Gå til innhold

The Daria diaries

Daria

Anbefalte innlegg

Nå begynner det å røyne på - kroppen vil gjerne tilbake til hverdag og litt rolige og mer forutsigbare dager. Morgendagens planlagte familieselskap ble flyttet til i går på relativt kort varsel, så pausedagen jeg skulle hatt før to selskap på to dager forsvant. Jeg får den jo igjen i morgen, men det blir ikke helt det samme... Ny familiemiddag i dag (samme søsken, annen forelder :fnise: ), fram til det blir det alpint og hva annet boksen måtte hå by på (men ikke sjakk...), eventuelt ispedd litt eksistensiell psykoterapi - jeg har en plan om å bli ferdig før nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har det vært litt jobbing i dag og tur til sykehus for blodprøver. Det har kommet litt snø kan man si. 

Nå er det bare avslapping frem til nyttårsaften. Jeg gikk innom butikken på vei hjem etter et par småting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo ikke klage på mangelen på vinter så langt...Nå påstår yr at det skal bli knallsol til uka, i selskap med rundt tjue minus. Sånne dager som er fantastisk vakre, men det er litt begrenset hvor lenge man orker å være ute og glede seg over det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprengkulden som er meldt gjør det vakkert men nærmest umulig å tilbringe tiden ute. Og mildvær gir snø og heller ikke så koselig å sitte ute. Temmelig våt snø som kommer nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kunne sitte ute er en uventet bonus i januar... Men hvis den varslede sola slår til på onsdag, kan det være jeg må en liten tur på festningen likevel :sol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En deilig planløs dag - det er slett ikke sikkert at jeg må utenfor døra på noe tidspunkt... Frokost er inntatt, dagens første kanne te (bjørnebær) er påbegynt, Tour de Ski begynner om en drøy time. Min første Bookis-bestilling lå på dørmatten, inkludert en stor Sigvart Dagsland-notebok. Bare synd at keyboardet står på soverommet, hvor det ikke er så fristende oppholdstemperatur for tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde levd helt fint med forbud mot alle former for fyrverkeri, ville aldri brukt penger på det selv og synes både Leger uten Grenser og Flyktningehjelpen er gode organisasjoner som jeg støtter (også økonomisk). Jeg blir likevel litt provosert av Bruk heller pengene dine på noe fornuftig-oppfordringene som verserer i sosiale medier nå - det blir så veldig moralistisk og belærende. Vi bruker alle peger på mye unødvendig vi i teorien heller kunne donert til gode formål - en pakke fyrverkeri er ikke mer unødvendig og bortkastet enn champagneflasken mange også spretter på nyttårsaften.

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 26.12.2023 den 18.13):

25.12: 12 lest, ingen kjøpt.

Husjomfru er den siste i rekken av Edvard Hoems bøker om slekten. Julie er felemakerens datter og jobber mesteparten av livet i Bergens finere husholdninger. Jeg har litt den samme innvendingen her som jeg har hatt til flere av de andre bøkene - han dikter ikke nok og påpeker fra tid til annen i teksten hva han vet og hva han dikter. Jeg bryr meg ikke, jeg leser en roman... Derimot skulle jeg gjerne brydd meg litt mer om Julie, men vi kommer ikke nok på innsiden av henne. Det blir litt for refererende og upersonlig - historien er interessant, men den engasjerer hodet mer enn følelsene. 

Lucy Caldwells These days foregår i Belfast våren 1941, primært de dagene, for ikke å si nettene, da tyskerne bombet byen. I sentrum står søstrene Audrey og Emma og deres svært forskjellige kjærlighetshistorier, men fortellingen blir etter hver mer dyp, kompleks og omfattende enn jeg forventet. En nytt forfatterbekjentskap jeg ser for meg å utdype... 

30.12: 14 lest, ingen kjøpt.

Blant mennesker er en antologi med nyskrevne tekster inspirert av Juleevangeliet. Her er noveller, dikt og selvbiografiske tekster av forfattere som Olaug Nilssen, Johnny Hallberg, Knut Nærum og Nina Lykke, fra det triste og rørende til det humoristiske og nostalgiske. Her er mye fint; den jeg legger aller mest merke til er Knut Ødegaards Tranene dro forbi - Juleevangeliet i en samisk nåtidsfabel-variant. Dette blir nok en jule-lesetradisjon.

Irvin D. Yaloms Eksistensiell psykoterapi begynner med dødsangst og slutter 560 sider senere med meningsløshet, og er en psykologiklassiker i for terapeuter av terapeuter-kategorien. Interessant, opplysende, avansert og innimellom litt provoserende, og den bærer unektelig litt preg av å være 40 år gammel og amerikansk (særlig i de mange kliniske eksemplene), selv om mye av det fortsatt er relevant og aktuelt. Den norske utgaven ville hatt godt av en runde til med korrekturlesing og språkvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (4 timer siden):

Jeg hadde levd helt fint med forbud mot alle former for fyrverkeri, ville aldri brukt penger på det selv og synes både Leger uten Grenser og Flyktningehjelpen er gode organisasjoner som jeg støtter (også økonomisk). Jeg blir likevel litt provosert av Bruk heller pengene dine på noe fornuftig-oppfordringene som verserer i sosiale medier nå - det blir så veldig moralistisk og belærende. Vi bruker alle peger på mye unødvendig vi i teorien heller kunne donert til gode formål - en pakke fyrverkeri er ikke mer unødvendig og bortkastet enn champagneflasken mange også spretter på nyttårsaften.

Jeg burde sikkert donert de pengene jeg stapper i meg i form av sjokolade i jula til leger uten grenser jeg og. Men jeg gjør det ikke, selv om det hadde vært bra for helsa mi… Og skulle jeg finne på å donere penger til et godt formål, så er det fordi jeg har lyst - og ikke fordi noen prøver å påvirke samvittigheten min…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (15 timer siden):

Vi bruker alle peger på mye unødvendig vi i teorien heller kunne donert til gode formål - en pakke fyrverkeri er ikke mer unødvendig og bortkastet enn champagneflasken mange også spretter på nyttårsaften.

Enig i den. Jeg donerer i hytt og pine gjennom året når det passer meg (ikke store beløp, men alle monner drar). Jeg kjøper heller ikke fyrverkeri eller champagne for den del, men jeg setter faktisk pris på å "snylte" på de som kjøper - så lenge det foregår rundt kl. 24 nyttårsaften og ikke hele romjula. Jeg ville ikke hatt en skvett dårlig samvittighet for å kjøpe nyttårsfyrverkeri om jeg hadde giddet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de som skjøt opp raketter lenge etter midnatt i natt, kunne godt skammet seg litt - eller brukt pengene på klokke  og kalender i stedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt nytt år :nordvesta:

Hjemme i sofaen akkurat i tide til Marius Lindvik, etter å ha kjempet meg fram gjennom snøføyk og nedsnødde fortau. Jeg har nesten krampe i lårene, dette var treningsøkt god som noen. Men både trikk og t-bane gikk som de skulle, og jeg traff godt på begge - totalt tre minutter venting på to transportmidler med helgeruter og snøkaos er til å leve med. Ikke like imponert over enkelte av  mine medmennesker, som synes det er helt naturlig å bare ture på når det er trampen en sti for smal til at to kan møtes uten å vike. Jeg, som slet meg fram med staver i oppoverbakke, trakk litt til side ut i løssnøen og forventet det samme av hun som kom gående uanstrengt nedover mot meg med hendene i lommen. Hun gikk rett på, viket ikke en tomme og skumpet nesten borti meg. Man takker for all omtanke og hensyn (som jeg ville forventet selv uten mine synlige og åpenbare utfordringer - det er jo normal høflighet). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny kalender er ajourført og hengt opp - klar for hverdag igjen. Fysio var i det vennligsinnede hjørnet og satte opp årets første time litt senere enn normalt - da er det forhåpentligvis måkt :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Treningsåret er i gang - vi startet med en evalueringstime og konkluderte med at vi stort sett går for same procedure as last year, både i mengde og innhold. Grovbrød, skummet melk og frukt ble innhandlet på hjemvei (men pakken jeg ventet på ble levert i pakkeboksen utenfor butikken et kvarter for sent...) og i morgen venter vestlendingen - hverdagen er offisielt i gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppuka er tilbake hos NRK og vi har dermed igjen kommentatorer som kan alt, vet alt og gjerne forteller om det - inkludert regler om hoppernes undertøy (jeg kjenner igjen Stefan Kraft på sokkene, utover det er det noe jeg ikke har viet mye tankevirksomhet :fnise: )... Men det skal i rettferdighetens navn sies at kvaliteten på kommentatorsiden hos tv3 hevet seg enormt da de sikret seg Anders Jacobsen - han har tross alt erfaring både fra hoppbakken og fra nrk... :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk til bussen, sto det en bil med varseltrekant og nødblink på tvers halvveis i veibanen og halvveis inne i brøytekanten. Da jeg kom tilbake godt og vel halvannen time senere, var situasjonen uforandret... En vennlig tanke sendes både sjåføren og bilbergingsmannskapene som åpenbart har travle dager...

Jeg hadde en plan om et par butikker etter sesongstarten for sjelevrenging og den slags, men to minutters bokkikking og kroppen synts te, sofa og vintersport var et mye bedre alternativ. Som sagt, så gjort... Fikk hentet en pakke på hjemveien - en trikotkjole og en strikkejakke til det slunkne klesskapet som har så lite av begge deler... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Remen Evensen kommenterer hoppukerennet i Innsbruck og snakker om at ingen egentlig liker den bakken. To minutter senere: Nå har jeg fått melding fra Andreas Stjernen: -Æ digge bakken! :rulle: 

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...