jeg har aldri påberopt meg å ha hverken så mye peiling på eller interesse for økonomi, men da jeg begynte å studere som 20-åring visste jeg hvor mye jeg hadde i studielån årlig, omtrent hvor mye jeg ville ende opp med totalt når jeg var ferdig med studiene og ikke minst at det skulle betales tilbake, med renter. Forskjellen på stipend og lån og at det første kunne bli det siste om man ikke fullførte i tide var også allmenn kjent. Hvem er det som har lurt henne, andre enn henne selv? 1
Skravla Skrevet 20. april #40388 Skrevet 20. april Hun etterlyser veiledning, men hun har ikke forsøkt å spørre selv. Tror hun at man løper etter alle som tar opp lån og forteller hvor dyrt detter er om 5, 10, 15 år? Sist jeg reforhandlet boliglånet så gikk alt digitalt. Jeg hadde ikke kontakt med noen, så det er ikke slik at bankene har så overveldende mye veiledning heller.
Daria Skrevet 20. april Forfatter #40389 Skrevet 20. april Veiledning må man som regel etterspørre i de fleste tilfeller, men grunnleggende informasjon finner man jo på nett og har et ansvar for å sette seg inn i selv. Hvor mye man har i lån står vel dessuten i årsoppgaven, så akkurat det burde ikke være så vanskelig å ha oversikt ovet. Personlig obligatorisk veiledning til alle som søker studielån hadde vært et vanvittig omfattende og tidkrevende prosjekt... Men det er jo en erfaring å ta med seg inn i læreryrket og skolen - "dette har ingen fortalt meg" er elevunnskyldning for det meste (som de gjerne har blitt fortalt, både skriftlig og muntlig...).
Roadrunner Skrevet 20. april #40390 Skrevet 20. april Daria skrev (3 timer siden): -Føler meg lurt Jeg skjønner ikke helt oppslag som dette. Voksne mennesket må vel selv klare å ha en viss oversikt over hva hun tar opp av lån og hvor mye gjeld hun pådrar seg? Jeg har aldri påberopt meg å ha hverken så mye peiling på eller interesse for økonomi, men da jeg begynte å studere som 20-åring visste jeg hvor mye jeg hadde i studielån årlig, omtrent hvor mye jeg ville ende opp med totalt når jeg var ferdig med studiene og ikke minst at det skulle betales tilbake, med renter. Forskjellen på stipend og lån og at det første kunne bli det siste om man ikke fullførte i tide var også allmenn kjent. Hvem er det som har lurt henne, andre enn henne selv? Enig, dette virker for dumt. Eneste hun hadde fått med seg var at studielån var gunstig, og dermed søkte? Og ikke tenkte noe mer på det annet enn at pengene kom på konto? Fullstendig tanketom?
Daria Skrevet 20. april Forfatter #40392 Skrevet 20. april Vafler Jeg hadde egentlig mer ambisiøse bakeplaner i påsken, men sånn gikk det - det ble mer lesing og skjermtid i stedet, mvh kropp med vetorett. Ikke at det er noe galt med vafler - når de involverer utgått melk er det dessuten et tiltak mot matsvinn og En God Ting på alle måter
Daria Skrevet 20. april Forfatter #40393 Skrevet 20. april Daria skrev (På 16.4.2025 den 19.35): 15.04: Seks lest, en kjøpt. Ali Smiths Public Library er dels en samling noveller og historier (noen nærmere sannheten enn andre) om språk, litteratur og forfattere, dels korte tekster Smith har samlet om folks forhold til biblioteket. De siste er sånne jeg blir både glad og trist av, fordi den treffer meg både i bibliotekar-stolheten og i sorgen over å ikke lenger være en del av det. Novellene er veldig Smith, både i språk og innhold, og det er alltid en god ting, 20.04: Ni lest, en kjøpt. Samlingen med Sigrid Undsets litterære artikler og essays strekker seg over fire tiår og omfatter både korte anmeldelser og lange essays, inkludert det 80 sider lange essayet om søstrene Brontë - jeg har lest det før, men det tåler helt fint et gjensyn. Jeg sliter mer med samlingens nest lengste, om den danske forfatteren Steen Steensen Blicher - at jeg ikke har hørt om ham bidrar nok, men jeg mistenker også at det spiller inn at Undset skrev dette på engelsk og det senere ble oversatt til norsk av (så vidt jeg kan skjønne) hennes søster. Noe av det jeg vanligvi setter mest pris på hos Undset er språket, og det er ikke helt det samme her... Jeg er litt usikker på hva slags sjengerbetegnelse jeg skal sette på Ingrid Storholmens Tsjernobylfortellinger. Kortprosa? Kollektvroman? Det er som tittelen sier fortellinger fra og om mennesker som på ulikt vis er rammet av Tsjernobylulykken. Noen av dem har navn, de fleste er navnløse og dukker bare opp i noen få avsnitt. Tid og sted og synsvinkel skifter stadig, kronologien er fraværende, og det er ingen sammenheng eller rød tråd i handlingen utover den åpenbare fellesnevneren. Det gjør at det tar litt tid å helt få grep om hva jeg egentlig leser, men det er både gripende og lesverdig - og mer enn en smule skremmende... Boka med den selvforklarende tittelen Lærebok i psykiatri har undertittelen Basisversjon - hvilket vil si at den bare er på rundt 500 sider, der fullversjonen er på det dobbelte. Jeg oppdaget forskjellen i tide og fant ut at basisutgaven mer enn dekket mitt behov... Jeg skal ikke påstå at det er lettlest, men mye av det var lettere tilgengelig enn fryktet (og jeg hadde god nytte av sentralnervesystem-læreboka jeg etter et år snart har kommet meg gjennom...). Det skal også sies at selv om jeg teknisk sett leste hele, var det ikke alle kapitler som ble et like mye engasjement og dybdestudier - som det om medikamentbruk...
Daria Skrevet 20. april Forfatter #40394 Skrevet 20. april (endret) Det slo meg da jeg så tv-gudstjenesten i dag at jeg en gang var med på innspillingen av en gudstjeneste på Rockefeller - og at med NRKs omfangsrike nett-arkiv er den kanskje tilgjengelig? Det var den - KFUK/KFUMs Late Night Service på Rockefeller vinteren 1996. Med glimt av Daria (15) for den observante... Endret 20. april av Daria
Daria Skrevet 21. april Forfatter #40395 Skrevet 21. april Ny sesong av MasterChef Australia - ettermiddagsrutinene for de neste ukene er sikret. Men jeg vil jo savne Jock
Roadrunner Skrevet 21. april #40396 Skrevet 21. april Daria skrev (19 minutter siden): Ny sesong av MasterChef Australia - ettermiddagsrutinene for de neste ukene er sikret. Men jeg vil jo savne Jock Takk! Serieopptak startet
Daria Skrevet 21. april Forfatter #40397 Skrevet 21. april Fire faste dommere, og i tillegg Jamie Oliver som gjestedommer de første to ukene. Mange kokker og mye søl er jo ord som umiddelbart renner meg i hu...
Daria Skrevet 21. april Forfatter #40398 Skrevet 21. april Roadrunner skrev (1 minutt siden): Takk! Serieopptak startet Her vil det primært bli lineær visning med kontinuerlig overhengende spoilerfare, bare så du er advart...
Daria Skrevet 21. april Forfatter #40399 Skrevet 21. april Crocodile Steve 🐊 Ansiktsuttrykket til Michelin-franskmannen var jo ubetalelig To svært forskjellige verdener møtes...
Daria Skrevet 21. april Forfatter #40400 Skrevet 21. april Dagens andre sesongpremiere - Adresse Basel Å erstatte Stian og Kevin (ja, jeg savner ham fortsatt...) er krevende, men Niklas Baarli går jo lovende hardt ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå