Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du fikk postet.... Så spørs det om du får lest dette. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sauen Shaun skrev (2 timer siden):

Venter spent på bilder fra dette prosjektet også. :jepp: 

Spesialbutikker med god service er verdt å ta vare på, ja. :jepp: 

Bilde kommer nok, når jeg har noe mer å vise til enn en stoffhaug. Nå er det to stoffer, da - jeg fikk en åpenbaring om en krage og måtte sjekke om jeg hadde passende stoff i samlingen.

-Vi sees, sa hun i tebutikken til avskjed. -Det gjør vi nok, svarte jeg. :fnise: Den ligger jo så praktisk til (og den chai-teen luktet veldig godt, men de hadde den ikke inne i løsvekt, så...). 

Skravla skrev (1 time siden):

Du fikk postet.... Så spørs det om du får lest dette. 

Det fikk jeg ikke - før nå...

Skrevet
Daria skrev (På 5.1.2024 den 12.13):

05.01: To lest, ingen kjøpt.

Jeg skulle bare begynne på en ny bok i går, og så skulle jeg bare lese et kapittel til, og et til, og så var midnatt passert og boka lest ut. Fort gjort... I Anna Bache-Wiigs Til våren blir Ingrid gift den store fredssommeren, og dermed forsvinner alle drømmer om videre utdanning og å komme seg ut. I stedet blir der hus og mann og barn og den trange kvinnerollen småbylivet hadde å by på i etterkrigs-Norge. I kontrast til Ingrids konvensjonelle liv står faren som er krigsseileren som aldri kom hjem, venninnen Tove som reiste bort i en flom av rykter under krigen og mannens tante lever en utradisjonell enketilværelse  i Oslo - og drømmen om Amerika. Boken balanserer fint, som gode bøker gjør,  det å fortelle mye uten å si det rett ut - vi aner en hel, men får ikke så mange klare svar. Jeg liker at det er sånn, men ønsker meg likevel at tante Lulle skal få en egen bok hvor hennes historie kommer fram.

10.01: To lest, en kjøpt.

Teknisk sett har jeg ikke kjøpt en bok i dag, jeg har bare byttet en, men ettersom jeg hadde kjøpt boka jeg byttet også (en planlagt julegave som utgikk fordi jeg fant noe bedre), har jeg jo trukket kortet i en bokhandel og endt opp med en ny bok i hylla, det skjedde bare over litt tid... Jeg endte med Jeanette Walls' Hang the moon, uten å ha hørt om hverken forfatter eller tittel før, om en sterk kvinne i sørstatene for et århundre siden.

Skrevet

10.01: Fire lest, en kjøpt.

Anne Enrights The wren, the wren holdt på å bli årets første avbrutte forsøk, til tross for alt det gode jeg har lest om den (og delvis misoppfattet, tydeligvis, jeg fikk en litt annen historie enn jeg trodde). Etter 50 sider var jeg så lei av millennial Nell, som levde som en forvokst tenåring, skyggeskrev for influensere og hadde et halvveis forhold til en åpenbart ubrukelig mann, at jeg vurderte å gi opp. Heldigvis skiftet synsvinkel og fokus til Carmel, Nells mor, og alt ble så meget bedre (selv om jeg aldri helt sluttet å irritere meg over Nell). Det handler om familieforhold i tre generasjoner, hvor den tredje viktige karakteren er Phil, far og bestefar og stort sett avdød halvkjent poet. Lyrikk er også et viktig stikkord, både direkte i form av gjengivelser av Phils dikt og indirekte, sammen med Irland og irskhet og fugler (hvilket uunngåelig medfører googling når jeg leser på engelsk (irskengelsk, for å være nøyaktig, det er jo en forskjell)). Tittelens wren er en gjerdesmett, men henspiller også et dikt Phil en gang skrev til Carmel.

Om jeg skulle lest en historiebok om Tyskland av ren interesse for emnet, ville jeg nok gått for noe litt mer omfattende enn et 200 siders sammendrag, det sier seg selv at det ikke vil være dekkende for noe som helst. Men så var det dette med forfatteren, da... Erik Fosnes Hansen har skrevet Tyskland på 200 sider og sier selv i forordet at det er altfor lite, at masse vil mangle og at han har valgt å fokusere på de siste 500 årene. I praksis handler det mest om det siste hundreåret, første verdenskrig bryter ut på side 95, og selv om det er vanskelig å argumentere mot at det var et viktig århundre i Tysklands historie, er det jo også det mest velkjente og bredest dekkede. Men det er hva det er, og det er godt og underholdende skrevet - ikke minst skal Fosnes Hansen ha ros for å tenke bredere enn krig og politikk og gitt plass også til kulturhistorie.

Skrevet

Dagens tips når du skala begynne på et syprosjekt: Sjekk at du har passende tråd. Ideelt sett dagen før du har ditt ukentlige besøk i samme kvartal som Sømsenteret heller enn dagen etter, da du egentlig hadde tenkt å komme skikkelig i gang...

Skrevet
Daria skrev (38 minutter siden):

Dagens tips når du skala begynne på et syprosjekt: Sjekk at du har passende tråd. Ideelt sett dagen før du har ditt ukentlige besøk i samme kvartal som Sømsenteret heller enn dagen etter, da du egentlig hadde tenkt å komme skikkelig i gang...

Veldig godt tips! 

Noe du kom på helt selv? 

:fnise:

Skrevet

En helt hypotetisk strøtanke, selvfølgelig, uten noen som helst rot i virkeligheten. Jeg sitter heller ikke og irriterer meg over at ingen av sybutikkene åpner før ti i morgen, mvh fysio kl 8.00...

Skrevet
Daria skrev (3 timer siden):

Det tipset har jeg også kommet på - flere ganger… :fnise: 

Skrevet

Til mitt forsvar trodde jeg at jeg hadde, men den var ikke så passende som jeg trodde...

Skrevet

Jeg har sytråd i riktig farge :opplyser: Jeg har også gjennomført ukas siste treningsøkt og årets tredje kafébesøk (to med bok, en med selskap) og har ingen umiddelbare planer om å reise meg fra sofaen med det første - det er te (rooibos med blåbær) i kopp og kanne og alpint på tv...

Skrevet

Det er for så vidt ingen hemmelighet hverken at dronning Margrethe er relativt egenrådig og bestemt eller at forholdet til sønnene ikke alltid har vært det næreste. Men å gi den påtroppende kongen under tre ukers varsel om at hun abdiserer er jo  ganske drøyt - og kanskje enda mer med tanke på den kommende kronprinsen, som så vidt  har blitt myndig. Det er vanskelig å se for seg kong Harald gjøre noe liknende...

Skrevet

-Mammas stemme skjærer gjennom alt!

Jeg tror Ingrid Landmark Tandrevold mente det positivt... :fnise:

Skrevet (endret)
Daria skrev (På 11.1.2024 den 12.22):

10.01: Fire lest, en kjøpt.

11.01: Fem lest, en kjøpt. 

Årets lesetrender så langt: Kvinner med fornavn på A skriver romaner; menn skriver sakprosa om Tyskland (og Østerrike). Thomas Karlsens Hoppuka : en reiseskildring handler mye om skihopping, men også om Johann Richard Strauss og Michael Ende, kirker og gjøkur og mat og annet som Karlsen kommer over mens han følger hoppuka en sesong (da Kamil Stoch vant alle fire renn). Boka taper seg litt mot slutten (av grunner som er åpenbare når man leser og  ikke bare er Karlsens feil) og det  er litt i overkant mange fotnoter, men stort sett er det morsomt og informativt, særlig for oss som tar de fleste navn og referanser, har tilbragt et anselig antall timer med å se hoppukerenn gjennom flere  tiår  og reagerer med Oi, det visste jeg ikke heller enn Og hva så på den åpenbart relevante opplysningen om at Gregor Schlierenzauer er døv på det ene øret...

Endret av Daria
Når selv Arild Erikstad sier at det er fort gjort å gå i surr i alle Strauss'ene, er vel jeg også tilgitt...
Skrevet
Daria skrev (21 timer siden):

11.01: Fem lest, en kjøpt. 

12.01:  Seks lest, en kjøpt. 

Det skal innrømmes at hovedgrunnen til at jeg fullførte Eline Lund Fjærens Forbruk i september var at den var så kort... Espen og Emilie ligger sammen etter sommerfesten på avisen hvor de begge jobber. Den er så åpenbart Morgenbladet, som Fjæren har skrevet for, og Espens bokanmelderkollega Erik minner såpass mye om avisas faktiske  bokansvarlige Bernhard Ellefsen at jeg begynner å lure på hvor mye mer som er basert på virkeligheten og tar meg i å sjekke om noen, og i så fall hvem, anmeldte Houellebecq i Morgenbladet i den aktuelle perioden... Vi kommer på innsiden av hodet til begge i tiden etterpå - Espen er en enkel sjel, Emilie så komplisert at jeg heller ville anbefalt denne til en særemneoppgave  om psykisk helse enn om forhold og dating. Jeg blir aldri veldig engasjert i hverken karakterene eller historien, og tid og kronologi henger heller ikke helt på greip, uten at jeg helt skjønner om det er et bevisst grep for å demonstrere Emilies virkelighetsoppfatning eller noe som burde vært fanget opp i korrekturen...

Skrevet

-Med så mange låtskrivere er det jo helt sikkert en bra låt. 

Christian, vennen min, det høres at du er ny i dette... Hjemme fra Filharmonien (det ble en halv nyttårskonsert) og litt på etterskudd i MGP-sendingen, hvor den første låta havnet både på mute og hurtigspoling...

Skrevet

Pianoballade gruser jo russelåt nesten uansett - og pluss for håret (jeg har akkurat sett Mari Eriksmoen og tenker derfor atomatisk på hennes dirigent-ektemann Eivind Gullberg når jeg ser de krøllene). Jeg tror den sangen ble gjrt av minst treboyband på 90-tallet, men det er jo ikke nødvendigvis en ulempe i mine ører...

Skrevet

Var ikke Myra rapper da hun var med på Stjernekamp? Jeg mener å huske at hun ikke sang spesielt bra da, og det har ikke endret seg selv om musikkstilen har det...

Skrevet

Hun har glitter og modulasjon, da - det gir jo alltid MGP-bonuspoeng...

Skrevet

MGP-numre skal ikke være laget for å gi barn mareritt...

Skrevet

Morsmålspoeng og moderne folkemusikkpreg - dette er sånt som faktisk kan ha noe i ESC å gjøre, selv om neglene er grusomme og stemmen nokså svak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...