Gå til innhold

The Daria diaries


Daria

Anbefalte innlegg

-Går du for medalje?

-Selvfølgelig - jeg er jo i finale!

Innstillingen sin, det :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

-Eg går ikkje for gull - eg skal løpe for gull...

Karsten Warholm har skjønt noe essensielt :ide: :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme akkurat i tide til å se Warholm være nesten uanstendig overlegen i semifinalen. Det må jo være litt frustrerende for konkurrentene hans...

Første time hos ny psykolog gjennomført, at jeg er en smule utladet nå var bare å forvente... En av vårens mest omtalte bøker (Familien Nethanyahu) er hentet på biblioteket og et par vesker vurdert og forkastet på Fretex (det var igjen dette med hvor mye jeg er villig til å betale for brukt, uansett hva det kostet som nytt). Lunsj kjennes ut til å være en umiddelbar plan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 6.6.2024 den 19.39):

06.06: To lest, ingen kjøpt.

Køen i Alexandra Heminsleys The queue er den som gikk gjennom London for alle som ville defilere forbi fronning Elizabeths kiste. Her møtes Suzie, Abbie og Tim, som er på hvert sitt sted i ivet, en tidlg morgen og blir hverandres "kø-familie" gjennom dagen. Vennskap formes, livshistorier og ikke minst -hemmeligheter avsløres og åpenbaringene kommer tett. Den balanserer på grensen til å bli for sukkersøt, men den unngår de verste fellene og er stort sett ren koselesing.

10.06: Tre lest, ingen kjøpt.

Arthur Japins Den svarte med det hvite hjertet er en nederlandsk roman basert på en sann historie om to afrikanske gutter - Ashanti-prinser fra Vest-Afrika - som blir sendt til Nederland i 1837. Fortellingen er lagt i munnen til en av dem når han sitter som gammel mann på en kaffeplantasje på Java og ser tilbake. En fascinerende (og sett med dagens øyne ganske sjokkerende) historie, med mange kolonifortid-referanser som nok er mer kjente for nederlanske lesere enn for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet du ligger dårlig an når konkurrenten din heter Doom... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i det misantropiske hjørnet i dag. Han som alltid bruker altfor lang tid på apparatene, hun som hadde plassert barnevognen foran de ledige stolene i gangen, både ansatte og kunder på Meny, køen som blokkerte fortauet utenfor lagersalget til ByTimo (jeg løste det med å gå på andre siden av gaten, det var mest prinsipiell irritasjon), han som sto foran døra på trikken. Og ja, det er selvfølgelig primært meg og min fysiske og mentale slitenhet som er problemet (bortsett fra barnevognen...) - litt selvinnsikt har jeg jo...  

Men noen hadde satt tre store fysiologi/anatomibøker i lesekiosken - jeg plukket med meg den som var i samme serie som læreboken om sentralnervesystemet jeg fant i en annen lesekiosk for en måned siden. Nerdeglede med estetisk og systematisk bonus :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent i dag - jeg trenger ikke en ny runde med høy puls. Når tikjemperen som leder hele konkurransen trenger tre forsøk på å klare åpningshøyden i stav... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens varme tanker går til den unge tikjemperen som lå an til medalje etter åtte øvelser - og så måtte trekke seg på grunn av skade...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (23 timer siden):

10.06: Tre lest, ingen kjøpt.

11.06: Fire lest, ingen kjøpt.

So late in the day av Claire Keegan er nesten bare en novelle, men den er nå utgitt som egen bok. Som de virkelig gode novellene forteller den en mye større historie enn det som står på sidene - i løpet av noen få timer i Cathals liv får vi vite om bryllupet som ikke ble og hvorfor, om forholdet , om Cathal (som for øvrig er et mannsnavn - et er ikke alltid så åpenbart med irske navn) selv. Keegans bøker er så lavmælte, så elegante og så irske - men likevel så allmenngyldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den svenske hekkeløperen traff jo blink med sin vurdering etter semifinalen - han slo fast at Warholm fikk løpe sitt eget løp, så fikk de andre henge seg på som best de kunne og håpe å bli dratt med til gode tider. Warholm vinner med god margin og ny mesterskapsrekord, og både italieneren som tar sølv og svensken på bronse setter nye nasjonale rekorder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Det er'kje noke i vegen med den...

Warholm får spørsmål om hvordan det står til med selvfølelsen. Det skulle vel bare mangle :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ikke til forkleinelse for Warholm, men uventet bronse i spyd for kvinner er jo egentlig nesten mer stas enn et forventet gull. Selv om ingenting slår det italienske høyde-showet... :fnise:

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg sto opp i dag hadde det vokst fram en heisekran utenfor huset. Innen jeg var ferdg med frokost og morgenstell forsvant den igjen - sammenleggbar, fjernstyrt og mobil. Jeg så ikke at de faktisk brukte den til noe, men jeg antar at det var en grunn til at den var der...

Vel så overraskende var dagens testvarsling - ikke fordi jeg ikke visste at det kom, men fordi den kom litt plutselig i to telefoner i en psykologtime som på papiret skulle vært avsluttet i god tid før 12. Noen ganger har jeg en anelse om at vi har gått over tiden (andre ganger går timen mye raskere enn jeg tror) men i dag var tydeligvis min indre klokke avslått. Det er uansett han som passer tiden og hans lunsjpause det går ut over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hylingen fra telefonene kom litt uventet - til tross for at jeg ventet det. Ble et skikkelig telefon-hylekor når ca 20 telefoner går av i samme rom :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det vil jeg tro - to var egentlig heftig nok :ler: I det minste visste vi begge hva som skjedde denne gangen - første gang de brukte telefonvarsling var også i en psykologtime og han ante ikke hva som foregikk :fnise: 

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skrevet (endret)

Siste økt i friidretts-EM i kveld - i morgen blir det pausedag før fotball-EM begynner fredag og så vil det gå i ett med fotball, Tour de France og OL til uti august. Det er et hardt liv - og det er mulig lesestatistikken vil bli skadelidende :fnise: Mengden fristende utelesingsvær i sommer kan bli avgjørende... :leselusa:

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rómferð er et norrønt ord - det betyr å dra til Roma :ide:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Klokka har såvidt passert ti, og jeg har allerede perset i to apparater, postet to brev, kjøpt årets første norske jordbær og en uanstendig mengde smågodt, samt fått høre mer om det turbulente datinglivet og deppe-musikkvalget (Andrea Bocelli) til hun i kassa på Kiwi enn jeg noen gang hadde noe behov for. Dessuten lå det en rød hatt i postkassen min, og rett ved fysikalske hadde noen heist det skotske balkongflagget - de spiller EM-åpningskamp mot Tyskland i kveld, et faktum jeg nok vil komme tilbake til...

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Daria skrev (På 11.6.2024 den 20.24):

11.06: Fire lest, ingen kjøpt.

So late in the day av Claire Keegan er nesten bare en novelle, men den er nå utgitt som egen bok. Som de virkelig gode novellene forteller den en mye større historie enn det som står på sidene - i løpet av noen få timer i Cathals liv får vi vite om bryllupet som ikke ble og hvorfor, om forholdet , om Cathal (som for øvrig er et mannsnavn - et er ikke alltid så åpenbart med irske navn) selv. Keegans bøker er så lavmælte, så elegante og så irske - men likevel så allmenngyldige.

13.06: Fem lest, ingen kjøpt.

Jon Anders Lieds ISTDP : En innføring i intensiv psykodynamisk korttidsterapi er noe av det mest fascinerende jeg har lest i psykologigenren, og noe av det mer tilgjengelige i "av terapeuter for terapeuter"-kategorier. Begge deler henger nok sammen med at ISTDP er den retningen psykologen min (begge, strengt tatt...) jobber etter, så jeg har både teoretisk kunnskap og praktisk erfaring i bunn og knagger å henge ting på. Jeg skjønner en del mer og får noen åpenbaringer, både når det gjelder hva psykologen sier og gjør og mine tanker, reaksjoner og følelser, og synes generelt det er kjempespennende å få litt mer kunnskap og forståelse rundt det som skjer i terapirommet. Hvorvidt det å lese kapitler om terapioppstart og å etablere et teraputisk bånd dager før første time med ny terapeut er ideelt kan sikkert diskuteres (jeg er på ja-siden) ), men å komme til kapittelet som går inn i angstbegrepet dagen etter et det ble et tema i den nevnte førstetimen var definitivt nyttig.   

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...