Daria Skrevet 3. januar 2024 Forfatter #37461 Skrevet 3. januar 2024 ...og Benjamin Østvold sier direkte på tv, uoppfordret og uten å vite hva som har blitt sagt tidligere, at Dette er favorittbakken min, så da har vel Evensens verdensbilde blitt permanent endret Østvold sa også at Det blåser litt mye i hodet også - det antyder jo mer enn en smule tomrom, uten at jeg skal legge for mye i det
Daria Skrevet 3. januar 2024 Forfatter #37462 Skrevet 3. januar 2024 Morgendagens fysiotime ble flyttet fra klokka ett til klokka åtte - jeg har litt blandede følelser for dette. De vil nå et bunnivå i perioden mellom 6 og 8, for så å nå en selvtilfreds topp når jeg inntar sofaen nytrent og ferdighandlet rundt halv ti...
Daria Skrevet 4. januar 2024 Forfatter #37463 Skrevet 4. januar 2024 Jeg kan melde om høy grad av selvtilfredshet i sofaen En øvelse har blitt utvidet (man tager en rosa manual... ), jeg har imponert med utfallene mine og blitt tiltalt som frøken av en eldre dame i garderoben (hvordan føle seg ung og fresh), og innsett halvveis i en repetisjon at det ikke var mer å gå på, så jeg skal jo h for å ha gitt alt... Nødvendigheter er i hus, og i teorien trenger jeg ikke forlate hverken hus eller sofa før tirsdag morgen - det vil gjøre seg med noen rolige og planløs dager nå og komme a jour på alle måter. Jeg skal ikke si for sikkert om det sier mest om min tilstand eller avisens aktualitet, men det var først da jeg kom ned og så at dagens avis stakk ut av postkassen, at jeg innså at avisen jeg hadde funnet på dørmatta og lest til frokost var gårsdagens... (Jeg fikk ikke morgenavis i går, så antagelig har den dukket opp i løpet av ettermiddagen). Dansk tv har direktesending i anledning dronnings siste nyttårskur - jeg har ikke vært borti det ordet og aner ikke hva det egentlig betyr, men det ser ut til å være en form for årlig mottakelse, som jo unektelig har fått en spesiell betydning i år.
Daria Skrevet 4. januar 2024 Forfatter #37464 Skrevet 4. januar 2024 Fjorårets lesestatistikk er nå komplett, og endte på 165 leste og 34 kjøpt, hvorav 22 er lest. Tilsvarende tall for 2022 var hhv 151, 32 og 19, så jeg må jo sies å være relativt stabil på innkjøpsfronten. Totalt antall leste har steget hver år siden bunnoteringen på 42 i 2014 , men før eller senere vil det vel nå en topp - jeg går jo egentlig ikke inn for å lese mer enn året før...
Daria Skrevet 4. januar 2024 Forfatter #37465 Skrevet 4. januar 2024 04.01: En lest, ingen kjøpt. Etter årsoppsummering følger jo naturlig et nytt år... Sniglar och snö er siste bind i Agneta Pleijels selvbiografiske romantrilogi. Jeg er i utgangspunktet ikke så glad i autofiksjon og selvbiografier i romanform, men disse liker jeg veldig godt. Det handler en hel del om litterær kvalitet, men nok også om alders visdom, erfaring og avstand - forskjellen på å skrive om livet sitt mens det pågår og etterpå. Pleijel, som nå er over 80 og har vært et navn i svensk kulturliv siden 70-tallet, skriver om fortid, om det som har vært for flere tiår siden, om hon som inte er jag men som jag delar minnen med. I teksten er hon kvinnen som lever i romanen, jag er forfatteren som skriver den og som kommenterer, funderer og analyserer, og det fungerer strålende. Pleijel klarer å løfte historien ut av sin egen navle, her er fullt av referanser til litteratur, filosofi, psykologi og annet som gjør det både mer interessant og mer allmenngyldig.
Daria Skrevet 5. januar 2024 Forfatter #37466 Skrevet 5. januar 2024 I går, kl 09.30: På plass i sofaen etter trening og handling. I dag, kl 11.30: På plass i sofaen etter å å ha stått opp og funnet morgenkåpen, og funderer på frokost...
Roadrunner Skrevet 5. januar 2024 #37467 Skrevet 5. januar 2024 Er det det som kalles varierte dager?
Daria Skrevet 5. januar 2024 Forfatter #37468 Skrevet 5. januar 2024 (endret) Daria skrev (22 timer siden): 04.01: En lest, ingen kjøpt. 05.01: To lest, ingen kjøpt. Jeg skulle bare begynne på en ny bok i går, og så skulle jeg bare lese et kapittel til, og et til, og så var midnatt passert og boka lest ut. Fort gjort... I Anna Bache-Wiigs Til våren blir Ingrid gift den store fredssommeren, og dermed forsvinner alle drømmer om videre utdanning og å komme seg ut. I stedet blir der hus og mann og barn og den trange kvinnerollen småbylivet hadde å by på i etterkrigs-Norge. I kontrast til Ingrids konvensjonelle liv står faren som er krigsseileren som aldri kom hjem, venninnen Tove som reiste bort i en flom av rykter under krigen og mannens tante lever en utradisjonell enketilværelse i Oslo - og drømmen om Amerika. Boken balanserer fint, som gode bøker gjør, det å fortelle mye uten å si det rett ut - vi aner en hel, men får ikke så mange klare svar. Jeg liker at det er sånn, men ønsker meg likevel at tante Lulle skal få en egen bok hvor hennes historie kommer fram. Endret 5. januar 2024 av Daria
Daria Skrevet 5. januar 2024 Forfatter #37469 Skrevet 5. januar 2024 Roadrunner skrev (13 minutter siden): Er det det som kalles varierte dager? Forandring fryder Det har jo sine fordeler å ikke være så avhengig av stabil døgnrytme - rutiner og forutsigbarhet er fint, men det trenger ikke gå etter klokka... Å gå ut eller ikke gå ut, det er spørsmålet... Det er sol, det er snø og det er kaldt, ergo vil det være fantastisk vakkert nede ved sjøen. Men det vil det være hele helgen, og det er ganske fristende å bruke den første planløse dagen på over en uke til å bare sose rundt hjemme, rydde vekk julepynten og ta alt i sakte tempo.
Daria Skrevet 5. januar 2024 Forfatter #37470 Skrevet 5. januar 2024 Man skal jo ikke le av at noen faller, og han mistet noen plasseringer på det, men en av de svenske skiskytterne hadde akkurat et spektkulært fall som var en Benny Hill-sketsj verdig, omtrent tre meter fra målstreken. Jeg tilstår at jeg lo høyt og usjenert - men til mitt forsvar hadde jeg gjort det om det var en nordmann også...
Daria Skrevet 5. januar 2024 Forfatter #37471 Skrevet 5. januar 2024 Dagens dose mosjon og frisk luft unnagjort - jeg gikk ut med søpla i en reklamepause Men heisen står fortsatt, så det er en ikke ubetydelig mengde innsats involvert, og luften var svært frisk - kvalitet over kvantitet
Sauen Shaun Skrevet 5. januar 2024 #37472 Skrevet 5. januar 2024 Du gruser meg i trim og frisk luft i dag.
Daria Skrevet 5. januar 2024 Forfatter #37473 Skrevet 5. januar 2024 Der gjelder alltid å finne de riktige å sammenligne seg med
Daria Skrevet 5. januar 2024 Forfatter #37475 Skrevet 5. januar 2024 Jeg har allerede sett meg selv som linselus på Ingrid Bjørnov-konserten på nrk - mest fordi jeg vet hvor jeg sitter og frøs bilde for å se etter
Daria Skrevet 5. januar 2024 Forfatter #37477 Skrevet 5. januar 2024 Man må jo sjekke om man tar seg ut
Daria Skrevet 6. januar 2024 Forfatter #37478 Skrevet 6. januar 2024 Jeg har vært ute og sosialisert i dag - det kom et forslag om kafétur i går og jeg var jo ikke så vondt å be... Et par timers skravling på kaffebaren i Bjørvika, og når jeg først var på biblioteket, måtte jeg jo ta en tur oppover i etasjene og kikke litt. Et behov (og tilhørende følger) jeg var taktisk nok til å forutse og derfor hadde puttet en sammenleggbar ryggsekk i veska - den kom til nytte. Litt selvinnsikt har man jo
Daria Skrevet 6. januar 2024 Forfatter #37479 Skrevet 6. januar 2024 Ryoyu Kobayashi har ikke blitt så mye bedre i engelsk, selv om han har sluttet å ha med seg tolk - men han var very, very happy Og the betterest one, i følge Stefan Kraft, som tross alt er litt mer språkmektig
Daria Skrevet 6. januar 2024 Forfatter #37480 Skrevet 6. januar 2024 Voiceover-stemmen på idrettsgallaen uttaler para-bordtennislaget som om det handler om parabolantenner
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå