Gå til innhold

The Daria diaries

Daria

Anbefalte innlegg

Daria skrev (På 16.6.2024 den 16.37):

16.06: Seks lest, ingen kjøpt.

17.06: Åtte lest, ingen kjøpt.

Jeg sliter litt fra start i Toril Brekkes En blå kjole fra herr Hitler. I et hus et sted utenfor Halden har Liv, 19 år og rusmisbruker, planlagt å ta livet sitt. Så stikker en tilfeldig nabo innfor for å informere om at Liv må kjøre "den tyske damen" (hyttenabo) til butikken fordi Bjarne (som tydeligvis pleier å gjøre det) har havnet på sykehjem (som jo gjerne skjer brått og uventet), så da setter Liv selvmordsplanene på vent. Naturlig nok. Butikkjøring fører til sosial omgang som fører til Irmas hstorie om sin fortid i Norge under krigen, ispedd Livs tanker om egen dysfunksjonelle oppvekst. Slutten er brå, mørk og kommer nokså umotivert ut av ingenting - reaksjonen jeg sitter igjen med er et nokså uengasjert Jaha, hvorfor det? Den var kort og lettlest, da.

Hans Jacob Orning og Svein Harald Gullbekk, to middelaldrende middelalderprofessorer (en historiker og en numismatiker) sykler til Roma i fotsporene til en islandsk munk på pilegrimsreise i 1152. En reise til Roma har blitt en overraskende interessant og underholdende bok om både middelalder og nåtid, religion, historie og mennesker, og de muntre herrer klarer med glans kunsstykket det er å finne den riktige mengden tilstedeværelse for sakprosaforfattere i sin egen fortelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Belgia har - ganske overraskende og med to annulerte scoringer i annen omgang - tapt 0-1 for Slovakia. Det er vel nå jeg skal dra meg ut av sofaen og gjøre noe nyttig før Østerrike-Frankrike om en time...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse vestlenningene dine skjønner ikke hva som er viktig i livet.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (13 minutter siden):

. Det er vel nå jeg skal dra meg ut av sofaen og gjøre noe nyttig før Østerrike-Frankrike om en time...

Hvorfor det.... Du har morgendagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravla skrev (37 minutter siden):

Disse vestlenningene dine skjønner ikke hva som er viktig i livet.... :ler:

Den ene har jo hvertfall vist forståelse for at det er viktig for meg (samt en viss opptatthet av brosjer :fnise: ) - da jeg (bort)forklarte min pyntethet i timene med at jeg ikke lenger har så mange muligheter til å legge ned litt ekstra innsats var svaret Så fint at dette kan være en anledning! Hvor den nye står i dette får jeg kanskje vite etter hvert :ler: 

Skravla skrev (36 minutter siden):

Hvorfor det.... Du har morgendagen. 

Men da spiller jo Portugal og Tsjekkia, i tillegg til at fysio har forventninger - dessuten må jeg jo på Accessorize :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (9 minutter siden):

Den ene har jo hvertfall vist forståelse for at det er viktig for meg (samt en viss opptatthet av brosjer :fnise: ) - da jeg (bort)forklarte min pyntethet i timene med at jeg ikke lenger har så mange muligheter til å legge ned litt ekstra innsats var svaret Så fint at dette kan være en anledning! Hvor den nye står i dette får jeg kanskje vite etter hvert :ler: 

Men da spiller jo Portugal og Tsjekkia, i tillegg til at fysio har forventninger - dessuten må jeg jo på Accessorize :ler: 

Vi får satse på at Vest2 også forstår dine behov. Og morgendagen høres full ut ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er jo generelt veldig forståelsesfulle - der er de gode :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alt mitt pyntebehov til tross - selv ikke i mine tidlige fysio-dager, før gamle fysio kom med noen forsiktige hint om antrekk, ville jeg stilt i legglang kjole med bare bein i treningssalen (og ikke bare fordi det var midtvinters). Jeg ville hvertfall ikke, i det antrekket, lagt meg på ryggen med skrevende bein ut mot resten av salen og gjort bekkenløft. Vi andre skal vel være glade for at hun brukte undertøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polen har Buksa - Tyrkia har Baris. De burde jo spilt på samme lag... :fnise: 

Østerrike har kanskje den mest imponerende spilleren utenfor banen så langt. I går scoret han selvmål - kampens eneste og dermed avgjørende mål - mot Frankrike, i dag stilte han på pressekonferanse. -Når du er landets idiot, må du stå fram og bli ferdig med det. Antageligvis den beste måten å få folkets tilgivelse på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Schau sa i studio hos NRK i pausen at i mesterskap må man se alle kamper, for man vet aldri hva man kan gå glipp av. Tyrkia-Georgia - på papirer intet høydepunkt- har vært en stjerneeksempel på det. Jeg prioriterte bort deler av første omgang (og kan angre litt på det) - annen omgang var vill :ball:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg lå allerede foran skjema da dagens avtale (den fryktede avskjedstimen :grine: ) ble forskjøvet en time, så plutselig ble morgenen veldig lang. Når jeg ser skyene som uventet bygger seg opp utenfor, kan det jo ha sine fordeler å ikke skulle ut helt ennå, selv om det også gir stressnivået ekstra voksetid... 

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn føltes i og for seg ikke helt upassende rent humørmessig i dag, men at det kom mer og tidligere enn varslet mens jeg satt på festningen, uten jakke og med stråhatt, og ikke hadde kommet gjennom hverken første tekopp eller første kapittel, var likevel unødvendig. At det skiftet til sol igjen i det øyeblikket jeg kom inn døra hjemme var bare ufint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 17.6.2024 den 19.59):

17.06: Åtte lest, ingen kjøpt.

19.06: Åtte lest, en kjøpt.

Jeg måtte jo sørge for å bruke opp bursdagsgavekortet fra Bokklubben - en kom i dag, to til er underveis... Joyce Carol Oates' Natten. Søvnen. Døden. Stjernene. er på nesten 800 sider, det i seg selv er et argument for å kjøpe den heller enn å låne den - og når pocketutgaven var på tilbud...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plutselig var jeg kjempesliten - en ikke helt uventet mental utladning *ser behandlerne nikke vitende og synkront - de ville alle sett dette komme* :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikker sammen med terapeutene..... 

Og ikke gjenta etter siste timen det du hadde etter første - please!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pangstart, som vestlendingen kalte det senest i dag... Jeg satser på å unngå det - om ikke annet av hensyn til ryktet mitt, i den grad jeg har noe igjen å redde :fnise: Men det kan jo være greit at jeg ikke har fysio eller noe annet presserende i morgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Definitivt helt greit å ikke skulle starte dagen med fysio... Jeg er litt usikker på om det er solidaritet eller oppmerksomhetsbehov når det er kroppen som tar støyten for at hodet hadde en krevende dag i går, men det kjennes litt ulogisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 19.6.2024 den 14.46):

19.06: Åtte lest, en kjøpt.

20.06: Ti lest, en kjøpt.

Når hverken hodet eller kroppen er i det samarbeidsvillige hjørnet (Tur i butikken? Ja, særlig...) og å ligge på senga og lese er det eneste de kan overtales til...

Helen Dunmores En hage om vinteren gir meg litt assosiasjoner til Stormfulle høyder - at hovedpersonen heter Cathy og bor på en isolert gård (England, tidlig 1900-tall, det tar tid før jeg får det på plass) hjelper jo ikke - og det er ikke ndvendigvis en kompliment. Baksideteksten bruke ord som uforløst kjærlighet og erotisk oppvåkning, men utelater den lille detajen incest, som jo endrer ting en smule... Det er mørkt og ubehagelig og uavklart og ikke for meg - og til anmelderen som på omslaget siteres på en undring over om noen kan lese slutten uten å felle tårer, kan jeg forsikre om at det var helt uproblematisk.

Slik var det dengang : En gammel Christianiapike minnes må jo sies å være en ganske selvforklarende tittel. Christianiapiken heter Hedvig Camilla Vassel, hun var født i 1890 og skrev sine erindringer drøyt 80 år senere. Det er litt som å høre noen mimre - litt usammenhengende og springende og med varierende interesse for tilhøreren, men det er jo Oslo som er den egentlige og mest spennende karakteren her, med markedsliv på Youngstorget og serveringsdrift i det lokalet som i dag (hvertfall restene av det) er Sagene Lunsjbar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EM-kamp mot England. Fullsatte tribuner. Kongen til stede. Langskudd fra 28 meter. Dansken valgte seg jo greie rammer for sitt første landslagsmål. :ball:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting jeg har lært de siste årene: Kjenne, fange opp og forholde meg til kroppens signaler, kjenner hvor grensene går og i større grad faktisk klare å gi meg før jeg kommer dit heller enn å pushe dem i utrengsmål. Jeg er også mer bevisst i hvor stor grad psyke og soma henger sammen og hvor fort det kan gi utslag på formen, og derfor også mer forberedt når det skjer. Resultatet er at når jeg vet at jeg har en dårlig dag med lite å gå på (og også vet hvorfor og hadde regnet med det) umiddelbart gir meg midt i en øvelse så snart jeg kjenner at det begynner å svimle og går og setter meg i stedet. Fysio setter også pris på denne utviklingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...