Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet
Skravla skrev (4 minutter siden):

Han som holdt talen for Fosse har nok lest en del av han. Jeg synes det var en god tale. Og passende musikkstykke etterpå.

Han resirkulerte vel i og for seg deler av det han sa da tildelingen ble annonsert :fnise: Jeg satt og lurte på om noen i den svenske kongefamilien har lest noe av ham - ingen av dem er vel kjent for å være veldig intellektuelle.  

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Daria skrev (1 minutt siden):

Han resirkulerte vel i og for seg deler av det han sa da tildelingen ble annonsert :fnise: Jeg satt og lurte på om noen i den svenske kongefamilien har lest noe av ham - ingen av dem er vel kjent for å være veldig intellektuelle.  

Jeg tenkte også på om noen av de hadde lest, evt. sett noe av Fosse, men kom vel frem til at det neppe har skjedd. Muligens en av de inngifte?

Skrevet

Fra talerstolen og opp så ikke den kjolen veldig galla ut, selv om jeg ser at fasongen er det...

Skrevet

Litt spesielt at man beholder overrekkelsen av minneprisen til tross for store protester fra Nobels familie. 

Skrevet
Skravla skrev (1 minutt siden):

Jeg tenkte også på om noen av de hadde lest, evt. sett noe av Fosse, men kom vel frem til at det neppe har skjedd. Muligens en av de inngifte?

De kan nok ha sett noe, mer eller mindre frivillig...

Skrevet
Daria skrev (Akkurat nå):

Fra talerstolen og opp så ikke den kjolen veldig galla ut, selv om jeg ser at fasongen er det...

Den minnet litt om de sommerlige maxi-kjolene som var populære for noen år siden. Muligens at det har med stoffet og fallet i kjolen. Det er gjerne litt mer "hold" i gallakjoler. 

Skrevet

Den minnet litt om de sommerlige maxi-kjolene som var populære for noen år siden. Muligens at det har med stoffet og fallet i kjolen. Det er gjerne litt mer "hold" i gallakjoler. 

Jeg tror også det kan ha noe med mønsteret å gjøre. Når jeg ser den på avstand så ser den langt mer galla ut. 

Skrevet
Skravla skrev (4 minutter siden):

Litt spesielt at man beholder overrekkelsen av minneprisen til tross for store protester fra Nobels familie. 

Litt spesielt å fortsette å krangle om noe egentlig uviktig etter mer enn 50 år også...

Jeg tror også det kan ha noe med mønsteret å gjøre. Når jeg ser den på avstand så ser den langt mer galla ut. 

Jeg tror både stoffet og mønsteret spilte inn, den hadde ikke helt det eksklusive uttrykket man forventer. Det var neppe viskose, men det kunne se litt sånn ut...

Skrevet
Daria skrev (15 minutter siden):

Skal man tro at Mats Malm var godt fornøyd med å kunne holde talen sin på svensk? :fnise: 

Rettelse - det var ikke Mats Malm, men Anders Olsson. Jeg bare tok for gitt at det var en oppgave for akademiets sekretær å holde den talen. Men den minnet fortsatt om Malms annonseringstale...

Skrevet

Men Ingvild Bryn, da. Fosse vil ikke ha bordkavaler på banketten - han har borddame...

Skrevet

-Du er nesten litt rørt?
-Nesten? Jeg er helt på griner'n...

:ler: Jens Kihl, nynorskmann fra Ullevål Hageby. Han stolte ikke på wikipedia og sjekket med arrangøren at bunad var bankett-godkjent...

Skrevet

Det kommer menn (antar jeg fordomsfult) med maskiner for å spyle rørene en gang mellom 8 og 13. Siden de begynner nederst, er de neppe hos meg før en gang etter 10, men jeg tør jo ikke annet enn å være oppstått, påkledd og klar til 8 likevel...

Skrevet

De kom, de var fornøyd med tilgang til sluk og rør, de spylte og gikk videre - hele seansen tok drøyt 5 minutter. Tre timers venting ikke inkludert...

Skrevet

Effektiv dag etter min standard - badet er vasket, sengetøy skiftet, planter pottet om og tøy ryddet på plass (å nevne te og bøker er vel egentlig overflødig... :fnise: ). Dessuten ble det årets første julemiddag - pølse og surkål :spise: 

I går var det tid for årets første - og eneste -  julekonsert, barokkvarianten, med en litt tårevåt Deilig er jorden til slutt. Samt et stykke det ble sagt at var mye brukt som inngangsmusikk i bryllup (Panchebels Canon, det s meg ingenting...), men som jeg hadde en vag tanke om at jeg trodde var bruk i helt andre sammenhenger. Youtube kom meg til unnsetning og kunne fortelle at den er brukt flere steder. Jeg tror det var denne som primært vaket i bakhodet...

Skrevet
Daria skrev (På 9.12.2023 den 22.33):

09.12: Fem lest, ingen kjøpt 

Julia Phillips' Alt som ble borte starter med to småjenter som forsvinner i en by på Kamtsjatka-halvøya helt øst i Russland. Forsvinningen går som en rød tråd gjennom boka, som strekker seg gjennom et år og forteller historier om kvinner i området. Historiene er tilsynelatende nesten frittstående, de berører hverandre bare så vidt, før det ender i et klimaks som gjør at jeg leser de siste sidene med stigende puls. Underveis plukker jeg også opp masse ny kunnskap, ikke minst om urbefolkningen på Kamtsjatka  

11.12: Syv lest, ingen kjøpt.

Det kommer vel ikke veldig overraskende på noen at Magnus Helgeruds 16 dager på Lillehammer handler om OL i 94 (straks 30 år siden - la oss ikke dvele ved akkurat det...). Et kapittel for hver dag - litt om det sportslige, litt bak kulissene og litt historie - og et minneverdig og nostalgivekkende bildemateriale. Sannsynligvis mest for oss som fikk det mest oss da det skjedde og er i mimrehumør - jeg koser meg, dette er underholdning mer enn kritikk og avsløringer.

Jon McGregor har blitt en av de forfatterne jeg kjøper og leser bare på navn og gamle meritter - ergo vet jeg egentlig ikke hva Lean stand fall handler om djeg begynner å lese og befinner meg umiddelbart og noe overraskende i en storm på Sydpolen. Boka har tre adskilte - både i sted og synsvinkler - deler som forteller en sammenhengende og kronologisk historie om en mann som får slag og følgene det får. McGregors styrke, i tillegg til de mange fortellermåtene, er evnen til å si store ting med små ord, nærmest i forbifarten - her får man ingenting med teskje, leseren må pent følge med og tenke selv.

Skrevet

Heisen står på fjerde uka, jeg er bare litt lei... En følelse jeg nok ikke er alene om - jeg traff naboen da jeg kom fra fysio, de har to barn i barnehagealder hvorav den yngste nå må bæres opp og ned alle trappene. Det første hun sa da hun så meg? - I've been meaning to tell you - om jeg trengte hjelp med noe downstairs nå - handling og og sånt - var det bare å si fra. Uten at vi noen gang har gjort annet enn å utveksle noen høflighetsfraser i forbifarten. Folk er jo stort sett veldig fine :hjerte: 

• Hjerte 1
Skrevet

Det er bare så nydelig når man opplever sånt ♥️

Skrevet

Det flyttet inn en mann (jeg har sett navnet på postkassen) i leiligheten under meg for noen uker siden. Ut fra hans vane med å se nyhetene på litt høyt volum, konkluderer jeg med at han neppe er under 30...

Skrevet

Det skjer ting i heissjakten, jeg håper det beste...

Pliktfri dag, så jeg har vært på biblioteket og på julegaveshopping - trening for både kropp og visa (førstnevnte slet mest)... Jeg er nesten i mål - det blir ikke så veldig kreativt, men det blir. Fikk plukket med meg Morgon og kveld på hurtiglån, den har stått øverst på alle hva du bør lese av Fosse-listene som har florert i det siste, og jeg innså at jeg har faktisk ikke lest den, bare sett den framført som monolog.

Skrevet

Krysser fingrene for at heisen er i orden igjen 🤞

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...